Koulujen digiopetukseen hätäapua teleoperaattorilta

Peruskouluissa digitaalinen opetus vaihtelee suuresti niin laitteiden kuin opetustaitojenkin suhteen. Yrityspuolelta on jo riennetty antamaan kouluille tilapäisapua.

Seinäjoki
Marttilan koulun oppilaita opettelemassa koodausta syyskuussa 2016.
Marttilan koulun oppilaita opettelemassa koodausta.Pasi Takkunen / Yle

Digiopetusta ei ratkaise se, onko kunta suuri tai pieni. Peruskouluissa digitaalinen opetus vaihtelee suuresti niin laitteiden kuin opetustaitojenkin suhteen.

Yrityspuolelta teleoperaattori Elisa on palkannut kiertävän opettajan osaltaan paikkaamaan puutteita. Kunnissa sivistystoimen johto on valinnut koulun ja luokat, jotka pääsevät operaattorin koodausoppiin.

Opetus annetaan 10-12 -vuotiaille, koska heillä on jo alkeet englanninkielestä.

Seinäjoen Marttilan koulussa kaksi luokkaa ja parikymmentä oppilasta saavat tänä syksynä digiopetusta.

– Me haluamme innostaa lapsia koodaamaan, josta ei välttämättä heillä ole mitään kokemusta. Me teemme heidän kanssaan ihan oikean pelin, kertoo eri kouluissa kiertävä, teleoperaattori Elisan digiopettaja Osku Kannisto.

Tunnetuimmat älylaitteet ovat tuttuja myös näille kymmenvuotiaille.

– Puhelimessa menee noin kaksi tuntia päivässä, sanoo Taika Juvakka.

– Käytän aika paljon puhelinta, koska pelaan Pokemon GO -peliä, selventää Tuuli Tala.

– Puhelimessa olen noin puolitoista tuntia ja sitten pidän kahden tunnin tauon. Sen jälkeen olen vielä tietokoneella, kertaa Aleksi Hauhia.

Digiopissa Seinäjoella Marttilan koulussa.
Digiopissa Seinäjoella Marttilan koulussa.Pasi Takkunen / Yle

Lyhyessä ajassa lapset oppivat huikeasti

Teleyritys tekee kouluissa nyt sitä mitä opetussuunnitelmassa on ohjeistettu. Moni koulu kärsii kuitenkin laitepulasta, joka hankaloittaa digiopetusta.

– Sen olemme huomanneet ja sen takia mekin reissaamme omat laiteet mukana, Kannisto vakuuttaa.

Tilannetta ei yksi teleoperaattori pelasta, mutta tuo pientä hätäapua.

Laitteet ovat lapsilla lainassa opetuksen ajan. Lyhyessä ajassa, vain kahdessa päivässä oppilaat omaksuvat hämmästyttävän paljon.

– On ihan huikeata, mitä lapset oppivat näin lyhyessä ajassa. Me teemme oikean pelin, jossa jahdataan hirviöitä. Käytännössä peli valmistuu kuudessa tunnissa. Voi vain funtsia mihin tämä "skaalautuu", kun he oikeasti innostuvat touhusta, ennakoi Kannisto.