Musiikilla iso rooli Aki Kaurismäen uudessa elokuvassa – siirtolaisuusteema jatkuu kevään ensi-illassa

Aki Kaurismäen uutta elokuvaa kuvattiin eräänä elokuun lopun iltana Helsingissä Ateneumin taidemuseon takana olevalla kujalla.

Riihimäki
Ismo Haavisto
Ismo Haavisto ja Sherwan Haji elokuvan kuvauksissa.Johanna Talasterä /Yle

Ohjaaja Aki Kaurismäki kehottaa Ismo Haavistoa ottamaan soittoasennon. Mustaan, country-tyylisesti koristeltuun pukuun ja tummaan paitaan pukeutunut lahtelaismuusikko tarttuu peltiseen resonaattorikitaraansa ja blues rämähtää soimaan Helsingin illassa.

Kaurismäen uuden elokuvan toinen päätähti kävelee kameran editse pieneen baariin ja istuutuu baarijakkaralle ikkunan eteen. Siirtolaista esittävä 31-vuotias syyrialaisnäyttelijä Sherwan Haji siemaisee kahvia ja katsoo ikkunan läpi bluesmiestä, joka soittaa kadulla baarin edessä jaloissaan auki oleva kitaralaukku.

Ismo Haavisto sai kuukautta aikaisemmin kuulla, että Aki Kaurismäki haluaa hänet esiintymään yhteen kohtaukseen uudessa elokuvassaan, joka kulkee työnimellä Toivon tuolla puolen. Aki Kaurismäki oli huhtikuussa 2014 Lahdessa Sleepy Sleepersistä ja muista lahtelaisbändeistä tutun Kari "Pitkä" Lehtisen muistokonsertissa, jossa myös Ismo Haavisto esiintyi.

Aki kaurismäki
Aki Kaurismäki ohjaustyössään.Johanna Talasterä/ Yle

– Tutustuin siellä Ismon armottomaan bluesmeininkiin ja ihastuin. Laitoin sitä elokuvaani heti, kun tuli tilaisuus, Aki Kaurismäki toteaa.

Ohjaajan mukaan blues istuu erinomaisesti elokuvaan, joka jatkaa Le Havre -elokuvan (2011) teemaa siirtolaisuudesta.

– Blues on aina ollut pakolaisten ja siirtolaisten musiikkia. Siinä mielessä se istuu tähän tosi hyvin, vaikka ei sitä nyt ihan siksi tähän ole laitettu, sanoo Kaurismäki.

Blues on aina ollut pakolaisten ja siirtolaisten musiikkia. Siinä mielessä se istuu tähän tosi hyvin.

Aki Kaurimäki

Katusoittoa Ateneumin toimistokäytävällä 

Kuvauspaikalla ohjaaja katsoo linssin läpi ja kävelee sen jälkeen Ismo Haaviston luokse. Hän toteaa kuvausryhmän jäsenille, että muusikon paita on väärän värinen. Se punainen on parempi, koska se on tavallaan eräs elokuvan teemaväri. Paikalle kiiruhtaa nainen toisen paidan kanssa. Pian muusikko on puettu kirkkaanpunaiseen kauluspaitaan ja kuvaukset jatkuvat.

Elokuvassa katusoittajan esittämä kappale on ennen kuvauksia äänitetty Ateneumin taidemuseon käytävällä. Äänityspaikaksi valikoitui henkilökunnan puolella sijaitseva kapea, kaikuinen ja hämärä käytävä, jossa Ismo Haavisto soitti kappaleensa baarituolilla istuen. Ohjaaja itse saapui paikalle äänikokeiden jälkeen ja istahti klaffituolille kuuntelemaan, kun Haavisto soitti kerran biiisin läpi.

– Hyvä on, pistetään purkkiin, Kaurismäki murahti ja pyyhälsi pois vanavedessään apulaisohjaaja ja pari muuta kuvausryhmän jäsentä.

Kaurismäki valitsi elokuvaan Haaviston vuonna 2010 ilmestyneeltä levyltä kappaleen Midnight man. Ismo Haavisto tunnustaa, että ennen kuvauksia jännittää vähän, koska kyseessä on erilainen esiintyminen normaaleihin klubikeikkoihin verrattuna.

Onhan tämä hieno tilaisuus saada omaa musiikkia esille.

Ismo Haavisto

– Onhan tämä hieno tilaisuus saada omaa musiikkia esille. Samalla tämä on tunnustus siitä, että olen saavuttanut jotain, kun olen 30 vuotta jaksanut uskoa omaan tekemiseeni, pohtii Ismo Haavisto, joka on itsekin nähnyt suurimman osan Aki Kaurismäen elokuvista.

