Neste tuomassa myyntiin jätteistä tehdyn dieselin – Greenpeacen asiantuntija: "Autoilija voi ostaa puhdasta omatuntoa"

Öljynjalostusyhtiön ympäristöystävällisenä mainostama diesel valmistetaan paistorasvasta, muista jätteistä ja tähteistä. Viherpesua vai ympäristöteko?

liikenne
Autoilija tankkaa dieseliä Nesteen bensa-asemalla.
YLE

Vuodenvaihteessa pääkaupunkiseudun bensapumpuille ilmestyy uusi diesel-laatu, kun Neste pilotoi uusiutuvista raaka-aineista valmistettua dieseliään. Sillä ei vielä ole nimeä, valmistaja puhuu uusiutuvasta dieselistä.

Nesteen pilottierä tehdään sataprosenttisesti jätteistä tai tähteistä eli se ei valmistajan mukaan sisällä lainkaan epäeettisinä pidettyjä ainesosia kuten raakapalmuöljyä tai kasviöljyä.

Nesteen mukaan kasvihuonepäästöt vähenevät jopa 90 prosenttia tavalliseen verrattuna. Perinteisen dieselin CO2-päästöt ovat noin 83,8 g, palmuöljystä valmistetussa 40g ja uudessa uusiutuvassa dieselissä 13g. Hiukkaspäästöt vähenevät 30 prosenttia ja hiilimonoksidit ja -vedyt suunnilleen saman verran.

Lupaukset pitää tarvittaessa voida todistaa

Kovia väittämiä, pitäisikö niitä uskoa vai onko kyse vain paljon lupaavasta markkinointiviestinnästä?

Jotkut moottorit voivat kuluttaa vähän enemmän kuin toiset

Juhani Laurikko, VTT

– Kun polttoaine valmistetaan raaka-aineesta, joka ei ole fossiilista niin luonnollisesti myös fossiilisia päästöjä syntyy vähemmän. Muut vaikutukset syntyvät siitä, että polttoaine on helpommin syttyvää ja hiilivetyjen jakautuma on miellyttävämpi kuin raakaöljystä jalostetuissa polttoaineissa. Hiilivety- ja häkäpäästöt vähenevät, VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko arvioi.

Katetta markkinointilupauksille on löydyttävä tarvittaessa myös kirjallisesti Laurikko kertoo.

– Nykysäädösten mukaan pitää olla kontrolli siitä, mistä raaka-ainevirrat tulevat. Jotta tuotetta voidaan markkinoida uusiutuvana, raaka-aineet pitää voida jäjittää. Valmistaja joutuu pitämään kirjaa raaka-aineista myös vaihtelevien valmisteverojen vuoksi. Viranomaisten pitää voida tarvittaessa tehdä tarkastuksia.

Tuotepäällikkö Ari Engman esittelee uutta diesellaatua.
Tuotepäällikkö Ari Engman Nesteeltä esittelee uutta diesel-laatua lehdistölle Sköldvikissä.Risto Mattila / Yle

Tavallista dieseliä kalliimpaa

Uuden polttoainelaadun hintaa ei vielä paljasteta, mutta Nesteen vähittäismyynnin liiketoiminta-alueen johtaja Panu Kopra kertoo, että se tulee olemaan tavallista dieseliä kalliimpaa.

Tämän lisäksi auto todennäköisesti myös kuluttaa uutta dieseliä vähän enemmän kuin perinteistä, riippuen moottorista tai moottorin optimoinnista.

Erilaisia diesel-laatuja.
Uusiutuvia raaka-aineita sisältävä diesel (oik.) on perinteistä kirkkaampaa eikä myöskään tuoksu yhtä voimakkaasti.Risto Mattila / Yle

– Jotkut moottorit voivat kuluttaa vähän enemmän kuin toiset. Puhutaan muutamista prosenteista, Juhani Laurikko VTT:ltä vahvistaa.

