yle.fi-etusivu

Puhelinmyyjäkin voi tienata leipänsä: "Ammattitaitoisin myyjämme ansaitsi elokuussa yli 4000 euroa"

Puhelinpalveluyrityksen myynti- ja kehitysjohtaja Tatu Miettinen myöntää, että toimialalla on haastava maine julkisuudessa.

talous
Nainen puhelimessa.
- Myyntityö vaatii tekijältään paljon, sanoo myynti- ja kehitysjohtaja Tatu Miettinen FIN Kotimaan Puhelinpalvelut Oy:stä.Toni Pitkänen / Yle

Kouvola

Puhelinmyyntityö voi olla monelle nuorelle ensimmäisiä portteja työelämään.

– Menestysreseptiin kuuluvat intohimo oppia ja onnistua. Työntekijä tarvitsee myös uskallusta yrittää ja ottaa opiksi tehdyistä virheistä, miettii myynti- ja kehitysjohtaja Tatu Miettinen FIN Kotimaan Puhelinpalvelut Oy:stä.

Miettinen on osakkaana yrityksessä, joka työllistää ihmisiä Kouvolassa ja Lappeenrannassa.

Suurimpiin asiakkaisiin kuuluvat esimerkiksi Sonera ja Viasat Finland.

– Kouvolassa on noin 50 työntekijää ja palkkasimme juuri kahdeksan uutta ihmistä lisää.

Työntekijöiden taustat ovat hyvin erilaisia.

– Meillä on nuoria aikuisia erilaisilla koulutustaustoilla ja myös esimerkiksi työuraa vaihtavia 30–50 -vuotiaita ihmisiä, kertoo Miettinen.

Alalla haastava maine

Puhelinmyyntialan maine julkisuudessa sisältää myös tarinoita liian stressaavasta nuorten alasta, jossa palkkaristiriidatkaan eivät ole tuntemattomia asioista.

– Työntekijältä ei voi vaatia käskemällä tai uhkailemalla. Myyntityö vaatii myyjältä itseltään korkeaa motivaatiota. Esimiesten on puolestaan tarjottava valmennusta, jotta myyjä voi onnistua, sanoo myynti- ja kehitysjohtaja Tatu Miettinen FIN Kotimaan Puhelinpalvelut Oy:stä.

Miettinen kertoo, että heidän yrityksessään runsaan 10 euron tuntipalkan lisäksi palkka koostuu myynnistä.

Elokuussa ammattitaitoisin myyjä ansaitsi yli 4000 euroa.

Tatu Miettinen

– Ylärajaa ei ole. Elokuussa ammattitaitoisin myyjä ansaitsi yli 4000 euroa.

Puhelinpalveluyritysten haastavan maineen Miettinen tunnustaa.

– Ala pystyy kehittymään ja maine nousemaan, kun yritykset keskittyvät omiin haasteisiinsa ja asiakaskohtaamiset päättyvät positiiviseen kuvaan, vaikka asiakas tuotetta ei ostaisikaan. Asiakkaalle pitää soiton jälkeen jäädä aidosti hyvä fiiilis.