Musiikkia käytetään Kaurismäen elokuvissa taitavasti tunnelman luomisessa ja roolihenkilöiden tunnetilojen kuvaajana. Helmikuussa ensi-iltansa saavassa elokuvassa on ohjaajan mukaan jopa enemmän musiiikkia kuin aiemmissa. Miksi? Ohjaajan lakoninen vastaus kysymykseen on sangen kaurismäkiläinen.

– Varmaan käsikirjoitus on niin lyhyt ja on niin vähän puhetta, että täytyy täyttää rakoja, toteaa mies ja astelee takaisin kameran luokse.

Kulttiohjaajan kuvaukset kiinnostavat turisteja

Ilta hämärtyy vähitellen kujalla Ateneumin takana. Kuvausryhmän valot keräväät uteliaita ympärille. Japanilaisen näköinen nuori mies seisoo muutaman metrin päässä reppu selässä ja kuvaa tapahtumia älypuhelimellaan. Juopunut vanhempi nainen yrittää sisään baariin, jonka edessä kuvataan, mutta hänet käännytetään lempeästi pois paikalta. Äänekkäästi protestoiva nainen hoipertelee vähitellen kauemmaksi ja kuvaukset jatkuvat.

Uudessa elokuvassa soi Ismo Haaviston lisäksi Tuomari Nurmion, Harri Marstion ja niin ikään lukuisista Kaurismäen elokuvista tutun Antero Jakoilan musiikkia. Mukana on jälleen myös Ismo Haaviston veli Marko, joka on jo konkari Kaurismäen elokuvissa.

Tuskin kukaan olisi ulkomailla kuullutkaan meistä ilman Akin leffaa.

Marko Haavisto

Marko Haaviston musiikkia on kuultu on Kaurismäen elokuvissa jo 1990-luvulta lähtien. Badding Rockers -bändin musiikkia oli mukana ns. Kaurismäen työläistrilogiassa, elokuvassa Tulitikkutehtaan tyttö (1990).

Uusimmassa elokuvassa Marko Haavisto ja Poutahaukat on eräässä kohtauksessa tansseissa soittava bändi.

– Tällä kertaa roolimme on hyvin pieni, kertoo Marko Haavisto.

Poutahaukat lennähti ulkomaille Kaurismäen myötä

Kumpikaan Haaviston veljeksistä ei tiedä elokuvan juonesta vielä muuta kuin sen, mitä julkisuuteen on tihkunut. Elokuvan työnimi oli ensin Pakolainen ja aiheena on maahanmuutto. Nuori siirtolaismies kohtaa sattumalta vanhemman suomalaisen kauppamatkustajan, jota esittää Sakari Kuosmanen. Molemmat oppivat toisiltaan elämästä jotain arvokasta.

– Nyt en ole nähnyt käsikirjoitusta lainkaan, joten odotan jännityksellä ensi-iltaa, sanoo Marko Haavisto, joka nähtiin omana itsenään valkokankaalla bändinsä kanssa ensimmäisen kerran elokuvassa Mies vailla menneisyyttä (2002).

Ismo Haavisto
Kuvauspäivät olivat pitkiä.Johanna Talasträ/Yle

Aki Kaurismäki on erityisesti Keski-Euroopassa arvostettu ohjaaja, jonka elokuvassa esiintyminen avaa muusikolle monia ovia. Marko Haaviston mukaan kiinnostus hänen musiikkiaan kohtaan kasvoi voimakkaasti Mies vailla menneisyyttä -elokuvan jälkeen.

– Tuskin kukaan olisi ulkomailla kuullutkaan meistä ilman Akin leffaa, mutta heti elokuvan jälkeen vuosina 2002 ja 2003 keikkailimme usein Euroopassa. Kaurismäen filmit ovat tuoneet meille paljon uusia työmaita vuosien mittaan. Nimenomaan ulkomailla, Suomen keikoissa ei elokuvien myötä tapahtunut suurta muutosta, muistelee Marko Haavisto.

Se on toistaiseksi ainoa reissu, jolla olen lähtenyt maasta pois kyynel silmässä. Vaikutuksen teki vieraanvaraisuus ja se kuinka meidät otettiin vastaan siellä.

Marko Haavisto

Poutahaukat kiersi Mies vailla menneisyyttä -elokuvan jälkeen Kaurismäen mukana maailmalla elokuvaa promotoimassa.

– Oli mielenkiintoista nähdä se hypetys Akin ympärillä. Esimerkiksi Japanissa ja Saksassa on todella fanaattisia Aki Kaurismäki -faneja.

