Analyysi: Muunneltu totuus on kuulunut Nokian Renkaiden yrityskulttuuriin

Toimittajana huomaa, että Nokian Renkaiden kertoma totuus ei aina ole ihan totta.

Nokian Renkaat
Kaksi Nokian rengasta.
Helmikuussa 2015 näytti Saksassa myytävän Nokian Line -renkaan pintakuvio Nokian Renkaiden omissa mainoskuvissa erilaiselta kuin Suomessa myytävässä Nokian Hakka Blue -renkaassa. Nokian Renkaat

Aamulehden uutinen (siirryt toiseen palveluun), että Nokian renkaat on valmistanut samaa rengasta eri nimillä, ei tullut suurena yllätyksenä. Jo vuosien ajan lukuisat Euroopan nettikaupoista Nokian Line –kesärenkaita halvalla tilanneet ovat ihmetelleet, mitä eroa kumeissa on Suomessa myytäviin Hakka -renkaisiin.

Nokian Renkaat ei ole halunnut, että Suomessa ajettaisiin Keski-Euroopan markkinoille tarkoitetuilla Nokian renkailla. Haastatteluissa yhtiön asiantuntijat ovat aiemmin kertoneet, kuinka Saksan nopeuksiin soveltuva Line kuluu liian nopeasti Suomen karhealla asfaltilla, vaikka se samalta näyttäisikin.

Erilaisen renkaan tekeminen eri maihin samalla pintakuviolla on toki mahdollista, mutta aivan hirvittävän kallista. Ylen haastatteluissa muutama muu rengasvalmistaja on sanonut suoraan myyvänsä saamaa ja samannimistä rengasta Hangossa ja Hampurissa.

Rengasvalmistaja suunnittelee renkaan niin, että valittu kumiseos ja pintakuvio linkittyvät suoraan toisiinsa. Renkaasta ei saa hyvää siten, että rengasvalmistaja tekee kahteen eri renkaaseen samanlaisen pintakuvion, mutta muuttaa seosta.

Käytännössä ei ole edes kovin vaikeaa selvittää, onko renkaissa eroja. Maallikkokin voi katsoa paljain silmin, onko renkaan päällä näkyvä kuvio samanlainen. Sen jälkeen irtorenkaasta voidaan niin ikään katsoa, ovatko myös renkaan rakenteen vyöt täysin samanlaisia.

Jos renkaat näyttävät vielä tämänkin jälkeen identtisiltä, ei kulutuspintakumin dynaamisten ja mekaanisten ominaisuuksien selvittämiseen tietenkään enää pelkkä silmäily riitä. Mutta laboratorio-oloissa selviää nopeasti, onko renkaissa enää muuta eroa kuin hinta.

Nokian Renkaiden mukaan siis Keski-Euroopan edullisempi Line ja Suomen Hakka ovat täysin eri renkaita. Kovempien nopeuksien Saksassa painotetaan yhtiön mukaan enemmän renkaan käsittelyominaisuuksia, meillä kulutuskestävyyttä. Se tarkoittaa myös sitä, että renkaan täyteaineissa on oltava selviä eroja. Mutta kulumisominaisuuksien parantaminen ei vielä selitä kalliimpaa hintaa.

Euroopan tunnetuin rengastesti, jota Nokian Renkaat ei tuntenut

Yle Uutiset kysyi Nokian Renkailta helmikuussa 2015 eli vuosi ennen manipulointiskandaalia vastauksia saksalaisen rengastestin testituloksiin.

Kyseessä oli Saksan autoliitto ADAC:n ja Saksan tuotetestaussäätiö Stiftung Warentestin yhteinen kesärengastesti, jossa testataan renkaita aina kahdessa eri rengaskoossa. Testirenkaat ostetaan useista eri kaupoista, joten manipuloituja ne eivät voi olla.

Nokian Renkaat kertoi tuolloin puhelinhaastattelussa, että he eivät voi ottaa kantaa testituloksiin, koska eivät tiedä, miten testit on tehty. Yhtiö antoi myös ymmärtää, että kyseinen testi ei ole heille edes tuttu.

ADAC:n rengastesti on kuitenkin aika tunnettu. Se kolahtaa Motorwelt -lehden mukana 13,6 miljoonan saksalaiskodin postiluukusta ja riippumattoman Stiftung Warentestin Test-lehdestä sen lukee vuosittain vielä muutama saksalainen lisää. Testituloksia siteerataan aina myös Euroopan muissa medioissa.

Ylen ADAC:lta saamien tietojen mukaan testaajat lähettävät aina ennen rengastestin julkaisua kaikille testiin joutuneille rengasvalmistajille etukäteen laajan datapaketin, josta kaikki testatun renkaan tiedot löytyvät. ADAC tietää nimittäin hyvin, että valmistajat eivät voi silloin syyttää testiä, jos oma kumi ei menesty. Postia Saksasta lähti myös Nokian Renkaiden konttorille hyvissä ajoin.

Nokian Renkaat tutkii itse, koska riippumattomissa rengastutkimuksissa voi olla vikaa

Nokian Renkaille muiden testitulokset tai edes riippumattomat tutkimukset eivät aina kelpaa. Yhtiö vetoaa haastatteluissa joko omiin testituloksiinsa tai sitten etsii toimittajille jostakin sellaisen tutkimuksen, joissa faktat ovat yhtiön mukaan paremmin paikallaan. Yhtiö ehdottaa toisinaan myös korjauksia uutisiin, joissa heitä ei ole haastateltu.

Kun viime keväänä uusimpien nastarenkaiden aiheuttamasta teiden kulumisesta ja tappavasta katupölystä tehtiin uutinen, löysi Nokian Renkaat muun muassa tutkimuksen, jonka mukaan ”Hokkaidossa jalankulkijoiden ambulanssikyytiä vaatineet liukastumisonnettomuudet lisääntyivät 2-4 -kertaisiksi nastarenkaiden käytön rajoittamisen jälkeen.”

Surullista Nokian Renkaiden yrityskulttuurissa on se, että yhtiön valmistamat tuotteet eli renkaat ovat ihan hyviä. Journalistien on nyt kuitenkin valittava, voiko yhtiön tarjoamaa tietoa ja asiantuntemusta rengasasioissa enää käyttää.