Maailmankuulu taiteilija on poliittinen tahtomattaankin: "Sota ja hätä ovat pysyvä tila maapallolla"

Palestiinalaistaustaisen Mona Hatoumin elämä sai uuden käänteen sodan alettua hänen kotimaassaan Libanonissa. Poliittisuus on aina ollut osa Hatoumin taidetta.

Mona Hatoum
Mona Hatoum: Hot Spot.
Hot Spot -teos loimuaa Kiasman näyttelytilasta ulos asti.Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria

Libanonilais-brittiläinen taiteilija Mona Hatoum on ajankohtaisempi kuin koskaan. Hän on käsitellyt lähes koko kolme vuosikymmentä kestäneen uransa ajan juurettomuutta ja ulkopuolisuutta.

Hatoumia pidetään yhteiskunnallisena taiteilijana ja tämän hetken pakolaiskriisi nostaa Hatoumin vanhatkin teokset aivan uudenlaiseen valoon. Teokset osoittavat surullisella tavalla, kuinka hätä ja sodat ovat pysyvä tila maapallolla. Kiasman näyttelytilassa punaisena hohtava maapallo kuvaa, miten jossain päin maailmaa on aina meneillään konflikti.

Vaikka Hatoum on selkeästi poliittinen taiteilija, hän on vanhemmiten siirtynyt hienovaraisempiin keinoihin.

– Poliittisuus on ajatteluni taustalla, mutta työni eivät enää huuda sanomaa. Pikemminkin ne kuiskaavat.

Uran alkuaikoina Hatoum teki paljon performansseja ja videoita, jotka olivat selkeästi provokatiivisia. Sittemmin hän on vienyt taidettaan enemmän käsitteellisempään suuntaan.

– Sain aikoinani poliittisen taiteilijan leiman. Nykyään teoksiani voi toki tulkita poliittisesti, mutta mielestäni ne kertovat enemmän maailman monimutkaisuudesta.

Mona Hatoum.
Mona Hatoum.Petri Virtanen, Kansallisgalleria

"Olin aivan yksin Lontoossa"

Kuvatessaan juurettomuutta ja ulkopuolisuutta Hatoum todella tietää, mistä kertoo. Hän oli parikymppinen joutuessaan kohtaamaan, mitä sota tarkoittaa.

Beirutissa asuva Hatoum oli sattumoisin lyhyellä lomamatkalla Lontoossa, kun Libanonissa puhkesi sota. Beirutin lentokenttä suljettiin lähes vuodeksi, eikä Hatoum päässyt palaamaan kotiin. Hän jäi yksin Lontooseen pienen matkalaukkunsa kanssa.

– Alku oli kauheaa. En tuntenut ketään, olin aivan yksin. Lontoo oli tyly kaupunki tuohon aikaan. Ja kaiken kamalan yllä roikkui loputon harmaa sumupilvi. Mutta minun oli selvittävä jotenkin, muistelee Hatoum neljänkymmenen vuoden takaisia tapahtumia.

Pelko vanhempien puolesta jäyti koko ajan, mutta päästyään taidekouluun Hatoum tunsi, että elämä Lontoossa voisi tarjota jotain.

– Vaikka elämä Lontoossa oli kovaa, vielä kovempaa se olisi ollut Libanonissa. En tiedä miten minun olisi käynyt, jos olisin jumittunut Beirutiin. Tuskin minusta ainakaan taiteilijaa olisi tullut, sillä perheeni ei ollut innostunut siitä ajatuksesta.

Hatoum ei halua tulla verratuksi nykyisiin pakolaisiin, jotka pakenevat henkensä edestä, mutta ymmärtää hyvin heidän tuntemuksensa uuden elämäntilanteen edessä.

Teos: Mpa Clear.
Map on tehty lasihelmistä.Pirje Mykkänen / Kansallisgalleria

.

Ulkopuolisena näkee tarkemmin

Nykyään Hatoum kuuluu maailman tärkeimpien nykytaiteilijoiden joukkoon. Hän on voittanut useita palkintoja ja hänen näyttelynsä kiertävät maailman merkittävimmissä museoissa.

Teos: Home.
Home-teoksessa tutut keittiövälineet ovat muuttuneet vaarallisiksi surisevan sähkövirran takia.Petri Virtanen, Kansallisgalleria

. Kiasmassa nähtävä näyttely tulee Lontoon Tate Modern -museosta ja sitä ennen samoja teoksia on nähty Pariisin Pompidou-keskuksessa.

64-vuotias Hatoum on asunut melkein koko aikuisikänsä Lontoossa. Hän pitää itseään kuitenkin ikuisena nomadina, sillä juuriltaan hän on palestiinalainen. Vaikka Hatoum haluaa kertoa teoksillaan maailman tilasta yleisesti, on useissa hänen teoksissaan suoria kannanottoja Palestiinan puolesta. Kiasman ylimmässä näyttelysalissa leijuu saippuantuoksu, sillä Hatoum on piirtänyt saippuapalojen päälle Oslon rauhansopimuksessa määritellyt palestiinalaisalueet.

– Järkytyin, kun näin rauhansopimuksen palestiinalaisalueet. Eihän noin pirstaleisesta kansasta tai alueesta voi tulla mitään. Halusin tehdä kartan saippuapalojen päälle, sillä oliivisaippuan tuoksu oli tuttu lapsuudestani. Vanhemmillani oli oliivitarha ja he tekivät itse saippuaa, kuvailee Hatoum teoksensa äärellä.

Hatoum asuu aika ajoin myös Berliinissä, joka tuntuu vetävän puoleensa taiteilijoita ympäri maailmaa. Lisäksi hän matkustaa ja työskentelee erilaisissa taiteilijaresidensseissä. Itsensä ja ympäristön kyseenalaistaminen on tärkeää Hatoumin taiteelle ja parhaiten se onnistuu vieraissa paikoissa.

– Ulkopuoliset näkevät asiat monesti tarkemmin ja kriittisemmin. Siksi matkustaminen ja rajojen ylittäminen on tärkeää, meille kaikille.

Teos Light Sentence
Light SentencePetri Virtanen, Kansallisgalleria

.