Cannesissa punaisilla matoilla kimalsi elokuvaväen kerma, mutta Marko Haaviston mieleen jäi erityisesti Japani.

– Se on toistaiseksi ainoa reissu, jolla olen lähtenyt maasta pois kyynel silmässä. Vaikutuksen teki vieraanvaraisuus ja se kuinka meidät otettiin vastaan siellä, kertoo Marko Haavisto.

Kuvausryhmä toimii kuin rasvattu kone

Ateneumin takana kuvauspaikalla on taas saatu pari ottoa purkkiin. Ennen uutta ottoa ohjaaja harppoo sisään baariin ja palatessaan ulos mutisee lyhyesti, että kahvikuppi on vääränlainen. Siinä samassa pari – kolme kuvausryhmän jäsenistä säntää viereisiin kuppiloihin ja muutaman minuutin kuluttua maestron edessä on useampi vaihtoehto: valkoinen kahvikuppi lautasen kanssa, valkea muki ja musta kahvikuppi.

– Musta, murahtaa Kaurismäki ja astelee hetkeksi sivummalle odottamaan, että uusi kuppi kiikutetaan baaritiskin ääressä ikkunan sisäpuolella istuvan päähenkilön käteen.

Työryhmä kuuluisan ohjaajan ympärillä on nivoutunut todella tiiviisti yhteen: kaikki toimii kuvauksissa saumattomasti. Ohjaajan pieninkin merkki huomataan ja kaikkiin toiveisiin vastataan välittömästi. Ryhmän toiminta on tehnyt vaikutuksen Marko Haavistoon.

On ihailtavaa kuinka tarkkaa työtä kuvausryhmä tekee ja kuinka hyvin he tuntevat Akin.

Marko Haavisto

– On ihailtavaa kuinka tarkkaa työtä kuvausryhmä tekee ja kuinka hyvin he tuntevat Akin.

Marko Haavisto nostaa esille pääkuvaaja Timo Salmisen, joka on ollut kymmeniä vuosia Aki Kaurismäen ainoa oikea pääkuvaaja.

– Siiinä on mies, jonka on oltava koko ajan hereillä. Tälläkin kertaa kuvattiin toista kuukautta. Päivän työ saattoi alkaa yhdeltätoista ja päättyä aamulla viideltä. Koko ajan täytyy huomioida kaikki yksityiskohdat, valot ja varjot, ja se miltä kokonaisuus näyttää seuraavassa kuvassa, sanoo Marko Haavisto.

Pitkän päivän päätös

Ohjaaja näyttää merkin ja kuuluu komento "poikki". Ismo Haavisto lopettaa soittamisen ja pyyhkäisee otsaansa. Ilta on viileähkö, mutta kuvausvalo paistaa kuumasti kohti. Syyrilainen pääroolin esittäjä Sherwan Haji tulee ulos baarista ja alkaa juttusille Haaviston kanssa. Ismo lupaa antaa miehelle uusimman levynsä, joita hän otti muutaman mukaan varta vasten.

Miltä Kaurismäen elokuvassa esiintyminen tuntui?

Elokuva kuvaukset
Kuvauksia tehtiin Helsingissä.Johanna Talasterä/ Yle

– Alkujännityksen jälkeen meni ihan putkeen kaikki. Ei ainakaan minun takiani tarvinnut kovasti kuvata uusia ottoja. Sitten jäädään odottelemaan miltä lopputulos vallkokankaalla näyttää, naurahtaa Ismo Haavisto.

Uusi elokuva on pääosin kuvattu Helsingissä, mutta lyhyitä otoksia tehtiin Riihimäellä ja Karkkilassa. Lyhyttä kohtausta Ateneumin kujalla alettiin kuvata viiden aikaan iltapäivällä ja nyt kello on lähes kymmenen illalla. Elokuvan tuotantopäällikkö Mark Lwoff muistuttaa seuraavan päivän kuvausaikataulusta.

Päivän työ saattoi alkaa yhdeltätoista ja päättyä aamulla viideltä.

Marko Haavisto

– Aloitellaan Migrissä puolen päivän aikaan, siellä kuvataan se haastattelu, hän lausahtaa ryhmälle, joka alkaa kasata tavaroita pimenevässä Helsingin illassa.

Ohjaaja Kaurismäki on istahtanut kuppilan seinustalle ohjaajan tuoliin ja näyttää olevan omissa ajatuksissaan.

– Kiitos paljon, huikkaa ensimmäinen apulaisohjaaja Eevi Kareinen koko ryhmälle. Kaikki taputtavat aplodit itselleen sekä vieruskaverille päivän työn päätteeksi.