Länsimetroa rakennetaan nyt yötä päivää – Katso, miltä asemilla näyttää

Länsimetro Oy:sta ei vahvisteta, kulkeeko metro Espoon Matinkylään ensi tammikuussa. Palohälytys-, sammutus- ja muiden järjestelmien yhteiskoekäytöt ovat alkaneet vasta yhdellä metroasemalla. Töitä tehdään kellon ympäri.

Länsimetro
Länsimetro, Tapiolan asema
Tapiolan metroaseman valkoinen värimaailma heijastelee kaupunginosan maanpäällisiä valkoisia rakennuksia. Katossa olevat isot valot on ovat samalla akustinen elementti: ne on päällystetty kaikua imevällä aineella.Ronnie Holmberg / Yle

Länsimetron kahdeksalla asemalla rakennustyöt ovat päättymässä. Metrolla ajetaan jo testejä Matinkylään saakka, ja esimerkiksi Tapiolassa ruuvattiin eilen enää valo-opastauluja paikalleen.

Yhteiskoekäytöt eli kaikkien eri turvallisuusjärjestelmien testaaminen yhdessä on aloitettu ensimmäisenä Aalto-yliopiston asemalta Otaniemestä. Tämän jälkeen vuorossa ovat vielä seitsemän muuta asemaa.

– Aalto-yliopiston asemalla kokeet ovat edelleen käynnissä. Sähkökatkokokeet on saatu menestyksekkäästi ohi, mutta palopuolella on vielä säätämistä ennen kuin aseman turvallisuus on taattu, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kertoo.

Yhteiskoekäytössä testataan esimerkiksi sitä, että sähkökatkon aikana jokaisella asemalla varavoimakoneena oleva dieselkone käynnistyy, ja että tulipalon sattuessa liukuportaat kääntyvät viemään vain ylöspäin ja palo-osastojen ylipaineistukset käynnistyvät.

– Sitä mukaan kun saadaan yksi paikka opiskeltua ja valmiiksi, päästään eteenpäin seuraavalle asemalle. Ensimmäisestä asemasta opitaan enemmän ja se oppi viedään muiden asemien testeihin, Kokkinen sanoo.

Tekniikka on samanlainen kaikilla asemilla. (Uutinen jatkuu kuvan jälkeen.)

Länsimetro, Aalto-yliopiston asema
Kun Aalto-yliopiston asemalaiturilta nousee liukuportaita ylös, ikkunasta näkyy Otaniemen lehmukset. Katon teräslevyjen väri toistaa Otaniemen punatiilisiä rakennuksia. Ronnie Holmberg / Yle

Töitä tehdään nyt ympäri vuorokauden.

– Ei niin, että kaikki olisivat koko ajan töissä, vaan lähinnä niin, että työrako järjestetään jokaiselle porukalle, että saadaan kaikki tehtyä.

Toimitusjohtaja Kokkinen ei vielä suostu sanomaan, kulkeeko länsimetro ensi tammikuussa. Alun perin länsimetron piti kulkea jo viime elokuussa.

– Itse olimme kaikista pettyneimpiä, ettemme kyenneet siihen aikatauluun, mutta tämä on asia, jossa ei voi tinkiä turvallisuudesta. Turvallisuus täytyy saada varmaan kuntoon ennen kuin liikenne alkaa.

Länsimetro Oy lupaa tiedottaa arvioidusta aikataulusta vielä lokakuun aikana.

Matinkylästä eteenpäin, Kivenlahden suuntaan, metroa on louhittu jo yli 30 prosenttia. Länsimetro ulottuuu Kivenlahteen 2020-luvulla. Silloin länsimetroa käyttää arviolta 170 000 matkustajaa vuorokaudessa.

Keilaniemen metroasema. Kuva on otettu 20.9.2016.
Keilaniemen aseman vahva sininen väri ja kiiltävät pinnat kuvastavat bisnesmaailmaa. Satu Linkola / Länsimetro Oy
Keilaniemen metroasema. Kuva on otettu 8.9.2016.
Keilaniemen metroasema kuvattuna ilmasta 8.9.2016.Skyfoto / Länsimetro Oy
Keilaniemen metroasema.
Keilaniemen metroasema.Hannu Hovi / Länsimetro Oy
Urheilupuiston metroasema.
Urheilupuiston metroasema.Kauko Ruotsalainen / Länsimetro Oy
Urheilupuiston metroasema.
Urheilupuiston metroasema.Kauko Ruotsalainen / Länsimetro Oy
Urheilupuiston sisäänkäynti Länsimetroon. Kuva on otettu 20.9.2016.
Urheilupuiston sisäänkäynti Länsimetroon. Kuva on otettu 20.9.2016.Kauko Ruotsalainen / Länsimetro Oy
Matinkylän aseman katto on jännittävän mallinen. Kuva on otettu 9.9.2016.
Matinkylän metroasema. Kuva on otettu 9.9.2016Juha Siimes / Länsimetro Oy
Lauttasaaren metroasema 23.9.2016.
Lauttasaaren metroasema.Janne Nordström / Länsimetro Oy
Koivusaari 18.8.2016
Koivusaaren metroasema.Satu Linkola / Länsimetro Oy
Lauttasaaren metroaseman sisäänkäynti Gyldenintieltä. Kuva on otettu 23.9.2016.
Lauttasaaren metroaseman sisäänkäynti Gyldenintieltä. Kuva on otettu 23.9.2016.Janne Nordström / Länsimetro Oy
Niittykumpun metroaseman seinä on värikäs. Kuva on otettu 15.9.2016.
Niittykumpun metroasema. Kuva on otettu 15.9.2016.Aarno Huovinen / Länsimetro Oy
Länsimetro, Aalto-yliopiston asema
Aalto-yliopiston metroasema.Ronnie Holmberg / Yle
Länsimetro, Tapiolan asema
Tapiolan metroasema.Ronnie Holmberg / Yle
Kun Tapiolan metroaseman suhteuttaa Olympiastadionin kokoon, huomaa, että metron asemahalli on aika iso. Ilmanvaihtokuilut alhaalta ylös ovat suunnilleen stadionin tornin korkuisia.
Kun Tapiolan metroaseman suhteuttaa Olympiastadionin kokoon, huomaa, että metron asemahalli on aika iso. Ilmanvaihtokuilut alhaalta ylös ovat suunnilleen stadionin tornin korkuisia.Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy / Länsimetro Oy
Matti Kokkinen, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja
Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen Aalto-yliopiston metroasemalla.Ronnie Holmberg / Yle