Luomun myynti kasvaa pikavauhtia – näitä tuotteita ostetaan eniten

Myydyin yksittäinen luomutuote on banaani.

Kotimaa
Banaaneja kaupan hedelmätiskillä.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Luomuruokaa hankitaan suomalaisten ruokapöytiin selvästi aiempaa enemmän. Luomun myynti kasvoi vuoden aikana vähittäiskaupassa ripeästi, kahdellatoista prosentilla. Samaan aikaan koko elintarvikemyynti lisääntyi vain 0,3 prosentilla. Luomualan yhteistyöjärjestö Pro Luomu keräsi myyntiluvut päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä viime vuoden heinäkuun ja tämän vuoden kesäkuun väliseltä ajalta.

Kuluttajat ovat aiempaa kiinnostuneempia ruokatuotannon vaikutuksesta ihmisten, eläinten ja luonnon hyvinvointiin, arvioi Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila.

– Myös tarjonta on parantunut ja on tullut uusia tuotteita. Ennen kaikkea hinta on laskenut. Nämä asiat osuvat yksiin ja näkyvät myynnin kasvuna, Kottila sanoo.

Luomua myytiin heinäkuun 2015 ja kesäkuun 2016 välisenä aikana vähittäiskaupoissa noin 250 miljoonalla eurolla.

Myydyimmät luomutuotteet

Suomen myydyin luomutuote on banaani. Vuoden aikana eniten onkin lisääntynyt hedelmien ja vihannesten myynti. Viiden ostetuimman luomutuotteen joukossa on myös omena. Luomukananmunia ostetaan yhä enemmän. Suomalaiset juovat myös paljon luomumaitoa. Samoin kahvin myynti on vuoden aikana lisääntynyt valikoiman laajenemisen vuoksi.

Myydyimmät kotimaiset luomutuotteet.

Kotimaisten luomutuotteiden kärjessä ovat kananmunat ja maito. Viiden myydyimmän tuotteen joukkoon ovat nousseet myös naudan jauheliha sekä tasavahvasti porkkana ja tomaatti. Esimerkiksi kotimainen luomujuusto on myös saanut nopeasti suosiota.

Sen sijaan luomuleivän, -oluiden, -jugurttien ja -lihavalmisteiden myynti on vähentynyt.

Huolimatta nopeasta kasvusta Suomen luomumyynti on vähäistä verrattuna vaikkapa Tanskaan ja Ruotsiin. Luomun markkinaosuus on Suomessa nyt hiukan alle kaksi prosenttia. Yksittäisissä tuotteissa luomun markkinaosuus on kuitenkin Suomessakin korkea. Suomalaisten ostamista kananmunista kolmetoista prosenttia on luomua. Lastenruuistakin luomua on lähes kymmenesosa.

Luomun ostajissa on useita ryhmiä, sanoo Marja-Riitta Kottila Pro Luomusta.

– Tyypillistä on, että kun lapsia syntyy perheeseen, kiinnostus ruokaan kasvaa. Kiinnostaa, mitä pienelle lapselle tarjotaan. Luomuihmisiä löytyy aika paljon myös vanhemmista ihmisistä, jotka käyttävät paljon aikaa ruuan valmistamiseen ja ovat kiinnostuneita ruuasta. Ehkä uutena kohderyhmänä ovat kovasti kunnostaan, terveydestään ja hyvinvoinnistaan huolehtivat ihmiset, jotka urheilevat paljon, Kottila sanoo.