1. yle.fi
  2. Uutiset

Kohtaako Stadin spora pian voittajansa? Tamperelaiset aikovat rakentaa isomman ja komeamman ratikan

Jos valtuusto päättää rakennuttaa ratikan, saavat tamperelaiset pidemmät, leveämmät ja tehokkaammat raitiovaunut kuin helsinkiläisillä on. Ulkoasu on vielä arvoitus.

raitioliikenne
Ratikka Keskustorilla - havainnekuva
Transtech

Tampere saa ensimmäisen raitiovaunun testattavakseen jo tämän vuosikymmen lopulla, mikäli kaupunginvaltuusto päättää ratikan toteuttamisesta tämän vuoden aikana. Kaupallinen koeliikenne on tarkoitus aloittaa vuonna 2021.

Tamperelaisten ratikoista on tulossa selkeästi suurempi kuin Helsingissä liikennöivät raitiotievaunut. Kyytiin mahtuu enimmillään 314 henkilöä, joka vastaa noin kolmea bussia. Pääkaupungissa kapasiteetti on 199.

Tiistaina esiteltyjen suunnitelmien mukaan Tampereen 37 metriä pitkässä vaunussa olisi 104 istumapaikkaa, polkupyöräpaikkoja ja mm. kolme paikkaa pyörätuoleille. Matalalattiainen vaunu olisi kaksisuuntainen ja sekä raideleveydeltään että moottoriteholtaan kolmanneksen suurempi kuin Helsingissä.

Ratikan keskiosa - havainnekuva vaunun sisältä

Vaunujen sisä- ja ulkovärityksestä sekä ratikalle ominaispiirteet antavasta keulan muodosta päätetään myöhemmin. Tampere aikoo ottaa kaupunkilaiset mukaan vaunujen suunnitteluun.

Vaunut työllistävät myös Tampereella

Tampereen raitiovaunukaluston toimittaa Transtech, jolle työllistävä vaikutus on 250-650 henkilötyövuotta.

Raitiovaunuhankinta tuo todennäköisesti töitä myös Pirkanmaalle, sillä alueella on vanhastaan kiskokaluston valmistukseen liittyvää osaamista. Transtechin edeltäjä on Valmetin Tampereen kiskokalustotehdas, joka toimitti aikoinaan raitiovaunuja mm. Helsinkiin.

Vaunutoimittajaksi valitun Transtechin varatoimitusjohtajan Matti Haapakankaan mukaan tamperelaisilla alihankkijoilla on kotikenttäetu puolellaan.

– Tampereellahan on pitkät perinteet teollisuudessa ja kiskokaluston alihankintateollisuudessa. Meillä on tälläkin hetkellä tamperelaisia alihankkijoita ja totta kai, kun tänne tulee ratikoita, niin onhan heillä selvä kilpailuetu.

Tampereelle suunnitellun ratikan sisäpäätyosa - havainnekuva
Transtech

Myös raitiovaunujen huolto tuo pysyviä töitä Hervannan varikolle Tampereella, uskoo Haapakangas.

– Kun meille kuuluu myös kaluston huolto koko elinkaaren ajan, niin onhan se ilman muuta etu, jos toimittaja on välittömässä läheisyydessä.

Haapakangas korostaa, että kaikki täytyy vielä kilpailuttaa, ja kotimaisuusaste määräytyy lopullisesti sen mukaan, miten kilpailutuksissa pärjätään.

– Kyllä minä uskon, että tamperelainen teollisuus tulee tässä pärjäämään.

Lue seuraavaksi