Satakunnassa virheellisiä jätelaskuja – ilman selvitystä niitä ei voi jättää maksamatta

Samasta postilaatikosta on tipahtanut jopa neljä jätelaskua. Niistä vain yksi on ollut aiheellinen.

jätehuolto
samalta laskuttajalta tulleita laskuja
Yksi asiakas sai neljä laskua. Hänen mukaansa kolme niistä oli ylimääräisiä.Pertti Isokännö

Useat asukkaat ovat saaneet tällä viikolla virheellisiä jätelaskuja muun muassa Pyhäjärviseudulla ja Huittisten ympäristössä. Loimi-Hämeen jätehuolto on laskuttanut ensimmäistä kertaa lakisääteisen jätemaksun entisiltä Satakierron asiakkaita. Joidenkin laskut ovat aiheellisia, toisia on laskutettu väärien omistajatietojen perusteella.

Loimi-Hämeen jätehuollon palvelupäällikkö Anne Sjöberg kertoo, että laskutuksessa on käytetty Väestörekisterikeskuksesta saatuja tietoja, eivätkä ne välttämättä olen ajan tasalla. Asiakkaiden onkin syytä tarkastaa omat tietonsa.

– Jos kyseessä on selkeä virhe, eli kiinteistö on esimerkiksi myyty, kannattaa uusi omistaja ilmoittaa meille. Jos asiakas ei tiedä, miksi lasku on hänelle tullut, voi meihin myös olla yhteydessä. Jos yhteydenottoa ei tule, on lasku maksettava eräpäivään mennessä. Muuten se päätyy perintään.

Laskun yhteydessä on tiedote, joka kertoo uudesta käytännöstä. Sjöbergin mukaan osa asiakkaista on huomannut tiedotteen vasta siinä vaiheessa, kun he ovat ottaneet asiakaspalveluun yhteyttä. Osa yhteydenotoista on myös mennyt väärään paikkaan, aiemmalle laskuttajalle.

– Aiemmin alueella toimivat kuljetusyrittäjät ovat laskuttaneet perusmaksun osana jäteastian tyhjennysmaksua. Nyt lasku tulee ensimmäistä kertaa erillisenä, Sjöberg selventää.

Vääriä omistajatietoja

Aiheesta Facebookissa kirjoittanut Martin Ylikännö sai kaksi jätelaskua samaan osoitteeseen. Hän sai toisen laskuista mitätöityä yhteistyössä asiakaspalvelun kanssa.

– Minä olen tottunut hoitamaan asioita, joten laskun mitätöiminen onnistui nopeasti. Olen lähinnä huolissani siitä, että joku vanha ihminen saattaa epähuomiossa maksaa kaikki laskut ilman tarkempaa selvittelyä.

Virheellisiä laskuja on liikkeellä paljon, sillä moni Ylikännön tuttavistakin on niitä saanut. Esimerkiksi Pertti Isokännö sai neljä laskua. Hän kertoo omistavansa vain yhden laskutukseen oikeuttavista kiinteistöistä. Selvittelyn jälkeen käy ilmi, että Isokännö on vuosia sitten ostanut peltoa sellaiselta alueelta, jota yksi laskuista koskee.

– Ostin silloin pelkän peltoalueen. Kiinteistö jäi kuolinpesälle. Käytännössä jätehuollon maksut eivät siis kuulu minulle.

Omat tiedot voi muuttaa maistraatissa

Väestörekisterikeskuksen tietopalvelupäällikkö Päivi Pösö kertoo, että tällaiset väärinkäsitykset ovat hyvinkin mahdollisia.

– Väestörekisterikeskuksesta saa tietoja rakennuksista ja niiden omistajista. Nämä tiedot eivät välttämättä ole ajan tasalla. Tietoja saadaan järjestelmään muun muassa rakennuslupien haun ja kiinteistökauppojen yhteydessä. Ne eivät siis ole julkisesti luotettavia kuten henkilötiedot ovat.

Pösön mukaan omiin tietoihin voi tehdä muutoksia maistraatissa. Näin kannattaakin tehdä, jos nyt postitetun jätelaskun yhteydessä käy ilmi, että omat tiedot ovat Väestötietojärjestelmässä väärin.

Loimi-Hämeen jätehuolto postitti tällä viikolla laskut vasta osalle asiakkaista. Seuraava erä lähtee kuukauden päästä saman asiakasrekisterin pohjalta, joten virheellisiä laskuja voi lähteä lisää.