Hyvä liikelahja on enemmän kuin osiensa summa – kotimaisuus pröystäilyä tärkeämpää

Liikelahjakulttuuri muuttuu vähitellen. Pääasiassa ei ole enää firman isolla näkyvä logo, vaan tuotteesta toivotaan pitkäaikaista muistuttajaa antajastaan.

lahjat
Helenatuotteen tiloissa pakataan yrityslahjaksi meneviä pannunalusia.
Paulus Markkula / Yle

Oulun Haukiputaalla sijaitsevan Helenatuotteen tiloissa eletään jo alkavaa joulusesonkia. Liikelahjaksi tarkoitettuihin paketteihin menee etenkin käyttötavaraa ja syötävää. Tärkeintä on tuotteiden kotimaisuus, kertoo Helenatuotteen toimitusjohtaja Antti Holmi.

– Tänäkin jouluna yritykset ostava kotimaisia tuotteita, käsityönä tehtyjä tuotteita ja Oulun alueella paikallisesti tehtyjä tuotteita. Paketteihin menee esimerkiksi puuta, nahkaa ja elintarvikkeita.

Liikelahja-alan markkinat ovat arvioiden mukaan kutistuneet Suomessa jopa kolmanneksen huippuvuosista. Helenatuote on pärjännyt kilpailussa räätälöimällä tuotteitaan asiakkaan tarpeen mukaiseksi. Lahja ei saa olla myöskään liian kallis, Antti Holmi sanoo.

– Henkilöstölahjoissa ja liikelahjoissa yleisin hintaryhmä on 25-50 euroa, mitä yritykset lahjoihin käyttävät. Mielestäni se ei ole kovin paljoa. Mutta tärkeintä on, että lahja on mietitty ja se annetaan oikealla hetkellä. Silloin lahja on hintaansa arvokkaampi.

Liikelahja ei saa olla ylibrändätty

Annettavat lahjat ovat vuosien saatossa muuttuneet. Enää liikelahjassa ei tarvitse näkyä isolla antajansa logo, vaan tuotteilta toivotaan enemmän käytettävyyttä ja pitkäikäisyyttä, Antti Holmi kertoo.

Kun lahja on mietitty ja se annetaan oikealla hetkellä. Silloin se on hintaansa arvokkaampi.

Antti Holmi

– Jos tuotteessa on liian isolla yrityksen tunnukset tai logot, se rajaa lahjan käytettävyyttä. Tämän takia pyrimme huomiomaan kaikissa meidän lahjoissa, että logo on huomaamattomasti laitettu ja mielellään yrityksen tunnus tuotaisiin esille esimerkiksi omassa kuosissa.

Tuotteet pääosin paikallisilta käsityöläisiltä

Lahjapakettien tuotteet tulevat pääosin yli sadalta alihankkijalta, joista iso osa on lähialueelta.

Jos tuotteessa on liian isolla yrityksen tunnukset tai logot, se rajaa lahjan käytettävyyttä.

Antti Holmi

– Kun puhutaan käsityön tekijöistä, niin alihankkijoiden määrä kuvastaa sitä, että ei olla isoa massatuotantoa tekemässä. Alihankintana tulee esimerkiksi puukkoja, kuksia, pannunalusia ja leikkuulautoja, Holmi luettelee.

Helenatuote on siinä mielessä alalla harvinaisuus, että yritys tekee tuotteita myös itse aina ompelusta lähtien. Tämä on Holmin mukaan myös kilpailuetu muihin yrityksiin verrattuna.