Kontrabasisti Martti, 11, ja kymmenet muut nuoret pääsivät kokeilemaan työntekoa Kansallisoopperan orkesterissa

Aikataulu on a ja o, kun musiikin tekemisestä tulee ammatti. Suomen Kansallisooppera kutsui musiikinharrastajia kokeilemaan ammattimuusikon arkea.

kulttuuri
Martti Genevet
Martti Genevet, 11, on käynyt katsomassa monia oopperoita Kansallisoopperassa. Nyt hän pääsi kokeilemaan soittamista Kansallisoopperan orkesterissa.Heikki Tuuli / Suomen Kansallisooppera

Kansallisoopperan uumenista ponnisti eilen joukko nuoria soittajia päälavan parrasvaloihin. Vuorossa oli keskiviikkoillan konsertin kenraaliharjoitus. Yksitoistavuotias Martti matkasi kellarikerroksen harjoitustiloista päälavalle osaksi orkesterin kontrabassosektiota.

Itseään suuremman soittimen kuljettaminen pitkin ahtaita käytäviä näytti haastavalta, mutta se ei Martin menoa haitannut. Kontrabasson valinta omaksi instrumentiksi oli kuusi vuotta sitten helppoa.

– Koska mä pidän siitä soittimesta, ja sen soittaminen on kivaa, Martti Genevet perusteli.

Maan suurimman bändin – Suomen Kansallisoopperan orkesterin – ammattisoittajat kutsuivat pääkaupunkiseudun musiikkioppilaitoksista yli kuusikymmentä musiikinharrastajaa riveihinsä keräämään kokemusta ja oppimaan uutta. Useimmat opiskelijat ovat soittaneet lapsi- ja nuoriso-orkestereissa, mutta ammattilaisten kanssa pääsee työskentelemään harvemmin.

Mestarien messissä -orkesteriperiodi mukailee ikiaikasta tapaa oppia musiikkia. Mestari-kisälli-perinne on edelleen voimissaan siitäkin huolimatta, että taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa ollaan parhaillaan uudistamassa.

Ammattilaisten kanssa soittaminen ei Marttia sen kummemmin jännitä: yksi Kansallisoopperan kontrabasisteista on hänen opettajansa.

– Ovat he auttaneet mua joissakin biiseissä. Vaikein on Elgarin Pomp and Circumstance, Martti eritteli illan ohjelmistoa.

Illalta hän odottaa sitä hetkeä, kun koko jättimäinen orkesteri soittaa yhdessä.

– Se kuulostaa varmaan tosi hienolta, kun on melkein tuplasti ihmisiä soittamassa, Martti arveli.

Kiirettä pitää ohjelmiston valmistelussa

Konserttimestari Johannes Latvalan vieressä soittaa 20-vuotias viulisti Liina Tamminen, produktion toinen konserttimestari. Hän on ollut mestarien messissä aiemminkin. Kansallisooppera on järjestänyt yhteensä kolme mestareiden ja kisällien yhteissoittotilaisuutta, ensimmäisen vuonna 2013.

Liinan mielestä on tärkeää päästä soittamaan ammattilaisten kanssa iästä riippumatta.

– Nuoremmalle on siistiä päästä soittamaan oopperalle, ja vanhempana pystyy ottamaan eri tavalla irti siitä, mitä ammattilainen tekee siinä vieressä, Liina Tamminen totesi.

Liina Tamminen (edessä) on Mestarien messissä -orkesteriperiodin toinen konserttimestari.
Liina Tamminen (edessä) on Mestarien messissä -orkesteriperiodin toinen konserttimestari.Heikki Tuuli / Suomen Kansallisooppera

Periodin juju piilee aikataulussa. Nuoret saavat kokea, kuinka työelämässä ohjelmisto valmistellaan esityskuntoon vain muutaman harjoituksen turvin. Nuoriso-orkesterit harjoittelevat konserttiohjelmistoa tavallisesti moninkertaisen määrän, mutta nytkin vauhdissa on pysyttävä mukana.

– Kyllä siinä pysyy. Ohjeet ovat selkeitä, ja kaikki tehdään järkevästi. Kokonaisuus toimii tosi hyvin, Tamminen sanoi.

Virheitä ei tarvitse pelätä

Konserttirupeaman kapellimestarille Esa Heikkilälle nuorten kanssa työskenteleminen on tuttua, sillä hän on työskennellyt Vivo-koulutusorkesterin taiteellisena johtajana vuodesta 2003. Hänen kokemuksensa mukaan nuoret ovat vastaanottavaisia ja ennakkoluulottomia oppijoita. Kansallisoopperalla korostuu itsenäisen harjoittelun merkitys.

– Nuorille jää korvan taakse, että omat stemmat täytyy todella osata, kun tullaan yhteisharjoituksiin, Heikkilä hymyili.

– Tämä tulee olemaan kokemus, jonka nuoret varmasti muistavat lopun ikänsä, hän vakuutti.

Ohjeita on piisannut pitkin hektistä harjoitusperiodia. Hänen yleispätevä ohjeensa konserttia varten ei liity soittotekniikkaan saati tulkinnallisiin seikkoihin. Heikkilä korostaa henkisen puolen merkitystä.

– Ei kannata pelätä mitään. Helposti on niin, että yhteissoitto on arkaa, kun ei ole rutiinia ja kokemusta, mutta se arkailu on juuri suurin este päästä mukaan yhteismusisointiin. Ei tarvitse pelätä virheitä, vaan hyvällä fiiliksellä lopputuloskin on paras mahdollinen, Heikkilä muistutti.

Maksuton Mestarien messissä -konsertti Kansallisoopperan päänäyttämöllä keskiviikkona 5. lokakuuta klo 19.