Ratikkaratkaisu yhtä päätöstä vaille valmis – Tampereen kaupunginhallitus puoltaa rakentamista

Äänestyksessä ratikkaa kannatti 7 ja vastusti 2 kaupunginhallituksen jäsentä. Valtuusto päättää raitiotien toteuttamisesta kolmen viikon kuluttua.

raitioliikenne
Havainnekuva, raitiovaunu Paasikivenkadulla
Tampereen kaupunki

Tampereen kaupunginhallitus päätti maanantaina esittää kaupunginvaltuustolle raitiotien ensimmäiseen osan infrastruktuurin eli muun muassa radan ja varikon rakentamista. Päätöksen mukaan kaupunki toteuttaa raitiotien ensimmäisen osan Hervanta–keskusta–Tays-toteutussuunnitelman mukaisesti.

Toinen osa eli reitti keskustasta Lentävänniemeen suunnitellaan tarkemmin, päätetään ja rakennetaan myöhemmin, kerrotaan kaupungin tiedotteessa.

Kaupunginhallitus äänesti asiasta. Päätösesitystä kannatti 7 ja vastusti 2 kaupunginhallituksen jäsentä, 1 äänesti tyhjää ja 1 oli poissa.

Kustannukset 238,8 miljoonaa euroa

Kaupunginhallitus hyväksyi samalla raitiotieallianssin ensimmäisen osan allianssisopimuksen, joka perustuu Raitiotieallianssin tekemään toteutussuunnitelmaan. Ensimmäisen osan kokonaisbudjetti on 238,8 miljoonaa euroa. Kokonaisbudjettiin sisältyy 1,9 miljoonaa bonuksia, joiden saaminen edellyttää muun muassa kustannuksissa pysymistä.

Tampereen raitiotien linja- ja pysäkkikartta
Ensimmäisessä vaiheessa rakennettaisiin raitiotielinjat keskustasta Hervantaan ja Taysiin. Keskusta-Lentävänniemi -linjan rakentaminen alkaisi 2021.Yle Tampere

Raitiotieallianssissa Tampereen kaupungin kumppanit ovat VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy. Rakentamisesta vastaavat YIT ja VR Track puoliksi. Valtio on sitoutunut tukemaan ensimmäistä rakennusvaihetta 71 miljoonalla eurolla.

Raitiotienhankkeen ykkösvaiheen toteutussuunnitelma sisältää 15 kilometriä kaksiraiteista linjaraidetta keskustasta Hervantaan ja Taysille sekä varikon Hervantaan. Allianssiurakkaan sisältyy raitiotieinfran rakentamisen edellyttämät kunnallistekniset siirrot kuten johtojen siirrot, maa- ja katurakentaminen sekä tukimuurit.

Lentävänniemen reitti myöhemmin

Kakkosvaiheen eli keskustasta Lentävänniemeen kaavaillun lyhyemmän reitin kustannusarvio on 44,1 miljoonaa euroa, jolloin raitiotien kokonaiskustannusarvio on 283 miljoonaa euroa. Toisen osuuden kustannukset täsmentyvän muun muassa Hiedanrannassa valittavan reittivaihtoehdon mukaisesti.

Tampereen raitiotien pysäkkikaavio
Raitiotie tulisi korvaamaan nykyiset bussilinjat 3 ja 4. Rakentamistyöt alkaisivat Hervannan alueelta.Yle Tampere

Jatko-osuus on edullisempi, koska se ei sisällä varikkoa, sisältää vähemmän siltoja ja keskusta-alueelle rakentamista ja on huomattavasti ensimmäistä osuutta lyhyempi.

Työt alkuun ensi vuonna?

Mikäli Tampereen kaupunginvaltuusto päättää, että raitiotie rakennetaan, työt alkavat useista kohdista ensi vuoden 2017 aikana. Raitiotieliikenteen Hervannasta Taysille arvioidaan alkavan vuonna 2021. Kaupunginvaltuusto käsittelee asiaa kokouksessaan 24.10.2016.

Kaupunginhallitus hyväksyi myös raitiotien kehitysohjelman perustamisen ja ohjelmasuunnitelman eli raitiotien toteuttamiseen liittyvän kaupungin organisaation osuuden. Myös Tampereen Vesi velvoitettiin sopimaan Raitiotieallianssin kanssa vesijohtojen siirroista ikähyvitysperiaatteella.

Kaupunginhallitus sai myös tiedokseen raitiotiestä pyydetyt ja annetut lausunnot, joita oli tullut päätöksentekoon mennessä 75. Lausunnoissa on suhtauduttu pääosin hyvin myönteisesti raitiotien rakentamiseen Tampereelle.

Raitiovaunut Transtechilta

Tampereen raitiotien kalustohankinnasta järjestetyn tarjouskilpailun on voittanut Transtech Oy.

Hankintaan sisältyy 15-20 raitiovaunua sekä niiden kunnossapitopalvelu 10 vuodeksi. Lisäksi on mahdollista hankkia lisävaunuja, pidentää vaunuja myöhemmin sekä jatkaa kunnossapitopalvelua enintään 40 vuodeksi.

Jos raitiotiehankkeen osan 1, eli Hervantajärvi–Pyynikintori ja TAYS–Pyynikintori-linjojen liikennöintiin ja varavaunuiksi hankitaan 16 vaunua on niiden hankintahinta yhteensä noin 61 miljoonaa euroa.