Suomen suurin maantiekuljetus keräsi katsojia – ensi viikolla vuorossa pisin kuljetus

Äänekosken biotuotetehtaan työmaalle kulkenut tilavuudeltaan Suomen suurin maantiekuljetus on saapunut onnistuneesti perille. Kuuden jättirekan kolonna kuljetti valkaisutornin osia 400 kilometriä Pietarsaaresta Äänekoskelle.

liikenne
Äänekoski biotuotetehdas erikoiskuljetus valkaisutorni leve kulketus silvasti.jpg
VIDEO: Jättikuljetuksen pyörät pyörivät miltei tauotta, sillä kolonnaan kuuluivat myös liikkuva ravintola ja bajamaja.

Liikenteellisesti ruuhkaisimmat osuudet olivat 8-tiellä Kokkolan seudulla ja Nelostiellä Viitasaarelta etelään Äänekoskelle. Perille rekkaletka saapui torstaina aamupäivällä.

Erikoiskuljetuksen leveys oli yhdeksän metriä ja korkeutta oli jopa 10 metriä. Ensimmäistä kertaa näin suuressa kuljetuksessa ei ollut poliisiauto kolonnan etuautona.

Poliisia ei tarvita kuljetuksen saattajaksi tällä kertaa.

Juha Simola

– Kuljetusluvassa oli poliisiehto, kun kuljetuksen leveys ylitti 7 metriä. Lisäksi oli kellonaikarajauksia. Lähtöpäässä Pohjanmaan poliisissa katsottiin, että poliisia ei tarvita kuljetuksen saattajaksi tällä kertaa, kertoo projekti-insinööri Juha Simola Kuljetusliike Ville Silvastista.

Äänekoski biotuotetehdas erikoiskuljetus valkaisutorni leve kulketus silvasti.jpg
Kuljetuksen alta siirrettiin muun muassa sähkälinjoja liikennevaloja ja -merkkejä. Simo Pitkänen / Yle

Pieniä teitä pimeään aikaan

Simolan mukaan poliisin päätökseen vaikutti se, että jättikuljetus liikkui iltaisin ja öisin pienten kylien kautta ja se, että reitti ei kulkenut varsinaisessa Ruuhka-Suomessa.

– Olimme toki Pohjanmaan poliisin kanssa puolin ja toisin yhteydessä ja myöskin paikallisten poliisien kanssa matkan aikana. Ja meillä oli normaalia enemmän omia liikenteenohjaajia turvaamassa kuuden rekan letkaa, kertoo Juha Simola.

Mitään vahinkoa ei sattunut matkalla.

Elina Hassinen

Kuljetuksesta vastasivat jyväskyläläisen Silvastin ja porilaisen kuljetusyhtiö Vuorsolan ajoneuvoyhdistelmät. Vuorsolan kuljetuspäällikkö Elina Hassisen mukaan massiivinen kuljetusurakka sujui kokonaisuudessaan hyvin.

– Olimme ihan täysin aikataulussa, jopa hiukan etuajassa. Kaikki yhteistyö sähköyhtiöiden ja muiden kanssa on sujunut mallikkaasti. Muu liikenne on ottanut meidät hyvin huomioon ja tämä on herättänyt kiinnostusta. Kaikki on sujunut turvallisesti ja mitään vahinkoa ei sattunut matkalla, joten on helppo hymyillä.

Äänekoski biotuotetehdas erikoiskuljetus valkaisutorni leve kulketus silvasti.jpg
Etumaisena kulki valkaisutornin suurin osa.Simo Pitkänen / Yle

Runsaasti yleisöä ihmettelemässä

Biotuotetehtaalle suunnannut jättikuljetus veti tienposkeen runsaasti yleisöä. Torstaiaamuna kuljetus eteni Nelostieltä Kotakennääntien kautta tehdasalueelle. Äänekoskelaiset Tuula Lehtonen ja Veli-Matti Lamberg olivat kuvaamassa kännyköillä suurta kuljetusta heti kahdeksan jälkeen.

– Piti tulla ihmettelemään, kun noin isoja kuskaavat. Minä kuvaan videoa seitsemän vuotiaille eppuluokkalaisille, tytön poijille, kertoi Tuula.

Kuvaan videoa seitsemän vuotiaille eppuluokkalaisille.

Tuula Lehtonen

Veli-Matti puolestaan tunnusti kuvaavansa itselleen ja ajatteli laittaa videon Facebookiin.

Kuljetusyhtiö Silvasti Heavy Oy:n kuljettaja Pekka Toivonen oli yllättynyt yleisömääristä tien laidoilla.

– Ja hyviä fiiliksiä tuli, kun ihmiset näyttivät peukkua aina kun ajettiin risteyksistä.

Äänekoski biotuotetehdas erikoiskuljetus valkaisutorni leve kulketus silvasti.jpg
Erikoiskuljetukset biotuotetahtaalle jatkuvat lähiviikkoina.Simo Pitkänen / Yle

Ensi viikolla rikotaan pituusennätys

Valkaisutornilastia korkeampia kuljetuksia on vaikea enää toteuttaa Suomessa.

– Lyhkäisempiä matkoja toki voidaan kuljettaa, mutta pidemmillä reissuilla tulevat helposti yläpuoliset esteet vastaan, arvioi työnjohtaja Henrik Laihanen kuljetusliike Silvasti Heavy Oy:stä.

Biotuotetehdasprojektin maantiekuljetusten pituusennätyksen rikkominen on luvassa jo ensi viikolla. Kyseessä on liki 50-metrisen paineastian kuljetus biotuotetehtaalle.

– Kuljetus lähtee Porin Mäntyluodon satamasta ensi viikolla kohti Äänekoskea. Tarkka reitti ja aikataulu on vielä vahvistamatta, kertoo projekti-insinööri Juha Simola Kuljetusliike Ville Silvastista.

Suomen pisin lasti ei ole kyseessä, sillä maanteillä on liikkunut muun muassa 70-metrisiä tuulivoimaloiden osia.