Tulevaisuuden pelikampuksella matkitaan ekosysteemiä – ja uskalletaan epäonnistua

Oulun pelikampuksen tavoitteena on olla paras peli-ekosysteemi vuonna 2020.

pelit
Oulu pelikampus Fingersoft Pasi Jokinen
Fingersoftin Pasi Jokisen mukaan Oulun keskustassa sijaitseva pelikampus on vuosikymmenen loppuun mennessä maailman paras alallaan.Marko Pinola / Yle

Siitä, että ajattelee pelikehitystä ekosysteemin kaltaisena toiminnallisena kokonaisuutena, on paljon hyötyä alalla pärjäämisessä. Näin uskotaan ainakin vasta perustetulla pelikampuksella Oulun ydinkeskustassa.

Kampushankkeen vetäjä, peliyritys Fingersoftissa työskentelevän Pasi Jokisen mukaan ekosysteemi -mielikuva näkyy siinä, että kampuksella ei keskitytä ainoastaan pelien tekemiseen.

– Tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen ymmärrys siitä, mitä pelikehitykseen kuuluu. Kampuksella otetaankin huomioon muun muassa pelikoulutus, markkinointi ja jakelu pelejä kehiteltäessä.

Huima tavoite esiteltiin kansainväliselle ryhmälle

Ekosysteemiajattelua tehtiin tutuksi kansainväliselle Eurocities-vierailijaryhmälle keskiviikkona. Samalla Jokinen paljasti muun muassa Barcelonasta, Birminghamista ja Frankfurtista saapuneelle yleisölle huiman tavoitteen.

Tavoitteenamme on olla maailman paras peli-ekosysteemi vuonna 2020.

Pasi Jokinen

– Tavoitteenamme on olla maailman paras peli-ekosysteemi vuonna 2020.

Jokisen mukaan ideaalitilanne olisi, että systeemin piiriin kuuluisi lukuisten pelifirmojen lisäksi myös muiden alojen yrityksiä laaja-alaisesti.

– Esimerkkitilanne voisi olla sellainen, että kampuksella toimisivat myös pelkästään markkinointiin ja vaikkapa äänituotantoon keskittyvät yritykset.

Kampus kasvattaa kohtaamaan haasteita

Saksalaisen 23-vuotiaan Dorian Kirschsteinin mukaan pelikampus on integroitunut hyvin Oulun kaupunkiin. Kampuksella elokuusta asti opiskelleen Kirschteinin mukaan keskeinen sijainti mahdollistaa tiiviin kanssakäymisen eri toimijoiden kanssa.

Pelikampus Dorian Kirschstein pelinkehitys
Pelikampuksella opiskeleva Dorian Kirschstein kehittää pelejä kampuksella.Marko Pinola / Yle

– Kuka tahansa, joka kokee pystyvänsä jollain tapaa osallistumaan pelintekoon, tulee tänne. En ole missään muualla kokenut vastaavaa.

Kirchsteinille nousee ekosysteemi -mielikuvasta mieleen myös ajatus kasvusta. Hän kertookin lyhyessä ajassa oppineensa paljon erilaisten ihmisten kanssa toimimisesta ja muun muassa työelämän todellisuudesta.

Pelialan ensikertalaisia tukeva rahasto perusteilla

Jokisen mukaan matkalla tavoitteeseen on tärkeää muistaa, että epäonnistumiset kuuluvat asiaan.

– Näyttää siltä, että melkein jokaisen menestyneen pelin taustalla on vähintään yksi epäonnistunut peli.

Lannistumattomasta asennoitumisesta epäonnistumisia kohtaan on syntynyt idea rahastosta, joka tähtää pelialalla alkutekijöissään olevien tiimien tukemiseen.

– Lahjoitusvarojen päätarkoituksena on maksimoida niiden uusien tiimien määrä, joilla on taustallaan jo yksi julkaistu peli. Tämä on avain menestystuotteen luomiseen.

Jokinen kertoo, että rahasto on tarkoitus koostaa pohjoissuomalaisten lahjoittajien turvin.