1. yle.fi
  2. Uutiset

Villiruoan myynti ja hinnoittelu tarvitsee rohkeutta

Pohjoisen lähi- ja villiruokaa kannattaa tuotteistaa myös vientimarkkinoille. Paikallisten ostajien tuki on kuitenkin avainasemassa.

ruoka
Maitohorsmaa kädessä
Maitohorsma on käyttökelpoinen villiyrtti ruoanlaitossa.Tuuli Teittinen / Yle

Koillismaalla kasvuhaluisuus elintarviketalouden alalla ilmenee esimerkiksi kiinnostuksena luonnonvaratuottajien koulutukseen ja villiruokaa käsitteleviin kursseihin, kertoo projektipäälikkö Elisa Kanhasaho Kuusamon ja Taivalkosken kehittämistyhtiö Naturpolis Oy:stä.

– Kymmenen vuotta sitten villiyrittikursille osallistui kolme, nyt mukaan voitiin ottaa vain neljäkymmentä ensiksi ilmoittautunutta, Elisa Kangasaho kertoo.

– Kansainväliset trendit, ruokamatkailu, puhdas luonto, keskiyön aurinko... Kyllä kaikki tällainen lisää kiinnostusta myös teolliseen tuotantoon.

Koillismaan villiruokaa ovat riista, villikala, marjat ja yrtit. Koska näitä ei voi tuotteistaa luomuksi, niitä kootaan brändin "Wildfood Kuusamo Lapland" alle.

– Riistaa ei voi kutsua luomuksi, sillä emme hallitse villieläinten ravintolähteitä. Alan pienten yritysten on helpompi tulla tällaisen villiruoka -sateenvarjon alle. Se on myös laadun tae. Brändin johtoryhmä valvoo laatua, Kangasaho toteaa.

Lupaavat villiyrtit

Reippainta kasvua Kangasaho povaa villiyrteille. Vastikään Kuusamossa kokeiltiin yrittien käyttöä väkiviinan mausteena yhteistyössä gini-viinallaan maailmanmaineeseen ponnahtaneen Kyrö-tislaamon kanssa.

– Jos Alko antaisi luvan, tislaisimme yrttiviinaa Koillismaalla heti huomenna.

Pohjoisen villiruoka on aromikasta ja se pitää hinnoitella sen mukaisesti, Kangasaho alleviivaa.

– Meidän pitää saada ihmiset maistamaan niitä tuotteita. Kun vertaan vaikkapa mansikkaa, kyllä siinä on erilainen maku, kun aurinko paistaa yötäpäivää. Medän ei pidä pyrkiä bulkkimarkkinoille, vaan viedä huipputuotteita kalliilla hinnalla erikoiskauppoihin.

– Ei meillä riitä tuotantoa kymmenien miljoonien asuttamiin maihin. Erikoistutaan ja viedään kalliilla hinnalla huippulaatua, Kangasaho hoksauttaa.

Projektipäällikkö Elisa Kangasaho muistuttaa kuitenkin myös paikallisten asiakkaiden merkityksestä lähi- ja villiruokamarkkinoilla.

– Kuusamon alueella on noin 5 000 taloutta. Jos jokainen ostaisi paikallista 10 eurolla viikossa, syntyisi lisää liikevaihtoa 2,4 miljoonaa euroa. Se olisi 24 työpaikkaa ja välillisinä vaikutuksina saman verran lisää!

Lue seuraavaksi