Lentäjän ruumiista löytynyt sirpale saattoi tuoda tutkijat Suomeen

Buk-ohjuksesta lähteneet sirpaleet voivat todistaa, kenen ohjus osui malesialaiskoneeseen. Yksi sirpale tuli maahan ohjaajan mukana.

ulkomaat
Malaysia Airlinesin koneen uudelleen rakennettu hylky oli esillä, kun hollantilainen tutkijaryhmä julkaisi onnettomuusraporttinsa 13. lokakuuta 2015.
Malaysia Airlinesin koneen uudelleen rakennettu hylky oli esillä, kun hollantilainen tutkijaryhmä julkaisi onnettomuusraporttinsa 13. lokakuuta 2015.Robin von Lonkhuijsen / EPA

Kansainvälinen rikostutkintaryhmä etsii pitäviä todisteita, pudottiko malesialaisen matkustajakoneen venäläinen vai ukrainalainen Buk-ohjus. Todisteita on kerätty muun muassa räjäyttämällä Buk-ohjuksia. Yksi ohjus räjäytettiin Suomessa.

Malesialainen matkustajakone MH17 putosi heinäkuussa 2014 Itä-Ukrainan yllä, kun sen ohjaamon vasemmalla puolella räjähti ohjus. Todennäköisesti ensimmäiset uhrit olivat koneen lentäjät. Yksi lentäjistä toi mukanaan maahan todisteen, jota on vaikea kiistää: ohjuksesta lähteneen, perhosenmuotoisen sirpaleen.

Sirpaleen epäillään olevan peräisin juuri Venäjällä käytössä olevasta Buk-ohjuksesta. Ukraina käyttää erimallista ohjusta kuin Venäjä.

Bukien venäläinen valmistaja Almaz-Antei on myös tehnyt omia räjäytys- ja sirpalekokeita. Yhtiön mukaan malesialaiskoneeseen osui vanhanmallinen ohjus, jota Venäjällä ei ole ollut käytössä moneen vuoteen.

Ohjuksen teho perustuu sirpaleisiin

Ilmatorjunnan entinen tarkastaja everstiluutnantti evp Ahti Lappi sanoo, että lähes kaikissa ilmatorjuntaohjuksissa käytetään esisirpaloituja taistelulatauksia.

Lappi pitää mahdollisena, että sirpaleista voi päätellä ohjuksen mallin, sillä eri ohjuksista lähtee erimallisia sirpaleita.

Ilmatorjuntaohjuksen ei siis ole tarkoituskaan osua kohteeseensa.

– Herätesytytin on ohjelmoitu niin, että se räjähtää tietyllä etäisyydellä kohteesta, Lappi sanoo.

Taistelulatauksen räjähtäessä sirpaleita lentää joka suuntaan ympyränmuotoiselle alueelle. The New York Timesin (siirryt toiseen palveluun) mukaan malesialaiskoneen ohjaajaan osunut sirpale tuli ilmeisesti ikkunan läpi, koska sirpaleesta löytyi jäämiä lasista.

Suomen Bukit

Suomeen tuli vuonna 1996 kolme Buk-ohjuspatteria. Ohjuksilla kuitattiin vanhoja Neuvostoliiton velkoja Suomelle.

Bukit olivat Suomen ilmatorjunnan pääkalustona parinkymmenen vuoden ajan. Bukeja myös räjäytettiin Suomessa. Ohjuksia oli hankkimassa Suomeen Helsingin Ilmatorjuntarykmentin entinen komentaja, everstiluutnantti evp Rauli Korpela.

Hän pitää mahdollisena, että ohjuksen malli on tunnistettavissa kuoresta irronneista sirpaleista.

– Niitä räjäytettiin aikoinaan Lohtajan harjoitusalueella, mutta kaikki sirpaleet tietysti katosivat mereen, Korpela muistelee.

Suomessa tehdyn räjäytyskokeen tarkka ajankohta ja paikka ei ole tiedossa.