Ostajaehdokkaat hupenevat, mutta Twitter-pomo vakuuttaa Ylelle: Yhtiö tekee loistotyötä

Twitter ei ole mennyt kaupaksi sitkeistä yrityksistä huolimatta. Pitkäaikaisen johtajan usko yhtiöön pysyy horjumattomana talousvaikeuksista huolimatta.

talous
Dick Costolo
Dick CostoloKimmo Hiltunen / Yle

Lyhytviestipalveluyhtiö Twitterin myyntiyritykset sujuvat nihkeästi. Yhtiön osakkeen arvo on sulanut parissa vuodessa alle kolmasosaan ja tänään hinta jatkoi laskuaan toistakymmentä prosenttia.

Laskua selittää uutissivusto Recoden (siirryt toiseen palveluun) epäviralliset tiedot siitä, että Google, Disney ja Apple ovat päättäneet, että niiltä ei tule tarjousta yhtiöstä, toisin kuin oli odotettu.

Kymmenenvuotias viestipalvelu tuntuu nähneensä parhaat kasvuvuotensa. Käyttäjämäärät kasvoivat alkuvuosina rivakasti, mutta viime vuodet käyttäjämäärä on ollut niukkaa tai laskevaa. Samaan aikaan samoilla vesillä liikkuva Facebook porskuttaa.

Facebookin ja twitterin käyttäjien lukumäärän kasvuvertailu
Yle Uutisgrafiikka

Twitterillä on rekisteröityneitä käyttäjiä 1,3 miljardia, mutta heistä aktiivisia on vain 300 miljoonaa. Sen sijaan Facebookilla todellisiakin käyttäjiä on yli 1,7 miljardia.

Suomalainen sosiaalisen median asiantuntija, tietokirjailija Harto Pönkä selittää kasvavaa kuilua Facebookiin sillä, että Twitterin käytön aloitus on liian hankalaa.

Pöngän mukaan ongelma on siinä, että Twitter ei osaa Facebookin tavoin ehdottaa seurattavaksi tuttavia ja koulukavereita, vaan se ehdottaa suosituimpia käyttäjiä eli käytännössä julkkiksia. Heidän seuraaminen ei ole ehkä kuitenkaan pidemmän päälle kovin kiinnostavaa.

– Se vaatii jonkin verran työtä, että löytää sata tai kaksi sataa kiinnostavaa seurattavaa. Vasta silloin se antaa vastinetta käytettyyn aikaan nähden.

Harto Pönkä
Harto Pönkä

Helsingissä Nordic Business Forumissa vieraillut Dick Costolo uskoo edelleen horjumatta yhtiöön, jota hän johti sen loiston vuosina 2010–2015.

– Perustaja ja koko tuotteen keksijä Jack Dorsey on uskomaton johtaja ja sanoisin jopa, että hän on merkittävä ihminen. En voisi kuvitella yhtiön ruoriin parempaa henkilöä kuin hän, Costolo hehkuttaa Ylen haastattelussa.

Costolo välttää ottamasta sen enempää kantaa entisen yhtiönsä nykyiseen tilanteeseen. Esimerkiksi amerikkalaisen jalkapallon ja presidentinvaalien keskustelujen live-lähetykset ovat hänen mukaansa "valtavan positiivista kehitystä". Myöskään Twitterin sitkeä tappiollisuus ei himmennä Costolon intoa.

Intoiluun on toisaalta aihettakin, sillä Twitterillä on ollut viestikanavana ratkaiseva merkitys ainakin niin sanotussa arabikeväässä, jossa yksivaltaisia hallintoja alkoi kaatua Tunisiasta alkaen.

Harton Pöngän mukaan suurin ero esimerkiksi Facebookin verrattuna on avoimuudessa.

– Twitter on ainoa avoin maailmanlaajuinen sosiaalinen verkosto.

Twitterin viserrykset ovat avoimia kaikille ja kaikkialla, kun taas Facebookissa käyttäjät voivat muodostaa omia suljettuja ryhmiä enemmän tai vähemmän samanmielisten kanssa.