Uudenlainen opetus laskee ajokortin hintaa – etäopetusta ja simulaattoriajoa raitiovaunujen seassa

Autokoulun teoriatunneille osallistuminen käy kotisohvalta. Simulaattori taas antaa mahdollisuuden ajaa ratikoiden seassa Kajaanista käsin.

autokoulut
Autokoulun ajosimulaattori.
Simulaattorit otettiin käyttöön CAP-ketjussa kuukausi sitten. Ajotunnit voi suorittaa perinteisellä tavalla liikenteessä tai osittain simulaattorin avulla. Miia Roivainen / Yle

Autokoulun suorittaminen ei vaadi enää luokassa istumista ja kalvosulkeisia. Teoriatunnille voi osallistua omalta kotisohvalta. Kajaanin CAP-autokoulussa etäopetusta on ollut tarjolla vuoden ajan.

– Lähinnähän se tarkoittaa sitä, että tämä meidän perinteinen luokkaopetus voidaan suorittaa etänä verkossa. Kyllä tietysti nämä kaikki ajoharjoitukset täytyy olla läsnä, mutta siinäkin meillä on nyt sitten vaihtoehto asiakkaalle valittavana, CAP-autokoulun Kajaanin toimipisteen yrittäjä Jarmo Veija kertoo.

Veijan mukaan verkossa on olemassa jo niin paljon tarjontaa, että autokoulun voi aloittaa silloin kun itselle sopii.

– Autokoulun voi aloittaa joka päivä B1-tunnilla. Verkossa on saatavilla noin kuusi teoriatuntia. Opiskella voi myös lauantaisin, Veija sanoo.

Tunnin annin pystyy kertaamaan vielä jälkeenpäin verkkotallenteena.

Asiakkailla oli aluksi pientä epäilyä.

Jarmo Veija

Veija kertoo, että tunnilla on koko ajan paikalla opettaja, joka on yhteydessä asiakkaisiin kameran välityksellä. Kokelaalla täytyy olla toimiva verkkoyhteys, tietokone sekä web-kamera.

– Asiakkailla oli aluksi pientä epäilyä, mutta nyt he ovat huomanneet, että tämä on aika helppo ja miellyttävä tapa osallistua teoriaopetukseen, hän kertoo.

Etäopetus ei tarkoita sitä, että tunnin voi laittaa pyörimään ruudulle ja käydä nukkumaan.

– Jos joku nukkuu, hänet on helppo herätellä, Veija muistuttaa.

Etäopetukseen osallistuneet menestyivät teoriakokeessa

Etäopetus on kasvattanut koko ajan suosiotaan. Veijan mukaan etäteoriatunneilla on tällä hetkellä Suomessa viikoittain noin 800 asiakaskäyntiä. Koko CAP-autokoulun asiakkaista noin puolet suorittaa teoriatunnit verkossa.

Etäopetus tuo autokouluille myös kustannussäästöjä. Sen ansiosta autokoulujen on mahdollista ottaa opetukseen suurempia luokkakokoja.

– Se näkyy myös ajokortin hinnassa, Veija sanoo.

Yrittäjä Jarmo Veija Kajaanin CAP-autokoulun edessä.
CAP-autokoulun Kajaanin toimipisteen yrittäjä Jarmo Veija kertoo, että etäopetus tuo säästöjä sekä autokoululle että ajokortin suorittajalle.Miia Roivainen / Yle

Etäteoriatuntien hyödyllisyyttä ja toimivuutta on tutkittu vuosi sitten kun uutta toimintamallia alettiin toteuttaa. Tutkimus näytti, että etäopetus on jopa tehokkaampaa kuin perinteinen luokkahuoneessa istuminen.

– Tutkimuksen mukaan henkilöt, jotka osallistuivat etäteoriaan, pärjäsivät paremmin teoriakokeessa kuin perinteiseen opetukseen osallistuneet, Veija paljastaa.

