Valtateiden varalaskupaikat syntyvät harjoittelua eivät haavereita varten

Tiestölle rakennettuja lentokoneiden varalaskupaikkoja on kaikkiaan parisenkymmentä. Ne ovat olemassa puolustusvoimien harjoituksia varten.

Kotimaa
Hornet laskeutumassa varalaskupaikalle
Hornet laskeutumassa varalaskupaikalleArttu Horttanainen / Yle

Koko Suomessa on kaikkiaan vain parikymmentä lentokoneiden varalaskupaikkaa. Viime vuosina ei uusia ole juuri rakennettu. Eikä niille ole ollut tarvettakaan.

Käytännössä varalaskupaikkoja nimittäin käytetään ja ne ovat syntyneet lähinnä puolustusvoimien tarpeisiin. Ne on rakennettu lentotukiharjoituksia varten, ei mahdollisten yksittäisten lentokoneelle sattuvien ongelmien varalle.

Varalaskupaikat suunnitellaan ja rakennetaan ilmavoimien, liikenneviraston ja ELY-keskusten yhteistyönä, ja rakentaminen lähtee lähinnä puolustusvoimien tarpeista.

Varalaskupaikat osa tukikohtaverkostoa

Tiestölle rakennettavat varalaskupaikat ovat ilmavoimien taistelutavassa tärkeä osa tukikohtaverkostoa. Puolustusvoimat käyttää sekä yhteistoimintakenttiä eli kiinteitä tukikohtia ja siviililentokenttiä tarvittaessa. Ja lisänä ovat nämä maantietukikohdat.

– Näin pystytään tarvittaessa hajauttamaan kalustoa ja henkilöstöä ympäri Suomenmaan, sanoo Karjalan lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Joni Mahonen.

Mahonen vahvistaa, että Joutsan varalaskupaikkaa ei viime vuosina ole käytetty puolustusvoimien harjoituksissa. Mutta ei sitä ole lopullisesti harjoituskohteena hyljättykään.

– Tavoite on, että päästäisiin harjoittelemaan mahdollisimman eri paikoissa. Tämä siksi, jotta tukikohtajoukot pääsisivät tekemään paikan päällä maastotiedustelun ja muut asiat, jotka liittyvät siihen tukikohtaan, sanoo Mahonen.

Yksi varalaskupaikka suunnitteilla

Keski-Suomi on saamassa jo toisen varalaskupaikan, nyt Kirri-Tikkakoski –välisen moottoritien yhteyteen, sitten joskus.

– Toivottavasti jo tällä hallituskaudella, sanoo tieosuuden kimpussa puurtava projektipäällikkö Kai Komi Keski-Suomen ELY-keskuksesta.

Varalaskupaikalle on varaus maakuntakaavassa, ja tiesuunnitelmat on tehty. Laskupaikan rakentaminen on noussut ilmavoimien tarpeesta, lentotoiminnan Tikkakoskella kasvettua ja Joutsan varalaskupaikan käytön hiivuttua. Joutsaa ei ole puolustusvoimien harjoituksissa käytetty ilmeisesti tällä vuosituhannella.

– Syy harjoitustoiminnan hiljenemiseen Joutsan laskupaikalla on sen sijainti asutuksen keskellä eli lentoharjoituksista aiheutuva meluhaitta, arvioi Komi.

Lähellä se on toki asutus Tikkakosken ja Kirrin maisemissakin.

– Siellä lentomeluun on vuosien saatossa totuttu toisella tavalla kuin Joutsassa, sanoo Komi.

Uusi varalaskupaikka tulee siis moottoritien rakentumisen yhteydessä aikanaan. Luvassa on puolustusvoimille uusi kunnollinen harjoituspaikka, jolla pystyy kunnolla harjoittelemaan molempiin suuntiin, nousemaan ja laskemaan. Se on uudenaikainen ja täysimittainen ja sen suunnittelussa on otettu huomioon nykyaikaisen konekaluston vaatimukset, kehuu Komi.

Varalaskupaikka moottoritien yhteydessä herättää epäilyksen uhkasta liikenteen sujuvuudelle. Siis harjoitusten aikana. Projektipäällikkö kiistää moiset pelot.

– Moottoritiellä on aina rinnakkiastie. Niinhän se on nytkin Lusissa, Baana 2016 -harjoituksen yhteydessä, yleinen liikenne ohjataan rinnakkaistielle harjoituksen ajaksi.

Pelikenttä liki riittävä

Varalaskupaikkoihin ei ajan hammas varsinaisesti pure.

– Kiitotien pohja on se, johon saattaa ajan saatossa tulla halkeamia eli kiitotie vaatii huoltoa, luonnehtii Mahonen.

Puolustusvoimataustastaan huolimatta varalaskupaikat ovat pääosin kuitenkin vain pikkuisen leveämpi osa tiestöä, paikka huristaa vähän vapaammin. Harjoituskäytössä ne ovat viime vuosina olleet maksimissaan kerran tai pari vuodessa.

– Pienempiä harjoituksia voi olla välillä, mutta aika maltillista on niiden käyttö, sanoo Mahonen.

Ja varalaskupaikkojen osalta puolustusvoimista löytyy myös aika tyytyväinen mies.

– Nyt kun kiitotiet ja siviilikentät ja varalaskupaikat lasketaan, pelikenttä on meille riittävä. Saamme joukkoja ja koneita hajautettua tarvittaessa.