1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Ammattiliitto: Fonecta aikoo irtisanoa numeropalvelusta kokeneet työntekijät

Fonecta kiistää ammattiliitto Pron syytöksen, että yt-neuvottelujen tavoitteena olisi päästä eroon kokeneesta työvoimasta.

Kotimaan uutiset
Nainen puhelimessa.
Fonecta on aloittanut yt-neuvottelut.Toni Pitkänen / Yle

Numeropalvelu Fonectan yt-neuvottelut saavat kovaa kritiikkiä ammattiliitto Prolta.

Fonecta suunnittelee irtisanovansa enintään 60 työntekijää Porissa ja Turussa. Yt-neuvottelujen piirissä on 155 työntekijää. Neuvottelujen perusteena on numeropalvelupuheluiden kysynnän lasku.

Tällä hetkellä osa Fonectan työntekijöistä vastaa vain 118-numeropalveluun tuleviin soittoihin ja osa myös 020202-palvelunumeroihin tuleviin soittoihin.

Fonectan mukaan 020202-palvelu on monipuolisempaa työtä, koska siihen liittyy myös muuta asiakaspalvelua kuin numerotiedotusta – esimerkiksi vastaamista yrityksille tuleviin asiakkaiden yhteydenottoihin.

"Kokeneet irtisanotaan"

Pääluottamusmies Miia Pajunen on sitä mieltä, että Fonecta pyrkii yt-neuvotteluilla pääsemään eroon kokeneista työntekijöistä, jotka ovat työskennelleet 118-numeropalvelussa.

Pitkään työssä olevista sanotaan, että he eivät enää kykene tähän työhön, mutta suoraan koulun penkiltä työhön pystytään vallan mainiosti.

Pääluottamusmies Miia Pajunen

– He ovat pääsääntöisesti pitkään, kymmeniä vuosia töissä olleita. Fonecta on ilmoittanut, että moniosaajia eli useaan palvelunumeroon vastaavia ei ensisijaisesti irtisanota, eli irtisanomisuhka kohdistuu 118-palvelun henkilökuntaan. Tämä on todella ikävää, Pajunen arvostelee.

Pajusen mukaan Fonecta palkkaa samaan aikaan uusia työntekijöitä.

– Pitkään työssä olevista sanotaan, että he eivät enää kykene tähän työhön, mutta suoraan koulun penkiltä työhön pystytään vallan mainiosti, Pajunen sanoo.

Työntekijät ovat protestoineet yt-neuvottelujen alkua ulosmarssilla syyskuun lopussa.

Fonecta kiistää

Fonectan asiakaspalvelujohtaja Petri Tervevuori kiistää, että Fonecta olisi jo tehnyt ratkaisun irtisanomisten kohdistumisesta tiettyihin henkilöihin.

Olemme tehneet paljon koulutustyötä ja osaamisen arviointia järjestelmällisesti ja pitkään.

Fonectan asiakaspalvelujohtaja Petri Tervevuori

Tervevuoren mukaan henkilökuntaa ei aseteta järjestykseen kokemuksen tai iän mukaan vaan yhtiön tarkoituksena on pitää töissä yt-neuvottelujen jälkeen monipuolisiin työtehtäviin kykenevät henkilöt.

– Pyrimme tilanteeseen, jossa kaikki palvelut tuottavat moniosaajat. Olemme tehneet paljon koulutustyötä ja osaamisen arviointia järjestelmällisesti ja pitkään. Haluan todeta, että neuvottelut ovat varhaisessa vaiheessa enkä kiirehtisi tekemään nopeita johtopäätöksiä niiden lopputuloksesta, Tervevuori sanoo.

Yt-neuvottelujen lopputulos selviää marraskuun alussa.

Lue seuraavaksi