Forbes aikoo Suomeen joulukuussa, koska "on oikea aika"

Bisneslehden tulo Suomeen kertoo kustantajan mukaan siitä, että nousukausi orastaa ja kuluttajat haluavat taas lukea uratoiveista ja inspiroitua työelämästä.

talous
Aikakausilehtiä
Forbes ilmestyy eri kielillä 37 paikallisena painoksena.Forbes Finland

Maailman tunnetuimpiin talouslehtiin lukeutuva Forbes aikoo jalkautua pohjolaan suomenkielisenä aikakauslehtenä. Forbes Finland hakee verkkosivuillaan päätoimittajaa ja muita työntekijöitä.

Kaupalliseksi johtajaksi on jo pestattu Fredrik Nars. Muutoin rekrytoinnilla alkaa olla kiire, sillä ensimmäistä numeroa kaavaillaan joulukuulle.

Suomessa lehteä julkaisisi lisenssikumppani SK Media, joka omistaa toistakymmentä lehteä Baltiassa, Ukrainassa ja Venäjällä. Forbesia lehtitalo tekee jo latviaksi ja viroksi. Kustantajalla on myös Forbesin lisenssit Ruotsiin ja Norjaan, joissa lehti lanseerattaisiin kahtena seuraavana vuotena.

Suomen Forbes ilmoitteli tulostaan jo pari vuotta sitten, mutta Venäjän kriisi vei hankkeen jäihin. Eikä Suomen talouskaan muutenkaan tainnut olla sillä tolalla, että täkäläiset liikemiehet olisivat joukolla aktivoituneet Forbesin lukijoiksi, kertoo Fredrik Nars.

– Nyt katsomme yhdessä yhdysvaltalaisen pääkonttorimme kanssa, että laman alin piste on ohitettu ja että Suomen talous kasvaa, Nars kertoo sähköpostitse Yle Uutisille.

– Nyt on oikea aika lanseerata Forbes Suomi. Nyt on hyvä ajankohta harkita bisnesmalleja, tehdä urapäätöksiä sekä punnita eri toiveita ja lähestymistapoja työelämään liittyen.

Rohkeasti lehtikuolemien Suomeen

Uusien aikakauslehtinimikkeiden lanseeraaminen on ollut Suomessa viime vuosina riskialtista.

Ryppäänä lakkautettiin Aller-kustantamon Bonnierilta ostamat Divaani, Costume ja Olivia. Myöskään kaikki pitkäikäiset paperilehdet eivät ole kestäneet digiaikaa, vaan vuosina 2012–15 ovat hävinneet muun muassa Suosikki, Regina, Rytmi ja liuta aikuisviihdelehtiä.

Toisaalta talouslehtiä on pienessä maassa jo valmiiksi tiuhaan. Taloussanomat pakeni kymmenisen vuotta sitten verkkoon, kun paperiversio ei kannattanut.

Fredrik Narsin mielestä digikulutukselle on verkkaisesti syntynyt vastareaktio nuorten aikuistenkin keskuudessa:

– Otsikoiden ja Facebook-postien browsaaminen ei tuo lukijalle perusteellista tuntemusta asioista, vaan pikemminkin enemmän hämmennystä. Forbesin aikakauslehti tarjoaa syvällisempää ymmärrystä hienon tarinankerronnan avulla.

Narsin heitolla on sen verran perää, että emojulkaisu Yhdysvalloissa saavutti hänen mukaansa tänä vuonna laajimman printtilevikkinsä lähes satavuotiaan Forbes-historian aikana.

Suomessa tavoite on 70 000 kappaleen levikki. Kokoluokaltaan se olisi karkeasti samaa luokkaa kuin Talouselämän.

Tällä haavaa Forbes ilmestyy eri kielillä 37 paikallisena painoksena. Suomen-painoksia tekisi kaupallisen johtajan Narsin mukaan parikymmenhenkinen tiimi ja sisältö olisi suurimmaksi osaksi käännetty ulkomaisista sisarpainoksista. Suomalaiskulmaa Nars lupaa lehteen vajaa puolet.

Lisäksi Forbes Finland suunnittelee ensi vuoden puolelle verkkosivuja, joille ilmestyy "talousuutisia uusilla vaihtoehtoisilla näkökulmilla".