Wc-jätteiden tyhjennys ja veteen läikkyvä polttoaine – nämä asiat askarruttavat veneilijöitä Suomenlahdella

Helsingin yliopisto on selvittänyt, miten veneilijät haluavat kehittää rannikon pienvenesatamia. Erityishuomio kyselyssä painottui ympäristöasioihin.

Kotimaa
Purjevene Kotkan edustalla
Purjevene Kotkan edustalla.YLE Jani Aarnio

Helsingin yliopisto on selvittänyt veneilijöiden mielipiteitä pienvenesatamien kehittämisestä itäisellä Suomenlahdella. Kysely toteutettiin viime kesänä Virossa ja Suomessa ja siihen saatiin yhteensä 323 vastausta.

Helsingin yliopiston tutkimus on osa suomalaisvirolaista 30MILES (siirryt toiseen palveluun)-hanketta, jonka tavoitteena on kehittää rannikkomatkailua Itäisellä Suomenlahdella Virossa ja Suomessa.

Erityishuomio kyselyssä oli ympäristöä ja kestävää kehitystä koskevissa asioissa. Suomessa tutkimusta tehtiin esimerkiksi Porvoon vierasvenesatamassa, Loviisan Laivasillassa, Haminan Tervasaaressa ja Virolahden Klamilassa.

– Saimme paljon hyviä ideoita esimerkiksi jätehuollosta. Tiedämme nyt, miten satamia pitää kehittää, että ne täyttävät veneilijöiden mielestä entistä enemmän ympäristö ja kestävyysasiat, sanoo 30MILES-hankkeen projektipäällikkö Taini Rajala.

Septitankit ja jätehuolto mietityttivät

Kyselystä saatujen alustavien tulosten mukaan veneilijöitä mietitytti jätteiden kierrätys ja septitankkien tyhjennys. Lisäksi pienvenesatamiin toivottiin polttoainetankkausmahdollisuutta tai parannuksia tankkauspisteille.

– Kun on keikkuva vene, niin on haastavaa, että veneilijä pystyy tekemään varotoimenpiteet, jottei polttoainetta mene veteen tai maaperään, sanoo Taini Rajala.

Kyselyn mukaan veneilijät arvostavat pienvenesatamassa erityisesti vessa- ja suihkumahdollisuutta. Myös ruokahuolto, kuten ravintola tai kauppa, nähtiin tärkeänä.

– Toivottiin, että vierasvenesatamassa on selkeästi kerrottu, mitä kaupungissa tai kylässä voi tehdä. Että onko esimerkiksi polkupyöriä tarjolla, kuinka lähellä keskusta on ja mitä kulttuuripalveluita siellä on tarjolla, sanoo Rajala.

Tarkemmat tulokset Helsingin yliopiston selvityksestä julkaistaan helmikuussa 2017 Helsingin Kansainvälisillä Venemessuilla. 30MILES-hanke jatkuu toukokuuhun 2018 saakka.