Käsityötunnit korostavat nyt oppilaan roolia: "Ennen oli tärkeää tehdä samanlaista kuin mitä opettaja teki"

Anjalan nuorisokeskus haluaa tuoda käsitöiden historiaa esiin.

Kouvola
Värikkäitä muurausnarurullia rivissä.
Yle

Käsityö tuli Suomessa koulun oppiaineeksi 1866 ensimmäisenä maailmassa. Nyt 150 vuotta myöhemmin koulut ovat totutelleet uuteen asteittain käyttöön tulevaan opetussuunnitelmaan.

Opetussisältöjä ei ole jaoteltu enää tekniseen työhön ja tekstiilikäsityöhön.

– Suunnitelmassa on loistavaa, että oppilaan rooli aktiivisena toimijana korostuu. Opettajasta tulee yhä enemmän ohjaaja ja opastaja, kertoo Urheilupuiston koulun vararehtori ja teknistä työtä opettava Pasi Töytäri Kouvolasta.

Kouvolassa alakoulun 1-3-luokkalaisilla on käsityötä kaksi viikkotuntia ja 4-6-luokkalaisilla tunti viikossa.

– Valtakunnallisesti otettiin yksi tunti pois yläkouluista ja taideaineiden valinnaisuutta leikattiin, jatkaa myös Teknisten aineiden opettajat -TAO ry:n varaanpuheenjohtajana toimiva Töytäri.

Kouvolassa yläkoulun seitsemännen luokan viikkotunnit saadaan pidettyä nykyisellään uudelleen järjestelyillä. Kasiluokkalaisille pidetty niin sanotusta uusavuttomuuskurssista luovutaan.

Historian koulutöistä työpaja

Nuorisokeskus Anjala juhlistaa 150-vuotista koulukäsitöiden taivalta avaamalla eri aikojen koulukäsitöitä esittelevän näyttelyn.

– Töitä ja valokuvia töistä eri vuosikymmeniltä. Pieni huoneellinen tavaraa ja erilaisia työvälineitä, kuvaa kehittämispäällikkö Kirsi Sali Nuorisokeskus Anjalasta.

Ympäröivä yhteiskunta on aina vaikuttanut siihen, mitä ja miten käsityöluokissa on opiskeltu.

– Tämä tuo historiallista perspektiiviä. Ennen oli tärkeää tehdä samanlaista kuin mitä opettaja teki ja mallista tarkasti kopioiden, tietää Sali.

Vanhojen käsitöiden maailmasta on tuotettu myös Anjalaan leirikouluohjelma näyttelyn koonneen artesaaniopiskelija Paula Eskolan johdolla.

Kässää ja hissaa -käsityöpaja tulee leirikoulujen ohjelmistoon vuoden alusta. Jo nyt myös kiinnostuneet aikuisryhmät pääsevät tilauksesta muistelemaan käsityötuntejaan.

Jos käsityömuistot eivät ole hyviä, niin työpaja voi olla myös terapeuttinen kokemus.

Kirsi Sali

– Jos käsityömuistot eivät ole hyviä, niin työpaja voi olla myös terapeuttinen kokemus, naurahtaa Nuorisokeskus Anjalan kehittämispäällikkö Kirsi Sali.