1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kauppakamarit

Toimivat liikenneyhteydet tärkeintä lappilaisyrityksille

Kuljetuskustannukset ovat Lapin yrityksille suurempi kuluerä kuin suomalaisyrityksille keskimäärin. Lapin kauppakamarin toimitusjohtajan Timo Rautajoen mielestä ulkomaalaisten rekkojen pitäisi maksaa Lapin teiden ylläpidosta.

kauppakamarit
Rekka ajaa nopeusvalvontakameran ohi.
YLE / Sauli Antikainen

Hyvät liikenneyhteydet ovat paras kilpailukyvyn tae. Näin ajattelevat ainakin ne 83 lappilaisen teollisuusyrityksen toimitusjohtajaa, jotka osallistuivat Lapin kauppakamarin kyselyyn. Logistiikkakustannukset ovat suomalaisyritysten liikevaihdosta keskimäärin 13 prosenttia, mutta lappilaisyritysten liikevaihdosta osuus on 15-20 prosenttia, kertoo Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki.

Välimatkoille valtiovalta ei mitään voi, mutta sen pitäisi Rautajoen mukaan ainakin varmistaa kuljetustuen jatkuminen ja mieluiten nykyistä korkeammalla tasolla.

– Ruotsin noin kymmenen kertaa Suomea suurempi kuljetustuki tasaa yritysten sijaintipaikan merkitystä ja on esimerkiksi Norrbottenin meneillään olevissa suurissa investoinneissa ylittämätön kilpailuetu ruotsalaisyrityksille, Rautajoki sanoo. Norrbottenin alueen yritykset kilpailevat Lapin yritysten kanssa.

Rautajoki pistäisi myös ulkomaalaiset kuljetusyritykset maksamaan siitä, että ne kuluttavat Lapin teitä, joiden kunnossa ei monin paikoin ole kehumista.

– Ulkomaisia rekkoja liikkuu entistä enemmän, siksi vinjettimaksu eli ulkomaisilta rekoilta perittävä tiemaksu olisi erittäin tärkeä ja nimenomaan niin, että rahat käytettäisiin Lapin oman tiestön kunnossapitoon.

Työturvallisuuskortit vanhenevat työttömillä

Lapin kauppakamarin selvityksessä nousi esiin myös huoli koulutetun työvoiman saatavuudesta. Erityisesti rakennusliikkeissä tulee eteen tilanteita, joissa yritys ei saa rekrytoitua työvoimaa niin nopeasti, kuin tarve on.

– Mikäli rakennuskohteet ovat teollisessa ympäristössä, teollisuuslaitoksilla tai vaikkapa kaivoksilla, niin silloin henkilöstöllä täytyy olla työturvallisuusluvat voimassa, kauppakamarin teollisuusvaliokunnan puheenjohtaja, Kemin Digipolis Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Heikka kertoo.

Näin ei lainkaan aina ole, kun on kyse työttömistä työnhakijoista.

– Jos henkilö on työttömänä, niin luvat voivat vanhentua. Työvoimaviranomaisten pitäisikin huolehtia siitä, että työttömien ammattitaitoa päivitetään työttömyysjakson aikana.

Liikenneyhteydet huolettivat Keskuskauppakamarin "Alueiden kilpailukyky"-raportin perusteella yritysjohtajia kautta Suomen. Aivan erityisesti kysymys kuitenkin nousee esiin Lapissa. Myös tyytymättömyys työnhakijoiden osaamiseen oli yleistä muuallakin.

Lapissa yritykset yrittävät löytää osaavia tekijöitä oppilaitosyhteistyön kautta eli niin, että opiskelijat tulevat työharjoitteluun tai tekevät opinnäytetyön yritykselle. Heikka päättelee, että lappilaisyritysten täytyy olla yhteistyöhön tyytyväisiä, koska Lapissa sitä harrastetaan enemmän kuin muualla.

Lue seuraavaksi