Paikalliset yrittäjät tienasivat aiempaa enemmän Kotkan Meripäivillä

Kävijätutkimuksesta selvisi, että Meripäivillä vieraili aiempaa enemmän kävijöitä, mikä näkyi myös paikallisten yrittäjien lompakossa.

Kotkan Meripäivien Meripäiväparaati vuonna 2016. Kuva: Antti Ojala / Yle

KOTKA Kotkan Meripäivien tänä vuonna kasvanut kävijämäärä näkyi myös tapahtuman tuottamissa tuloissa. Tapahtumassa tehdyn kävijätutkimuksen mukaan Meripäivillä käytettiin rahaa yhteensä 6,8 miljoonaa euroa.

Merkittävä ero edellisvuoteen oli siinä, että Meripäivät jätti aiempaa enemmän euroja Kotkaan, sillä kaikki tapahtuma-alueen ravintolat olivat paikallisten toimijoiden.

– Osittain pyrittiin siihen, että annettiin paikallisille yrittäjille mahdollisuus tehdä tuloa tapahtumassa. Paikalliset yrittäjät myös ottivat osaa innolla. Näin eurot jäivät Kotkaan, sanoo ohjelmapäällikkö Tiina Salonen Kotkan kaupungista.

Meripäivien tapahtuma-alueella käytettiin rahaa yhteensä 4,1 miljoonaa euroa. Tutkimuksen mukaan tapahtuma-alueen ulkopuolella sen sijaan käytettiin 2,7 miljoonaa euroa, joka puolitoista miljoona enemmän kuin edellisvuonna.

– Varmasti sekin vaikutti, että tänä vuonna tehtiin näkyväksi #meripäiväliikkeet-kampanjan myötä sitä, että kävijät menisivät keskustaan asioimaan, sanoo Tiina Salonen.

Kävijätutkimuksen mukaan 45 prosenttia Meripäivillä käyneistä asuu muualla kuin Kotkassa. Kesällä 2016 Meripäivien kokonaiskävijämäärä oli 222 392, joka on noin 40 000 enemmän kuin edellisenä kesänä. Kävijätutkimuksen mukaan vastaajien suuri enemmistö oli tyytyväisiä tapahtumaan.

Kävijätutkimus toteutettiin keräämällä tapahtumaan osallistuneilta yli 15-vuotiailta sähköpostiosoitteita Meripäivien tapahtuma-alueella. Osoitteita kerättiin yhteensä 1 017. Kaikille sähköpostiosoitteensa antaneille lähetettiin tapahtuman jälkeen sähköpostikysely.

Kyselytutkimuksen toteutti Sponsor Insight. Kotkan Meripäivät järjestettiin 28.–31.7. vuonna 2016.