1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. elintarvikekauppa

Vähemmän heräteostoksia – ruokakaupan keräilypalvelu yllätti perheenäidit ja palveluntarjoajan

Satakunnan Osuuskauppa on palkannut lisää henkilökuntaa heinäkuussa aloittaneeseen ruokatavaroiden keräilypalveluunsa. Syynä tähän on palvelun odotettua suositumpi vastaanotto.

elintarvikekauppa
Satakunnan Osuuskaupan ruokatavaroiden keräilypalvelu Itä-Porin Prismassa.
Katja Halinen / Yle

Kolme kuukautta Itä-Porin Prismassa toiminut ruokatarvikkeiden keräilypalvelu on yllättänyt Satakunnan Osuuskaupan suosiollaan.

Prisma tarjoaa asiakkailleen mahdollisuutta tehdä kauppaostokset etukäteen verkossa ja noutaa valmiiksi kerätyt tuotteet kaupan yhteydessä olevasta noutopisteestä. Vaihtoehtoisesti kauppakassit toimitetaan myös kotiin asti maksua vastaan.

Keräilypalvelun vastaanotto oli Porissa niin yllättävä, että palveluun palkattiin nopeasti lisäkäsiä.

– Alkuun kävi niin, että jouduimme myymään asiakkaille aika paljon "eioota". Keräilykapasiteetti tuli niin nopeasti täyteen, sanoo tuoteryhmävastaava Kaisa Loimupalo Satakunnan Osuuskaupasta.

Tuotteiden laatu pitää olla priimaa

Loimupalon mukaan suurin palvelua käyttävä asiakaskunta on työssäkäyvät lapsiperheet. Kerättäviä tuotteita yhteen keskimääräiseen tilaukseen kertyy peräti 7-8 kassillista. Palvelun ohjenuorana on ollut se, että tuotteiden laatu halutaan pitää mahdollisimman korkeana. Keräilyssä kiinnitetään huomiota esimerkiksi viimeisiin käyttöpäiviin.

– Jalostetuissa tuotteissa pitää löytyä neljä käyttöpäivää, kun se asiakkaalle kerätään, Loimupalo sanoo.

Asiakkaat yllättyneitä ajansäästöstä

Porilainen Nora Talja on käyttänyt ruokien keräilypalvelua heinäkuusta asti. Hän on yllättynyt siitä, että palvelua käyttämällä säästää perheenäidin aikaa noin kaksi tuntia.

– Se on tosi näppärä lasten kanssa. Sen aamupäivän voi käyttää lasten kanssa puuhailuun tai muihin tärkeisiin asioihin.

Talja on huomannut myös, että nyt rahaa tulee käytettyä huomattavasti vähemmän heräteostoksiin. Samaa mieltä on Heidi Vidbom, joka tekee perheelleen ostoksia pari kertaa viikossa netissä.

– Ei tule otettua sitä, mitä kaupassa keräisi oheen, Vidbom sanoo.

Lue seuraavaksi