Ilmaliikenteelle ilmastosopimus – päästöjä aletaan korvata metsänistutuksin

Suurin osa maailman maista on hyväksynyt sopimuksen, joka asettaa katon lentoliikenteen aiheuttamille ilmastopäästöille.

liikenne
Norwegianin lentokoneita Arlandan kentällä 5. maaliskuuta.
Norwegianin lentokoneita Arlandan kentällä 5. maaliskuuta.Johan Nilsson / EPA

Kansainvälinen lentoliikenne ottaa käyttöön oman ilmastopäästöjen rajoittamissopimuksensa. Asiasta päästiin yhteisymmärrykseen eilen torstaina Montrealissa, kun Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n kansallisten edustajien enemmistö hyväksyi esityksen.

Sopimuksen mukaan siviili-ilmailun ilmastopäästöt eivät saa kasvaa vuoden 2020 jälkeen. Jos päästömäärä kasvaa - kuten odotettavissa on - lentoyhtiöiden on kompensoitava päästöt suorittamalla muualla hiilidioksidipäästöjä vähentäviä toimia.

Lentoyhtiöt voivat ostaa esimerkiksi teollisuudelle hyväksyttyjä päästöoikeuksia tai tuettava metsänistutushankkeita.

Aluksi vapaaehtoista, lopuksi pakollista

Sopimus on aluksi, eli vuosina 2021 - 2027 vapaaehtoinen. Tämän jälkeen se on sopimuskauden loppuun saakka, eli vuoteen 2035 saakka pakollinen.

Muutamat maat eivät hyväksy sopimusta, mutta ICAO:n jäsenmaista yli 80 prosenttia on siinä mukana. Pois jäävät maata eivät ole niin merkittäviä, että ne voisivat kaataa suunnitelman.

Intia ja Venäjä ovat ilmoittaneet, etteivät ne osallistu sopimuksen vapaaehtoiseen osaan.

Päästörajoituksen arvioidaan maksavan lentoyhtiöille 1,5 - 6,2 miljardia dollaria vuoteen 2025 mennessä riippuen päästöoikeuksien hinnasta.

Lentoliikenne aiheuttaa maailman CO2-päästöistä vain kaksi prosenttia, mutta määrä kasvaa nopeasti. Kaksi prosenttia vastaa sekin lähes koko Saksan ilmastopäästöjä.

Ympäristöjärjestöt ovat tyytyväisiä, että sopimus syntyi. Järjestöjen mukaan päästöjä olisi vain vähennettävä paljon voimakkaammin, jotta ilmaston lämpeneminen voitaisiin estää

Lähteet: AP, Reuters, BBC