Simulaattori antaa pehmeän laskun rattiin

Etäopetus ei ole ainoa uudistus autokoulujen tarjonnassa. Ajotunnit voi suorittaa perinteisellä tavalla liikenteessä tai osittain simulaattorin avulla. Ensimmäisellä ajotunnilla ei tarvitsekaan hypätä heti liikenteeseen, vaan auton hallintalaitteiden oppimiseen voi ottaa pehmeämmän laskun simulaattorin ohjaimissa. CAP-ketjussa simulaattorit otettiin käyttöön kuukausi sitten.

– Nyt voidaan suorittaa yhdeksän ajotuntia simulaattorilla ja loput kahdeksan ajotuntia autossa oikeassa liikenteessä, Kajaanin CAP-autokoulun yrittäjä Jarmo Veija kertoo.

Myös simulaattori tuo kustannussäästöjä ja vieläkin edullisemman tavan hankkia ajokortti.

– Yhdistetty live- ja simulaattorikoulutus on tällä hetkellä 20 prosenttia halvempi kuin perinteinen tapa, että kaikki ajotunnit ajetaan autolla.

Veijan mukaan simulaattori tuntuu hyvin todenmukaiselta. Ensimmäinen simulaattoritunti on käsittelytunti, jossa opettaja on läsnä. Ajoneuvon käsittelyopetus annetaan virtuaalikentällä.

Lopuksi saa vielä palautteen ajon onnistumisesta.

Jarmo Veija

– Sen jälkeen asiakkaat tulevat itsenäisesti ajamaan. Älypuhelimessa on koodi, jonka he asettavat simulaattoriin ja tarjolla on erilaisia liikenneaiheita, kuten kaista-ajoa ja tasa-asrvoisia risteyksiä.

Ohjelma toimii täysin itsenäisesti. Ensin esitellään opeteltava aihe, sen jälkeen siirrtytään ajoharjoitteluun. Viimeisenä vuorossa on soveltava osio.

– Lopuksi saa vielä palautteen ajon onnistumisesta. Se toimii kyllä todella hyvin, Veija vakuuttaa.

Ajo-opetus ei tapahdu virtuaalisesti Kajaanin kaduilla, vaan animaatiotekniikalla kehitetyssä ympäristössä.

– On tietty reitti, jossa nuolet opastavat opiskelijaa kääntymään risteyksissä oikeaan suuntaan.

Esimerkiksi sääolosuhteita voidaan muuttaa rajattomasti.

Liikenteeseen raitiovaunujen sekaan

Simulaattoriopetuksen etuna on se, että pienemmässä kunnassa autokouluaan suorittava pääsee testaamaan ajo-opetuksen aikana useita liikenteessä eteen tulevia pattitilanteita. Kaikista kunnista ei löydy esimerkiksi yksisuuntaisia teitä, saati raitiovaunuja.

– Ympäristö saadaan huomattavasti monipuolisemmaksi, Veija kertoo.

Kuukauden aikana kertyneitten havaintojen perusteella simulaattorin avulla oppiminen on miellyttävä tapa päästä kiinni ajamisen saloihin.

– Se on pehmeä tapa aloittaa opiskelu. Ei tarvitse pelätä, että kenenkä päälle minä ajan ja häiritsenkö minä muuta liikennettä. Saa kaikessa rauhassa harjoitella.

Veijan mukaan simulaattori antaa hyvät valmiudet liikenteeseen.

Oikeatakin autoa tarvitaan.

Jarmo Veija

– Se kyllä näkyy kun lähdetään ensimmäiselle oikealle ajotunnille. Asiakkaat ovat olleet selkeästi levollisempia ja rauhallisempia.

Veijan mukaan seuraava askel autokoulun kehityksessä voi olla älylasien hyödyntäminen.

– Virtuaaliympäristöjä voidaan luoda niin, että kotisohvallakin voi harjoitella, mutta kyllä jossakin vaiheessa opetusta aina liikenneopettajaa tarvitaan, Veija visioi.

Yrittäjän mukaan missään vaiheessa ei tulla siihen, että autokoulun voisi suorittaa kokonaan kotoa käsin.

– Kyllä se vaatii vielä sen oikean liikenneympäristön ja auton liikenopeuden ja sijainnin hahmottamisen. Oikeatakin autoa tarvitaan.