Hollywood-äidit innostuivat suomalaisista lastenvaatteista – "Ei ole tarkoituskaan, että kaikki niistä pitävät"

Helsinkiläisen merkin lastenvaatteita on nähty muun muassa Sarah Jessica Parkerin, Hillary Duffyn ja Gwen Stefanin jälkikasvun yllä, kovan työn kautta.

muoti
Toimitusjohtaja Johanna Vaissi ja vaatesuunnittelija Outi Mäkinen seisovat puutarhassa omenapuiden alla aurinkoisena syyspäivänä.
Mainio-lastenvaatemerkin toimitusjohtaja Johanna Vaissi ja vaatesuunnittelija Outi Mäkinen ovat alusta alkaen suunnanneet maailmanlaajuisille markkinoille. Olli-Pekka Kursi / Yle

Lastenvaatemerkki Mainio on saanut tilaa Hollywood-tähtien lasten vaatekaapeista. Samankaltaista maailmanlaajuista näkyvyyttä tavoittelee varmasti moni muukin paikallisyritys. Mainion toimitusjohtaja Johanna Vaissi kertoo, että vaatemerkki on alusta alkaen ollut kansainvälinen brändi, jonka koti on Suomessa.

– Se on ollut se lähtökohta, että me halutaan maailmalle ja tämä on ollut ensimmäinen askel.

Vaatesuunnittelija Outi Mäkinen puolestaan sanoo suunnittelevansa tuotteita, jotka näyttävät brändin mukaisilta vaatteilta, eivätkä niinkään suomalaisilta tai kansainvälisiltä. Mäkinen luottaa siihen, että hänen kynästään syntynyt design löytää käyttäjänsä.

– Ei ole tarkoituskaan, että kaikki niistä pitävät.

Markkinointiapua ostetaan suoraan Los Angelesista

Mutta miten Hollywood-tähdet ovat löytäneet suomalaiset lastenvaatteet? Johanna Vaissi kertoo, että yrityksellä on käytössä pr-toimisto Hollywoodissa. Toisaalta myös nettikaupat ja sosiaalinen media vaikuttavat vahvasti siihen miten brändit leviävät maailmalla, Vaissi pohtii. Hänen mielestään on tärkeää tehdä markkinointia suoraan siellä, missä menestystä halutaan.

– Se vaatii suhteita. Me olemme täällä vaatteiden tekijöitä, mutta markkinointiin tarvitsemme ulkopuolista apua.

Outi Mäkinen ja Johanna Vaissi keittiössä, joka on tyypillinen työntekopaikka.
Keittiönpöydän äärellä syntyvät monet lastenvaateluonnokset, Outi Mäkinen ja Johanna Vaissi kertovat. Olli-Pekka Kursi / Yle

Johanna Vaissi ja Outi Mäkinen eivät tarkkaan tiedä, millä tavalla pr-toimisto toimii Yhdysvalloissa. Vaissi kuitenkin kertoo valitsevansa mallistoista pr-toimiston käyttöön sellaisia vaatteita sen mukaan mistä esimerkiksi Sinkkuelämää-tähti mahdollisesti pitäisi. Yrityksen pitää olla myös valmis satsaamaan rahaa näkyvyyden saamiseksi. Vaissi ei kuitenkaan halua kertoa summia, joita hän maksaa pr-toimistolle.

– Mutta ei se ilmaistakaan ole, hän toteaa.

Tuotantoprosessin läpinäkyvyys on määrittävä tekijä

Pitkään vaatealalla työskennellyt Johanna Vaissi haluaa tuntea tuotteidensa alkuperän ja tuotantoketjun. Mainion lastenvaatteet suunnitellaan usein sekä Vaissin että Mäkisen kotien keittiönpöytien ääressä Helsingissä, mutta ne valmistetaan Tiruppurissa, Intiassa.

Vaissi kertoo vierailleensa tuotantopaikassa useita kertoja ja Mäkinenkin on tutustunut paikan päällä siihen, ketkä hänen suunnittelemansa tuotteet valmistaa. Vaissin pitää tuotannon läpinäkyvyyttä erittäin merkittävänä osana lastenvaatebrändiä. Hänelle on tärkeää, että paikalliset työntekijät saavat kunnollista palkkaa ja työolot ovat mahdollisimman hyvät.

– Jos Mainiota tullaan tekemään jatkossa jossain muualla, niin sen pitää olla sellainen paikka, joka me tunnetaan. Pelkkä paperilla oleva sertifikaatti ei riitä.