Maailman urheiluhullut, tervetuloa: Suomen juoksutapahtumia yhteen nippuun

Suomalainen urheilutapahtumatalous parantaa juoksutekniikkaansa. Kansainvälisten juoksuturistien houkuttelemiseksi parikymmentä tapahtumaa avasi yhteisen markkinapaikan verkkoon.

talous
Naisten kympin juoksijoita vuonna 2014.
Naisten kympin juoksijoita vuonna 2014.Naisten kymppi

Mistäpä löytäisi otollisemmat puitteet hilpaista maraton kuin Suomesta: puhdas luonto, raitis ilma ja kesäilta, joka ei pimene. Harvemmin lämpötilakaan nousee hikiseksi.

Tästä huolimatta Suomi ei menesty kilpailussa kansainvälisistä juoksuturisteista. Se olisi tapahtumille nyt tärkeää, kun suurten suomalaisten ikäluokkien maratonit alkavat vähitellen olla ohi.

– Massamaratonien suosio vaikuttaa olevan laskussa, kun trendi liikkuu polkujuoksuihin ja triathloneihin, sanoo uuden juoksutapahtumasivuston päätoimittaja Jarmo Koskela.

Perjantaina avatut Run in Finland -verkkosivut (siirryt toiseen palveluun)houkuttelevat ensi kesäksi juoksijoita maailmalta 17 suomalaiseen tapahtumaan. Palvelussa ovat esimerkiksi Helsinki City Marathon, Naisten kymppi, Oulun Terwamarathon sekä polkujuoksutapahtumia kuten Rukan Nuts-karhunkierros ja Helsinki Trail Run.

– Ulkomaalaisia juoksuturisteja tulee tänne noin 2 000 vuodessa. Mutta Tukholman maratonilla on parhaimmillaan pelkästään suomalaisiakin 5 000, vertaa Koskela.

Suomessa järjestetään kuutisensataa juoksutapahtumaa, joista ylivoimaisesti suurin ja kansainvälisin on Helsinki City Marathon. Lähes 30 prosenttia juoksijoista tuli kuluneen kesän tapahtumaan ulkomailta. Helsinkiläismaratonin imusta voisivat hyötyä myös muut kuten kansallispuistoissa pidettävät juoksut.

Toiveet kiinalaisissa

Bisnes juoksu-urheilun ympärillä on kasvanut viime vuosina etenkin älysovellusmarkkinoilla, mutta juoksuturismilla on pitkät juuret. Sekin on paraikaa vauhdikkaassa kasvussa esimerkiksi Kiinassa. Kiinalaisista toivotaan Suomeen kolmatta suurta juoksuvierailijaryhmää brittien ja saksalaisten rinnalle, kertoo Helsingin isojen juoksutapahtumien päällikkö Lotta Hanski.

Kiinalaisia on kosittu kutsumalla toimittajia ja matkanjärjestäjiä viime kesän Helsinki City Marathonille. Viime viikonloppuna Hanski oli markkinoimassa tapahtumaa Berliinin maratonilla.

Kaukaa tulevat juoksuturistit piristävät paitsi itse tapahtumajärjestäjien taloutta, etenkin paikallista liike-elämää, muistuttaa Run in Finlandin päätoimittaja Jarmo Koskela.

– Jokainen Suomeen matkustava kansainvälinen juoksuturisti jättää juoksutapahtuman järjestäjälle keskimäärin noin 50–60 euroa. Matkailu-, majoitus- ja ravintolatoimialat keräävät vähintään 10–20-kertaisen hyödyn, Koskela arvioi.