Viestintävirasto: Spotifyn ilmainen versio jakoi haitallisia mainoksia

Viestintäviraston tietojen mukaan suomalaiset käyttäjät eivät ole saaneet haittaohjelmia näiden mainosten kautta.

musiikki
Spotify
Suomalaiset kuuntelevat Spotify:ta pääsääntöisesti mainosten kera eli ilmaiseksi.AOP

Musiikkipalvelu Spotifyn mainosrahoitteinen ilmaisversio on jakanut haitallisia mainoksia ainakin 25. syyskuuta alkaen, runsaan viikon ajan, kertoo Viestintävirasto. Suomesta ilmoituksia on tullut muutamia, Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskuksen tietoturva-asiantuntija Anne Oikarinen sanoo.

Viestintävirastolla ei ole tietoa, minkätyyppinen haittaohjelma mainoksien kautta on voinut levitä.

Viestintäviraston mukaan Spotify on korjannut ongelman viime yönä.

Haitalliset mainokset avautuivat käyttäjän oletusselaimessa samaan aikaan, kun Spotify-ohjelma oli käynnissä. Oikarisen mukaan mainoksien tarkoitus oli houkutella käyttäjä klikkaamaan mainosta esimerkiksi tekaistun virustorjuntaohjelman avulla. Ongelma koski ohjelman Windows-, Mac- ja Linux-ilmaisversioita.

Viestintäviraston tiedossa ei ole, että suomalaiset käyttäjät olisivat saaneet mainosten kautta haittaohjelman tietokoneelleen. Tehokkain keino estää haittaohjelmien pääsy tietokoneelle on pitää koneensa päivitykset ajantasalla, Oikarinen sanoo.

Spotifylla oli vastaava ongelma vuonna 2011. Silloin haitallinen mainos ohjasi käyttäjiä haittaohjelmia levittävälle sivulle.

Oikarisen mukaan tämäntyyppinen haitallisten mainoksien jakaminen ei ole sovelluksissa erityisen yleistä, verkkosivuilla sellaista esiintyy useammin.