1. yle.fi
  2. Uutiset

Rosan koodi -pelissä pelastetaan internet – Koodeja metsästävät lapset oppivat samalla ohjelmoimisesta

Rosan tehtävä on pelastaa maailma pahalta Griefmasterilta keräämällä 50 koodia ja käynnistämällä internet uudelleen. Pelaaja saa auki jännittävän tarinan uudet jaksot koodeilla, joita löytää esimerkiksi kouluilta, museoista, kirjastoista ja eri puolilta internetiä.

media
Rosa-pelihahmo tietokoneen äärellä
Löytyykö Rosan koodin 3KAK00D1 koneelta – vai kenties lähimmästä kirjastosta tai museosta?Yle

Alakouluikäisiä lapsia innostetaan ohjelmoinnin pariin Yleisradion tuottamalla Rosan koodi -pelillä. Tiistaina julkaistun pelin läpäisemiseen tarvittavia vihjeitä eli koodeja voi etsiä paitsi verkosta, myös muun muassa kymmenistä museoista ja kirjastoista. Lapset ja nuoret pelin perässä ulos, kirjastoon tai museoon – kuulostaa jotenkin tutulta.

Idean isä, Yle Lapset ja nuoret -yksikön tuottaja Wesa Aapro ei pidä vertausta Pokemon Go -peliin kaukaa haettuna.

– Tämä on uudenlainen avaus. Aiemmin tehtiin pelejä, joissa kaikki sisältyy samaan pakettiin, mutta tässä on hajautettu sisältöä verkkoon ja sosiaaliseen mediaan ja fyysiseen maailmaan, sinne missä nuoret muutenkin aikaansa viettävät.

– Lapsethan käyttävät erilaisia medioita, toinen enemmän Instagramia ja toinen Minecraftia. Kirjastot ja museot ovat tärkeitä, niillä on omat pedagogiset ohjelmansa. Se on hajautettu mahdollisimman moneen paikkaan, että mahdollisimman moni lapsi löytäisi sen ja innostuisi!

Julkaisu etenee vaiheittain. Tiistaina avattiin pelin verkkosivut (siirryt toiseen palveluun) ja julkaistiin kirjastojen ja museoiden koodit. 16. lokakuuta Rosan koodia aletaan esipelata Ylen Galaxi Playssa ja tarjolle lisätään enemmän koodeja. Vasta kuun lopussa alkaa olla niin paljon koodeja, että pelin pystyy pelaamaan läpi eli katsomaan animaatiosarjan. Viimeinen erä koodeja julkaistaan joulukuussa.

– Yksi koodi on tosi vaikea, siinä voi mennä monta viikkoa ennen kuin se ratkaistaan! Aapro naurahtaa.

Tarina vetää mukaan koodien maailmaan

Supersankaritarinassa pitää tietysti aina pelastaa maailma. Rosalla on erityiskyky eli hän pystyy ajatuksen voimalla muokkaamaan koodia, ja pitäähän pahiksen olla samantasoinen, sanoo Aapro.

– Eettinen tarina on yksi tärkeimmistä, mitä haluttiin, mutta kuitenkin se koodaaminen on se juttu. Toivotaan, että viihteellisten, hauskojen tehtävien ja tarinan kautta motivoituisi tekemään sellaisiakin tehtäviä, mitkä vaativat enemmän ohjelmoinnillista ajattelua.

Tarina julkaistaan myöhemmin animaationa, mutta jos haluaa nähdä sen nopeasti, pitää nähdä vähän vaivaa. Koodien löytäminen saattaa edellyttää tehtävien ratkaisuakin.

– Yhteistyökumppanien keskusteluryhmään on tullut tehtäviä ja olen itse todella yllättynyt, miten monimutkaisia ja hienoja tehtäviä monet museot ja kirjastot ovat laatineet. On upeaa, miten kivasti on innostuttu lähtemään mukaan.

– Toivotaan, että lapsille iskisi tahto saada se toinen jakso katsottua, se on vielä upeampi!

Rosan koodi voi olla osa koulujen ohjelmointiopetusta, joka kuuluu alakoulujen opetussuunnitelmaan. Jaksojen teemojen avulla opettaja voi luokissa herättää keskusteluja esimerkiksi nettikiusaamisesta, ystävyydestä ja peliriippuvuudesta.

– Nettisivuille on kätketty toinen koodi ja kolme muuta koodia vaatii vielä museoita ja kirjastoja, mutta 16. päivän jälkeen koodeja on helpompi kerätä omalla tietokoneella kliksutellen, Aapro neuvoo.

Kirjastot mukana digipelien maailmassa

Koodaukseen ja peleihin liittyvä toiminta on noussut osaksi kirjastojen arkea, kertoo informaatikko Hanna Kaisti Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta.

– Me osallistutaan tähän peliin sijoittamalla yksi Rosan kodeista kirjastoon, se löytyy sekä pää- että lähikirjastoistamme. Eri puolille fyysisiä ja virtuaalisia maailmoja on upotettu koodeja, joilla aukeaa aina uusi animaatiosarjan osa ja uusi vinkki seuraavan koodin löytämiseen.

Kirjastossa on tarjottu laajasti tietotekniikan kursseja ja vapaaehtoisten vertaisopastuskin on käynnissä. Kaisti pitää tärkeänä, että kirjasto elää mukana digiajassa.

– Nettimaailma on tärkeä tänä päivänä, kaikki sähköiset palvelut, kirjat, lehdet ja musiikki, kaikki ovat verkossa. Meillä on Bunkkeri-pelitilatoimintaa lapsille ja nuorille ja tulossa on pelipäivä. On ollut lapsille koodauspajoja ja vanhempi-lapsi-yhteistyössä tehtäviä pajoja, eli virtuaalimaailman ja koodauksen suuntaan ollaan menossa.

Lue seuraavaksi