Työmatkalaisia jurppii jatkuva epävarmuus junaliikenteen muutoksista: "Työt pitää tehdä sieltä, mistä kulkeminen onnistuu"

Pääradan työmatkalaisia mietityttää kaukoliikenteen junavuorojen epävarmuus. Moni on tarttunut auton rattiin, kun matka Hämeenlinnasta Tampereen aseman kautta Helsinkiin ei ole houkutellut.

Hämeenlinna
juna
Hausjärven Oitti on monelle tärkeä koulu- ja työmatka-asema.Anne-Mari Niskanen / Yle

VR:n ja liikenne- ja viestintäministeriön väliset osto- ja velvoiteliikenteen jatkuvat muutokset Tampere–Helsinki-reitillä närkästyttävät hämeenlinnalaisia työmatkustajia. Taajamajunien lisäys ei työmatkustajien mukaan tilannetta täysin korjaa. Taajamajunissa ei ole esimerkiksi nopeaa internet-yhteyttä tai sähkölaitteiden lataamiseen tarvittavia sähköpistokkeita tarjolla.

– Taajamajunassa ei ole rauhaa soitella puheluita ja myös vaihdot tekevät työnteosta hankalaa ja katkonaista, sanoo Laura Lehtinen, joka kulkee Hämeenlinnasta asiakastapaamisissa monta kertaa viikossa. Aiemmin hän on kulkenut vain junalla pääkaupunkiseudulle, mutta on nyt joutunut turvautumaan myös linja-autoon ja omaan autoon.

Lehtisen mukaan koomisinta uudistuksissa on se, että juna kulkee yhä Hämeenlinnan kautta Tampere–Helsinki-välillä – mutta porhaltaa Suomen neljänneksi vilkkaimman rautatieaseman ohi.

VR:n mobiilipalvelu saattaa ehdottaa Hämeenlinnasta Helsinkiin aikovalle asiakkaalle matkaa Tampereen kautta. Tunnin sijaan raiteilla saa tämän reittisuunnitelman mukaan viettää reilut kolme tuntia.

Epävarmuus kalvaa hämeenlinnalaisyritystä

VR toivoi liikenne- ja viestintäministeriölle jättämässään ehdotuksessa velvoiteliikenteestä, että sopimus tehtäisiin kolmeksi vuodeksi yhden vuoden sijasta. Toisin kävi, sopimus tehtiin vuodeksi.

– Ehdotimme kolmen vuoden mallia siksi, että rautatieliikenteen järjestäminen vuodeksi kerrallaan ei ole asiakkaan, viranomaisten tai liikenteen harjoittajan etu. Kun matkustaja tekee päätöksiä esimerkiksi oman asuinpaikan muuttamiseksi, pitää pystyä katsomaan pidemmälle eteenpäin, sanoo VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen.

Epävarmuus on lisääntynyt, myöntää myös hämeenlinnaisyritys Ambientian toimitusjohtaja Ville Availa. Ambientian kuutisenkymmentä työntekijää kulkee ympäri Etelä-Suomea asiakastapaamisissa. Hämeenlinna on kaupunki, jossa yhteydet ovat tärkeitä, sanoo Availa.

– On sellainen riski, että entä jos nämä vielä huononevat tai tulee vielä muita muutoksia? Se vaikuttaa esimerkiksi asuntojen arvoon.

– Jos kulkemisesta tulee liian kallista ja vaikeata, niin työt pitää tehdä sieltä, mistä kulkeminen onnistuu, tai missä ihmiset ovat. Se vaikuttaa siihen, kuinka paljon halutaan palkata ihmisiä Hämeenlinnaan, vai palkataanko suoraan pääkaupunkiseudulle, Availa pohtii.

"Juna on liittänyt Hämeenlinnan pk-seudun talousalueeseen"

Tuore sopimus velvoiteliikenteestä tarkoittaa lisää taajamajunavuoroja: Helsinki–Riihimäki- ja Helsinki–Lahti-väleille lisätään yhteensä 25 vuoroa viikossa. Riihimäki–Hämeenlinna–Tampere-taajamaliikennettä täydennetään neljällä junavuorolla aamuun ja myöhäisiltaan.

Laura Lehtistä kuitenkin harmittaa erityisesti päivällä kulkevien vuorojen vähentäminen: puolen päivän aikaan Helsingissä järjestetty palaveri nappaa odotusaikojen kanssa yli puolet työpäivästä.

Toisaalta aamun ja iltapäivän vuorot vaikuttavat heihin, jotka asuvat toisella paikkakunnalla kuin missä työskentelevät.

– Sellaisia vuoroja on otettu pois, että veisi lapsen päivähoitoon ja tulisi sen jälkeen töihin Hämeenlinnaan, ja iltapäivällä sama juttu toiseen suuntaan, kertoo hämeenlinnalaisyritys Aucorin digitaalisten palveluiden johtaja Rami Aaltonen. Aucorissa yksi työntekijä on jo karannut Hämeenlinnasta Helsinkiin vähennettyjen yhteyksien jälkeen.

– Juna on liittänyt Hämeenlinnan pääkaupunkiseudun talousalueeseen. Nyt se on heikentynyt, aika reilustikin.