Tältä se nyt näyttää: Helsingin pikaratikasta saattaa tulla oranssi

Helsingin ja Espoon välisen pikaraitiotien kiskoille on tällä tietoa tulossa oransseja raitiovaunuja. Kalustohankinnasta keskustellaan keskiviikkona valtuustossa.

Helsinki
Havainnekuva pikaratikasta
Havainnekuva pikaratikasta. Väriä ei ole vielä päätetty. Havainnekuva / Idis Design Oy

Helsingin ja Espoon välistä pikaraitiotietä varten ollaan hankkimassa yhteensä lähes 30 kahteen suuntaan ajettavaa raitiovaunua. Helsingin kaupunginvaltuusto päättää asiasta keskiviikkona.

Myös tulevien raitiovaunujen ulkonäkö alkaa hahmottua. Teknisesti ero nykyisiin raitiovaunuihin on lähinnä pituus, joka on pikaraitiotievaunussa 35 metriä, miltei 10 metriä enemmän kuin nykyisten raitiovaunujen pituus.

– Vaunutekniikassa ei lopulta ole paljoa muutoksia. Merkittävät erot ovat lähinnä väylän puolella. Silti esimerkiksi raideleveydet ovat pysymässä samana, se on jo todettu, kertoo HSL:n sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo.

Kiinnostavinta on kuitenkin tulevan pikaraitiotien vaunujen väri, jota suunnitellaan muun runkoliikenteen tavoin oranssiksi. Näin halutaan myös erottua kaupungin muusta raitiovaunuliikenteestä.

– Vaunujen halutaan näyttävän pikaraitiotiellä astetta vauhdikkaammilta. Värin valinta on kuitenkin vielä kesken.

Vaunujen kallistus parantaisi esteettömyyttä

Infran osalta seuraavan vaiheen suunnittelu on vielä alkamatta.

– Selvänä lähtökohtana on kuitenkin, että väylällä pystytään saavuttamaan nykyistä paljon suurempi matkanopeus, tavoitteena 25 kilometriä tunnissa. Esimerkiksi muun liikenteen häiriöt halutaan minimoida, Sinisalo kuvailee.

Sinisalon mukaan vielä on mietinnässä se, tehdäänkö pikaraitiotien raitiovaunuihin kallistusominaisuus.

– Se takaisi mahdollisimman hyvän esteettömyyden laiturilta noustessa. On kuitenkin vielä harkinnassa, onko se tarpeen.

Raitiovaunujen hankintapäätös vahvistetaan vielä myöhemmin syksyllä HSL:n hallituksessa, ja sen jälkeen HKL voi käynnistää vaunujen hankinnan.

Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen suunniteltu pikaraitiotie. Sen rakentaminen maksaa 275 miljoonaa euroa. Helsinki maksaa summasta hieman alle puolet, Espoo neljänneksen ja loput valtio. Vaunujen ja varikoiden hinta-arvio on noin 160 miljoonaa, käy ilmi Raide-Jokerin hankesivuilta.

Uusien raitiovaunujen liikennöinnin on tarkoitus alkaa vuonna 2021.

Täydennetty 28.9. klo 17.33 vaunujen ja varikoiden hinta-arvio.