Seppo Kääriäinen: Suden kannanhoidollinen metsästys jatkukoon

Ylen Savo-Karjalan kansanedustajatentissä Kääriäinen sanoi, että kannanhoidollinen metsästys on susiongelmien järjellistä kurissapitämistä.

susi
Seppo Kääriäinen.
Kalevi Pitkäkangas / Yle

Keskustan iisalmelainen kansanedustaja Seppo Kääriäinen kannattaa suden kannanhoidollisen metsästyksen kokeilun jatkoa.

Suden kannanhoidollista metsästystä on kokeiltu kahden vuoden ajan. Maa- ja metsätalousministeriön on määrä tehdä lopullinen ratkaisu jatkosta lokakuun aikana. Viime vuonna kannanhoidollisia kaatolupia myönnettiin koko maahan kaikkiaan 46.

Aiemmin maa- ja metsätalousministeri Kimmo Tiilikainen on ilmoittanut olevansa kannanhoidollisen metsästyksen kannalla. Kääriäisen mielestä ministeri on oikeilla jäljillä.

– Kyllähän me täällä Savossa ja Itä-Suomessa kohtaamme näitä susiongelmia joskus enemmän, joskus vähemmän, joskus on hyvinkin pelottavan oloisia tapahtumia. Kannanhoidollinen metsästys on kyllä tämän asian järjellistä, kohtuullista kurissa pitämistä, Kääriäinen toteaa.

Kaikkiaan Suomessa kaadettiin viime metsästyskaudella 78 sutta. Luonnonvarakeskus Luke päivittää parhaillaan omaa arviotaan susikannan määrästä. Helmikuussa se arvioi kannan kooksi 200–235 sutta.

Taksien riittävyys maaseudulla turvattava

Eduskunta ryhtyy tällä viikolla käsittelemään hallituksen esitystä liikennekaareksi.

Tavoitteena on hallituksen mukaan luoda edellytykset uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintamallien käyttöönotolle liikennesektorilla. Tätä kautta voitaisiin saavuttaa entistä paremmin käyttäjien tarpeisiin vastaavia liikennepalveluita ja mahdollistaa uutta liiketoimintaa. Liikenteen palveluistuminen ja uudet palvelumallit ovat merkittäviä tekijöitä vastattaessa myös ilmastonmuutoksen haasteisiin, kun kuljetuskalustoa jaetaan ja käytetään tehokkaammin, hallitus hahmottaa.

Liikennekaarta on vahvasti ajanut keskustalainen liikenneministeri Anne Berner. Hanttiin ovat eniten pistäneet perussuomalaiset ja yleinen arvio on, että Bernerin ajama vapaan kilpailun monella tavalla mahdollistava malli on lähempänä kokoomuksen tavoitteita kuin keskustan tavoitteita.

– Varmaan taksien saatavuus harvaan asutuilla alueilla on ollut keskeinen pulma. Pitää huolehtia siitä, että takseja riittää jatkossakin maaseudulle.

Kääriäinen sanoo, että liikennekaari on ollut ministeri Bernerin lempilapsi, tärkeä asia ja ison luokan asia niin, että siinä voitaisiin eri liikennemuotoja sovittaa yhteen, hakea tätä kautta säästöjä, mutta samalla tarjota eri liikennemuotoja tasapuolisesti eri puolilla maata asuville ihmisille.

– Kyllä se on myös keskustalaista politiikkaa, kun se oikein tehdään. Sitä paitsi tätä kautta voidaan saada uudenlaista yrittäjyyttä liikenteen piiriin, Kääriäinen puolustaa liikennekaarta.

"Elinkeinoministerin seuraajan nimispekulaatio ennenaikaista"

Toinen vahva keskustalainen ministeri Olli Rehn on nimittämistä vaille varma siirtyjä Suomen Pankkiin. Kuka siis tilalle?

– Olen Suomen Pankin pankkivaltuuston jäsen. Vielä emme tiedä, ketkä kaksi johtokunnan jäseniksi valitaan. Tietysti on mahdollista, että tällaisen kysymyksen eteen keskustan eduskuntaryhmä ja puoluehallitus joutuvat. (Uuden ministerin) nimispekulaatio on tietysti kaikin puolin ennenaikaista, Kääriäinen väistää.

Ohjuskohussa Suomi toiminut taitavasti

Seppo Kääriäinen on myös ulkoasianvaliokunnan ja puolustusvaliokunnan jäsen, lisäksi hän toimi puolustusministerinä vuosina 2003-2007.

Kääriäinen sanoo, että Suomi on toiminut taitavasti ja johdonmukaisesti presidentti Niinistön johdolla Buk-ohjuskokeesta nousseessa kohussa, jossa Hollanti muun muassa syytti Suomea tietojen panttaamisesta.

– Tämä on ollut selvästi vaikea asia ja myös herkkä asia. Keskustelu on ollut liian kohuisaa siihen nähden, miten tässä on menetelty. On pitänyt ottaa huomioon kaikki ne määräykset ja sopimukset, mitkä liittyvät asekauppaan. Ne eivät koske pelkästään Suomea, ne koskevat kaikkia, jotka ostavat ja myyvät aseita, Kääriäinen sanoo.