Autot kytkeytyvät nettiin, suomalaiset ohjelmistopajat hyötyvät – "Kosketustekniikka tulee vauhdilla autoihin"

Tietoverkoissa kiinni olevien autojen määrä kasvaa hurjaa vauhtia. Niihin ohjelmistoja kehittävät suomalaisyritykset ovat moninkertaistaneet myyntinsä autojättien imussa.

talous
Havainnegrafiikka
"Verkottunut auto" tarkoittaa sitä, että auto on verkkojen välityksellä yhteydessä muihin tienkäyttäjiin, palveluntuottajiin ja reaaliaikaisiin karttoihin. Auto jakaa tietoa liikkeestään ja sijainnistaan muille, ja saa itse tietoa muista tienkäyttäjistä ja palveluista, kuten varoituksia törmäysvaarasta tai tietoja ruuhkista, keliolosuhteista tai pysäköintimahdollisuuksista.Yle Uutisgrafiikka

Nokian entisessä tuotekehitysrakennuksessa Tampereen Hervannassa robottisormet tekevät väsymättömiä liikesarjoja kosketusnäytöillä. Ne napauttelevat, nipistävät ja laajentavat, uudelleen ja uudelleen. Näin testataan, kuinka hyvin kosketusnäyttö toimii.

OptoFidelity-yritys myy kehittämäänsä robottianalytiikkaa maailmanlaajuisesti. Rakennuksen entinen isäntä Nokia oli yksi OptoFidelityn asiakkaista, ennen kuin iPhonen aloittama vallankumous johti Nokian matkapuhelindynastian kaatumiseen.

Kosketusnäytön testausta.
Ohjelmistoinsinööri Natalia Leinonen ja OptoFidelityn perustaja Tapio Koskinen testaamassa kosketusnäytöllä toimivaa henkilöauton viihde- ja karttaohjelmistoa.Pekka Koli / Yle

Nyt Hervannan ohjelmistopajat pursuavat taas elämää ja OptoFidelity on yksi menestyjistä: viime vuonna sen liikevaihto nelinkertaistui 20 miljoonaan euroon ja ensi vuonna on tarkoitus puhkaista 30 miljoonan euron raja. Yritys on avannut palvelupisteet Yhdysvaltain Piilaaksoon Googlen ja Facebookin naapurustoon sekä Kiinaan.

Lisää tuulta purjeisiin on puhkunut kansainvälinen autoteollisuus, joka tuo vauhdilla kosketusnäyttöjä auton pinnoille. Järjestelmien toimittaminen autoteollisuudelle muodostaa jo noin 15 prosenttia OptoFidelityn liikevaihdosta, ja siivu kasvaa jatkuvasti.

– Kosketustekniikka tulee vauhdilla autoihin. Ikkunoita aletaan ohjata kosketussensoreilla, navigaattoreihin voi kirjoittaa kosketusnäytöillä ja omia älylaitteita halutaan käyttää osana auton järjestelmiä. Testaaminen lisääntyy, mikä tuo tilauksia meille, sanoo OptoFidelityn perustaja Tapio Koskinen.

Seuraava mullistus: netti autoon, auto nettiin

Henkilöautojen tietoteknistymisestä ja verkottumisesta on tulossa autoalan seuraava suuri mullistus.

Konsulttiyritys Gartner julkisti äskettäin ennusteen (siirryt toiseen palveluun), jonka mukaan verkottuneiden autojen valmistusmäärä kaksinkertaistuu viime vuoden runsaasta 6 miljoonasta autosta tänä vuonna yli 12 miljoonaan, ja vuoteen 2020 mennessä yli 60 miljoonaan autoon.

Verkottuneiden autojen tuotantoennuste
Yle Uutisgrafiikka

Kysymys ei ole pelkistä viihdejärjestelmistä vaan siitä, että netti tulee osaksi autoa ja auto osaksi nettiä. Tämä tarkoittaa muiden tienkäyttäjien liikkeitä ennakoivia turvajärjestelmiä ja reaaliaikaista tietoa ruuhkista, palveluista ja sääolosuhteista.

– Tässä muhii valtava murros. Tähän asti auto on ollut erillään muusta ympäristöstä, mutta nyt ympäristö alkaa säteillä dataa autoon ja auto ympäristöönsä. Kaikki autojätit investoivat tähän isosti, sanoo alan kehityksen asiantuntija, projektipäällikkö Jukka Lintusaari Tampereen yliopistosta.