Mutta, jos siitä joutuukin maksamaan vähän enemmän, pitäisi rahalle periaatteessa saada myös enemmän vastinetta, sillä uusi diesel on Laurikon mukaan polttoaineena korkealaatuisempaa kuin perinteinen diesel.

"Autoilija voi ostaa puhdasta omatuntoa"

Ympäristöjärjestön mukaan uusi polttoaine on hyvä vaihtoehto, jos ei käytetä palmuöljyä tai syötäviä kasviöljyjä. Mutta uusiutuvasta dieselistä vain Suomessa myytäväksi aiottu erä läpäisee Greenpeacen tiukan eettisen seulan.

– Niin kauan kuin palmuöljyä tai kasviöljyä on mukana, tuote on epäeettinen. Kaikkien ruoaksi kelpaavien öljyjen ilmastovaikutukset ovat tutkitusti huonot ja niiden käyttö lisää sosiaalisia ongelmia niissä maissa, joissa niitä tuotetaan. Lisäksi ruoka tankissa on poissa jonkun suusta. Autoilija voi ostaa puhdasta omatuntoa valikoivasti, sanoo Greenpeacen metsävastaava Matti Liimatainen.

Työntekijä kaataa öljypalmua plantaasilla Tamiangissa Indonesiassa.
Ympäristöjärjestö pitää palmuöljyä epäeettisenä polttoaineen raaka-aineena. Työntekijä kaataa öljypalmua plantaasilla Tamiangissa Indonesiassa.Hotli Simanjuntak / EPA

– Jätteet polttoaineen raaka-aineena on aidosti hyvä asia. Mutta, koska uusiutuvan polttoaineen tuotanvoloyymi on niin iso, jätteet yksin eivät riitä raaka-aineeksi, ja siksi täytyy käyttää lisäksi näitä muita, kyseenalaisia raaka-aineita, Liimatainen lisää.

Miksi kuluttajan tehtäväksi jää ratkaista näin valtavia ongelmia?

Väitöskirjatutkija Johanna Ahola-Launonen

Myös bioetiikan ja yhteiskuntafilosofian väitöskirjatutkija Johanna Ahola-Launonen Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa suhtautuu uutuuteen epäilevästi.

– Miksi kuluttajan pitäisi ratkaista näin jättimäisiä ongelmia kuten maailman pelastaminen? Miksi kuluttajan tehtäväksi jätetään se valinta? Voisi kysyä myös, miksi ylipäänsä on mahdollista saada myös polttoainetta, joka ei ole ympäristöystävällistä, filosofi pyörittelee.

Sopii myös lentokoneisiin

Tavallisten kuluttajien lisäksi Neste on kiinnostunut paljon kuluttavan lentoteollisuuden tarpeista. Uusiutuva raaka-aine kelpaa myös lentopetroolin valmistukseen, ja itse asiassa jo noin 30 lentoyhtiötä on kokeillut eri valmistajien uusiutuvaa polttoainetta. Keskusteluja on käyty myös Finnairin kanssa.

– Jos lentoliikenne joutuu tekemään päästövähennyksiä, ja kun lentokoneita ei voi sähköistää, niin käytännössä muita vaihtoehtoja ei jää jäljelle kuin tämän tyyppinen polttoaine, Laurikko arvioi.

Tällä hetkellä uusiutuvan lentopetrolin valmistajia koko maailmassa on yhtiön mukaan vain kourallinen. Neste kertoo vievänsä uutta diesellaatua jo Kaliforniaan, Yhdysvaltoihin.

Uutta dieseliä tehdään Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa. Neste nostaa uuden dieselin tuotantoa loppuvuodesta niin, että kokonaisuudessaan yhtiö tuottaa uusiutuvaa dieseliä kolmella jalostamollaan yhteensä 2,6 miljoonaa tonnia vuodessa.

Hallitus on pääministeri Juha Sipilän johdolla linjannut, että Suomessa lisätään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Greenpeacen metsävastaava Matti Liimatainen suosittelisi polttoaineista vain bioetanolia.

Lue myös: Pienten dieselautojen valmistukselle pian stoppi – käytettyjen hinta jää arvoitukseksi