Buddhalaiselle tuhkaus, muslimille oikea ilmansuunta – pikkukunnissa hautaus aiheuttaa päänvaivaa

Kun Suomessa asuva buddhalainen tai muslimi kuolee, uskonnon mukaisen hautapaikan löytyminen ei ole itsestäänselvää pienessä kunnassa.

hautaus
Hietaniemen vanha islamilainen hautausmaa.
Helsingissä Hietaniemen hautausmaalla sijaitsee vanha tataarien islamilainen hautausmaa.Mauri Ratilainen / AOP

Seurakunnissa vakavaa miettimistä aiheuttavat islamin mukainen itä–länsisuunnassa hautaaminen ja toive arkuttomuudesta.

– Hautausmailla noudatetaan täkäläisen seurakunnan hautauskaavaa, joten joka paikasta ei löydy haluttua hautaussuuntaa, kertoo maankäyttöpäällikkö Harri Palo Kirkkohallituksesta.

Laki velvoittaa osoittamaan hautapaikan jokaiselle alueella asuvalle uskontoon tai uskonnottomuuteen katsomatta. Joillakin seurakunnilla, esimerkiksi Oululla, Helsingillä ja Tampereella, on muslimeille hautausmaalla oma kortteli tai alue. Pienillä paikkakunnilla saattaa olla tarjolla hautarivi tai -rivejä.

Arkuton hautaus torppaantuu usein terveysviranomaisiin ja Suomen syvähauta-kulttuuriin. Ilmansuunnassa yritetään löytää kompromisseja.

Eri puolelta maata kantautuukin välillä omaisilta toiveita saada haudata vainajansa Helsinkiin.

Pia Jardi, Suomen Islamistinen Neuvosto

Itä–länsi-suuntaa on jouduttu pähkäilemään myös Kokkolassa. Rivikaava ei aivan natsaa toiveiden kanssa, mutta on työnjohtaja Christer Björkin mukaan riittävän lähellä omaisten toivetta. Kokkolan ensimmäiset kaksi muslimivainajaa on haudattu tunnustuksettomien hautausalueelle.

– Seurakunnalla on kaksi vaihtoehtoa hautaamiseen: yleinen kristillisesti vihitty hautausmaa tai tunnustukseton hauta-alue. Tunnuksetonta ei löydy joka kunnasta, mutta verkosto on kuitenkin sen verran kattava, että melko läheltä löytyy koko maassa, sanoo Harri Palo.

Helsinki mieluisin paikka

– Suomessa muslimien hautaaminen kulttuurin edellyttämällä tavalla onnistuu parhaiten pääkaupunkiseudulla ja isoimmissa kaupungeissa. Eri puolelta maata kantautuukin välillä omaisilta toiveita saada haudata vainajansa Helsinkiin, mikä on todella vaikeaa, kertoo Suomen Islamilaisen Neuvoston hallituksen jäsen Pia Jardi.

Esteenä ei ole laki vaan tilanpuute. Seurakunnat varaavat hautausmaansa ja –alueensa oman paikkakunnan asukkaille.

– Hautaaminen on onnistunut esimerkiksi niin, että haudan haltija on luovuttanut perhehaudasta toisen paikan ulkopaikkakuntalaiselle, kertoo Jardi.

Helsingin seurakuntayhtymällä on Honkanummen hautausmaalla kortteleita islam-taustaisille vainajille. Helsingissä täyttyy Jardin mukaan myös usein toive kulttuurin edellyttämästä päivän, parin sisällä tapahtuvasta hautaamisesta.

– Helsingin seurakuntayhtymä pitää ympäri vuoden yhden haudan avoimena, mikä nopeuttaa hautaamista.

Suomessa asuu Jardin mukaan nykyään 75 000 muslimia. Islamilainen Neuvosto on etsinyt jo pidemmän aikaa tuloksetta aluetta oman hautausmaan perustamiseen pääkaupunkiseudulle. Jyväskylästä löytyy paikallisen islamilaisen yhdistyksen ylläpitämä hauta-alue.

Synnyinmaan poveen

Pohjalaismaakunnissa on huomattu, että moni Balkanilta Suomeen tullut muslimi on toivonut tulevansa haudatuksi synnyinmaahansa. Osa hautaustoimistoista järjestää omaisten kustantamana vainajan siirron auto- tai lentokuljetuksena.

– Autokuljetukset maksavat kolmisen tuhatta euroa, lentokone muutama tuhat enemmän, sanoo Pia Jardi, joka on myös Suomen bosnialaisen Islam-yhdyskunnan puheenjohtaja.

Evankelisluterilaisten seurakuntien hautausmaat ja uurnalehdot käyvät buddhalaisille aivan hyvin hautapaikaksi.

Puheenjohtaja Irma Rinne, Suomen Buddhalainen Unioni

Vainajia on lennätetty Syyriaan, Egyptiin ja Afrikan maihin. Myös buddhalaisten vainajien tuhkauurnia on matkannut synnyinseudulle Kaakkois-Aasiaan.

– Evankelisluterilaisten seurakuntien hautausmaat ja uurnalehdot käyvät buddhalaisille aivan hyvin hautapaikaksi, sanoo Suomen Buddhalaisen Unionin puheenjohtaja Irma Rinne. Buddhalaisia arvellaan Suomessa olevan nykyään jo yli 10 000.

Vainaja oli kotoisin pienestä kylästä Länsi-Afrikan Ghanasta. Kyläläiset alkoivat kerätä rahaa, että hänet saataisiin kotiin. Lentolipun hinnan kokoon saamiseen kului 9 viikkoa.

Yrittäjä Håkan Fogström, Forsellin hautaustoimisto

Rinteen mukaan buddhalaisille hautapaikkaa haasteellisempaa on saada kulttuurin mukainen rauhallisuus ja kiireettömyys kuoleman hetkellä ja jälkeen.

–Tuhkan hautauksella ei buddhalaisuudessa ole yhtenäistä kulttuuria. Tärkeintä olisi, että vainaja saisi olla riittävän kauan, mieluiten muutamia päiviä, koskemattomana heti kuolemansa jälkeen. Se on Suomessa lainsäädännön ja sairaalakäytäntöjen vuoksi vaikea saada toteutumaan, Rinne kertoo.

Thai-yhteisöllä on Suomessa oma temppeli ja krematorio, Turussa vietnamilainen yhteisö on perustamassa omaa uurnalehtoa.

Vainajan lähettäminen synnyinmaahansa voi joskus syystä tai toisesta viivästyä.

– Vainaja oli kotoisin pienestä kylästä Länsi-Afrikan Ghanasta. Kyläläiset alkoivat kerätä rahaa, että hänet saataisiin kotiin. Lentolipun hinnan kokoon saamiseen kului 9 viikkoa, kertoo yrittäjä Håkan Fogström Forsellin hautaustoimistosta Vaasasta.