Useat suomalaisyritykset ovat päässeet mukaan kilpajuoksuun. Tunnetuin on ollut espoolainen Rightware, joka vastaa uusien Audien digitaalisten kojetaulunäyttöjen tekniikasta. Syyskuussa myös urheiluautovalmistaja Karma liittyi Rightwaren asiakkaaksi.

Bisnestä on kuitenkin valunut useille yrityksille, joiden nimet ovat harvalle tuttuja: OptoFidelity, taipuisia kosketusnäyttöjä kehittävä Canatu, teollista internetiä ajoneuvoihin tuova Intopalo. Myös ulkomaiseen omistukseen myydyt Symbio ja Elektrobit toimivat yhä Suomessa. Saksalainen rengas- ja järjestelmäjätti Continental osti Elektrobitin viime vuonna vahvistaakseen softaosaamistaan.

– Autoteollisuus palkkaa nyt valtavasti digi- ja softaosaajia. Autoja suunnitellaan nyt ihmisille, jotka ovat tottuneet olemaan jatkuvasti online ja käyttämään älypuhelinta sekä applikaatioita. Sen alan osaamista meillä on paljon, Lintusaari sanoo.

Nokian raunioille on syntynyt tiivis keskittymä

Alan yrityksiä on Suomessa lähinnä pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, jonne on syntynyt useiden yritysten keskittymä. Uudet yritykset eivät ole suoranaisia Nokiasta irtautuneita softataloja, mutta rakentuneet Nokian kaupunkiin rakentaman osaamisen pohjalle.

– Esimerkiksi saksalaisten autojättien mekaaninen osaaminen on huippuluokkaa, mutta ohjelmisto-osaamisessa on puutteita. Siksi niiden katseet kääntyvät pohjoiseen, OptoFidelityn perustaja Tapio Koskinen sanoo.

Kuumat vientimarkkinat ovat Keski-Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. OptoFidelityn toimistossakin käy viikoittain asiakkaita ulkomailta. Lähellä sijaitsevan Intopalon toimitusjohtaja Juha Latvala kertoo, että heillä viennin osuus on noin 30 prosenttia. Intopalo on kaksinkertaistanut liikevaihtonsa jo neljänä peräkkäisenä vuotena.

Kosketusnäytön testausta.
Auton viihde- ja karttajärjestelmää testataan OptoFidelityn tiloissa.Pekka Koli / Yle

Autojätit ovat kilvan perustaneet haarakonttoreita ohjelmistoyritysten kainaloon Yhdysvaltojen Piilaaksoon. Tämä nostaa myös suomalaisyritysten osakkeita. Hinnat ovat nousseet ja kilpailu hyvistä työntekijöistä on veristä. Tässä piilee sauma hyvin koulutetuille mutta Piilaaksoon verrattuna kohtuuhintaisille suomalaisille.

Yksi keskeinen markkinointikanava on hiukan yllättäen videopalvelu YouTube.

– Olemme tehnyt sinne paljon testausvideoita, ja se on kanava jota insinöörit ympäri maailmaa seuraavat. Se on varmaan meillekin ollut paras markkinointikanava, vaikka totta kai taustalla on raaka myyntityö maailmalla, Koskinen sanoo.

Salaisuuksien verho peittää asiakkuuksia

Autojättien tuotekehityksen salassapitosopimukset ovat tiukat. Tietotekniikka-alalla OptoFidelity on tehnyt testauksia Googlelle, Asusille ja Atmelille, mutta autoalan asiakkaistaan se joutuu olemaan vaiti.

Bisnesmahdollisuudet eivät ole hetkessä ohimeneviä, sillä autoteollisuuden kehityssykli on hidas. Siinä mikä onnistuu it-taloilta vuodessa, voi autoteollisuudessa kestää yhä kaksi tai kolmekin vuotta.

Myös järjestelmissä on vielä paljon yhteensovittamista: esimerkiksi Googlen Androidin, Applen OS-käyttöjärjestelmän ja autojen omien järjestelmien yhteensopivuus on vielä tulevaisuutta. Samalla muun muassa Nokia ratkoo, miten 5G-tekniikkaa voidaan tuoda autoihin.

Siinä missä älypuhelinten vallankumouksen aloitti iPhone, autojen verkottumisen vallankumouksen aloitti alan yleisen näkemyksen mukaan Tesla. Se on kirittänyt aiemmin nihkeästi verkottumiseen suhtautuvat vanhat jätit kilpajuoksuun, jonka määränpäänä on auto netissä ja netti autossa.