Peter Vesterbacka haluaa yhdistää maailman parhaan koulutuksen ja menestyspelit

Roviolla kovan uran luonut Peter Vesterbacka siirtyi kesällä oppimispeliyhtiö Lightnerin brändijohtajaksi. Hänen mielestään minkä tahansa kouluaineen opiskelusta voi tehdä tietokone- tai mobiilipelin avulla hauskan.

pelit
tyttö pelaa mobiilipeliä
Karri Laihonen / Yle

Angry Birds on suomalaisen mobiilipelimenestyksen tunnetuin maamerkki. Rovio Mobilen peli on valloittanut koko maailman ja viitoittanut tietä verraten uudelle vientituotteelle.

Iso osa maailman oppimispeleistä on sellaisia sanan huonoimmassa mahdollisessa merkityksessä. Niissä on käytetty oppimista tekosyynä tehdä huono peli.

Peter Vesterbacka

Roviossa kannuksensa hankkinut Peter Vesterbacka haluaa nyt yhdistää kaksi suomalaista menestystarinaa: koulutuksen ja pelit.

– Meillä on maailman paras koulu ja meillä tehdään maailman parhaat pelit. Kun yhdistetään nämä, siitä tulee tosi kova juttu, Vesterbacka vakuuttaa.

Peter Vestebacka siirtyi kesällä oppimispeliyhtiö Lightnerin brändijohtajaksi. Hän vieraili Satakunnan pelialaverkoston kokoontumisessa Porissa julistamassa oppimisen vallankumousta.

– Olemme tekemässä kaikesta oppimisesta hauskaa.

Alkuaineita ympäristöstä - kuin Pokemoneja

Yhtiön tekeillä olevassa ensimmäisessä pelissä aiheena on fysiikka. Pelin yhteistyökumppaneiksi on lähtenyt merkittäviä toimijoita, kuten Helsingin yliopisto ja Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskus CERN.

– Lisäksi mukana on Oxfordin ja Harvardin yliopistot: mukana on huippupartnereita. Tarkoitus on opettaa fysiikkaa hauskalla tavalla.

Peter Vesterbackan mukaan oppimiseen tähtäävän pelin pitää ennen kaikkea olla hyvä peli. Tämä on osa oppimisen vallankumousta.

– Iso osa maailman oppimispeleistä on sellaisia sanan huonoimmassa mahdollisessa merkityksessä. Niissä on käytetty oppimista tekosyynä tehdä huono peli.

Jos oppimispeli mukailee idealtaan vaikkapa Pokemon Go -peliä, tapahtuu oppiminen ikään kuin salaa. Koululainen voi esimerkiksi kerätä eri alkuaineita reaaliympäristöstä.

– Tällaisessa häiveoppimisessa nuori ei edes tajua oppivansa, vaan se tapahtuu salakavalasti. Se on tehokas ja hauska tapa oppia.