Posti haravoi Railin pihan – sukulaiset pitivät palvelua vitsinä

Kaikki postilaiset eivät suhtaudu uusiiin palveluihin positiivisella mielellä.

Lahti
Postin Kerttu Junttila haravoi asiakkaan pihaa
Postin Kerttu Junttila haravoi asiakkaan pihaaHeikki Kiseleff / Yle

Hollolalainen Raili Ohtonen katseli aamu-usvaista taivasta ja epäili, että tänään Posti ei taida tullakaan. Mutta sadetta ei tullutkaan ja sumun hälvettyä Kerttu Junttila kaarsi sovitusti postiautolla pihaan.

Tällä kertaa Junttila ei tuonut postia tullessaan, vaan Kerttu tarttui haravan varteen ja alkoi siivota pihaa syksyn lehdistä. Kuten aina tiistaisin.

– Vain yhden kerran kesän aikana soiteltiin Kertun kanssa, että sateen takia ei kannata ottaa ruohonleikkuria esille, naurahtaa Raili Ohtonen.

Postin ryhmävastaava Kerttu Junttila on käynyt hoitamassa Ohtosen pihaa keväästä lähtien. Postin uusiin palveluihin päädyttiin tyttären ideasta.

– Tuntuihan se aluksi oudolta. Ajattelin, että tuleekohan se posti sitten ollenkaan. Meidän kauempana asuvat sukulaiset ja tuttavat ovat pitäneet tätä ikään kuin vitsinä, sanoo Ohtonen.

Perinteinen postipalvelu vähenee

Uusille palveluille on kysyntää, vaikka Posti ei kerrokaan tarkkoja lukuja. Postin uusista palveluista vastaava johtaja Anu Punola kertoo yllättyneensä, että ruohonleikkuuta on kysytty maaseutua myöten.

– Tämä ei ollutkaan tärkeä vain kiireisille kaupunkilaisille, vaan palvelua on ostettu tasaisesti ympäri maata. Omaiset ostavat palvelua iäkkäille vanhemmilleen, sanoo Punola.

Kerttu Junttila on onnellinen päästessään ulkotöihin, sillä normaalisti hän tekee töitä työpöydän ääressä. Kaikki postilaiset eivät kuitenkaan suhtaudu uusiin aluevaltauksiin yhtä innolla.

Ei todellakaan kaikki ole positiivisella mielellä.

Kerttu Junttila

– Ei todellakaan kaikki ole positiivisella mielellä. Mä olen aina sanonut, että ensin pitää itse kokeilla ja sitten vasta antaa mielipiteensä. Suoralta kädeltä ei voi sanoa, että tuo on ihan kamalaa ja tuo ei tule koskaan onnistumaan, jos ei sitä itse kokeile, sanoo Junttila.

Postin valtakunnallinen pääluottamusmies Kari Lempinen vahvistaa, että osalle postilaisista yhtiön uudet palvelut ovat huono vitsi. Jos posti on myöhässä, ihmiset luulevat, että postinkantaja on ruohoa leikkaamassa.

– Osa porukasta on sitä mieltä, että uudet palvelut hoidetaan paremmin kuin perustehtävä, postinjakelu. Nuoremmat taas vähät välittävät siitä mitä töitä palkan eteen tehdään, kiteyttää Lempinen.

Lumenluonti harkinnassa

Lempinen kertoo, että työntekijät kuitenkin ymmärtävät, että digitalisaatio on muuttanut kannettavaa postia ja uusia palveluita pitää löytää. Lisäksi lisäpalveluista maksetaan työntekijöille paremmin, jos tekijältä vaaditaan erityisosaamista tai erityisvastuuta.

Nuoremmat vähät välittävät siitä mitä töitä palkan eteen tehdään.

Kari Lempinen

Kiinteistöpalveluiden lisäksi Postilla on hoiva- ja turvallisuuspalveluita. Postinkantaja voi soittaa vanhuksen ovikelloa ja kysyä vointia. Varsinaista hoitoa postilaiset eivät anna. Haravointi- ja ruohonleikkuupalvelut on keskitetty tietyille työntekijöille. Se joka haravoi, ei samalla jaa postia.

Kerttu Junttila ja Raili Ohtonen ovat keskenään vitsailleet, että Kerttu tulisi talvella luomaan lumetkin.

Tämä ei ollutkaan tärkeä vain kiireisille kaupunkilaisille.

Anu Punola

– Taitaa olla mahdotonta postille, vaikka minulle se kyllä sopisi, sanoo Raili Ohtonen.

Postin uusista palveluista vastaava johtaja Anu Punola kertoo, että lumenluonti on harkinnassa. Se on kuitenkin hankalampi toteuttaa, sillä lumentulo on haitta jo perinteisillekin postipalveluille. Lisäksi lumisade ei satu tulemaan vain tiistaisin, joka olisi postinjakelun kannalta rauhallisin päivä muille palveluille.

Raili Ohtosen omakotitalon piha on tunnissa haravoitu, sen jälkeen Junttilan työt jatkuvat taas neljän seinän sisällä.

– Tämän jälkeen lähden suunnittelemaan työvuoroja ja laittamaan lähtevää postia, Junttila sanoo.