Lapinlahden turmatasoristeys kuuluu Suomen vaarallisimpiin

Yksi ihminen kuoli torstaina Lapinlahden Nerkoon tasoristeyksessä junan ja henkilöauton törmäyksessä.

rautatieonnettomuudet
Henkilöautoa ajanut nainen menehtyi junaonnettomuudessa Lapinlahdella
Junan alle Lapinlahdella jäänyt henkilöauto hinausauton lavalla.Antti Karhunen/Yle

Lapinlahden Nerkoon turmatasoristeys kuuluu luokitukseltaan kaikkein vaarallisimpien tasoristeysten joukkoon. Iäkäs lapinlahtelainen nainen menehtyi torstaina, kun hänen ajamansa auto jäi junan alle vartioimattomassa tasoristeyksessä.

Liikennevirasto on tehnyt turvallisuusarvioinnin valtion rataverkon tasoristeyksistä seitsemänportaisella luokituksella, joista numero seitsemän on vähiten turvallinen.

Vaikka tasoristeys on luokiteltu vaarallisuusasteeltaan kaikkein korkeimmaksi, näkyvyys risteyksessä on kuitenkin hyvä, kertoo Itä-Suomen kunnossapidon aluevastaava Seppo Mikkonen Liikennevirastosta.

– Näkymät tasoristeyksestä molempiin suuntiin on hyvät. Siellä tulee katsoa molempiin suuntiin, onko sieltä juna tulossa. Onnettomuuden syytä, että miksi valitettava onnettomuus sattui, on vaikea arvioida.

Siilinjärvellä poistetaan tasoristeyksiä

Liikenneviraston ylitarkastajan Jarmo Koistisen mukaan Nerkoon tasoristeyksessä on tapahtunut 2000-luvulla yksi aiempi tasoristeysonnettomuus. Myös hän sanoo, että Nerkoon tasoristeyksen näkyvyys on selvästi parempi verrattuna Siilinjärven Toivalassa sijaitsevaan Norkotin tasoristeykseen, missä kuoli helmikuussa kolme ihmistä.

– Siilinjärven turmatasoristeys on todella vaarallinen. On muistettava, että tasoristeyksien turvallisuusluokituksiin vaikuttavat monet tekijät, eivät pelkästään onnettomuudet. Puhuisin itse mieluummin turvallisista ja vähemmän turvallisista risteyksistä kuin vaarallisista, Koistinen huomauttaa.

Siilinjärven Toivalassa sijaitsevien vartioimattomien tasoristeysten poisto on edennyt hyvin. Toivalan alueelta poistetaan yhteensä neljä tasoristeystä, joihin lukeutuu myös turmaristeys. Turmaristeyksen lähelle valmistui kesällä ja korvaava tieyhteys on rakenteilla. Mikkosen mukaan kaikki neljä tasoristeystä on määrä saada poistettua ensi vuoden alkupuolella ja osa mahdollisesti jo tämän vuoden puolella.

Synkkä vuosi onnettomuuksissa

Mikkonen ei osaa vielä arvioida, poistetaanko myös Nerkoon tasoristeys.

– En sitä uskalla arvailla, mutta varmasti tämä asia otetaan esille. Kuopio–Iisalmi-välin tasoristeysten poisto-ohjelma on olemassa. Odotamme päätöksiä, onko tällaisten tasoristeysten poistoon mahdollista saada erillinen ohjelma ja rahoitus.

Tänä vuonna tasoristeysonnettomuuksissa on kuollut yhteensä seitsemän ihmistä. Viime vuonna tasoristeysonnettomuuksissa kuoli kuusi ihmistä ja vuonna 2014 kaksi. Synkin vuosi 2000-luvulla oli vuosi 2001, jolloin tasoristeysonnettomuuksissa kuoli 12 ihmistä.

– Nyt on huono vuosi tasoristeysonnettomuuksissa eikä pimeä ja liukas aika ole vielä kunnolla edes alkanut. En osaa sanoa tälle selittävää tekijää, Koistinen sanoo.

Rahoitusta haetaan

Liikennevirasto on tehnyt uuden tasoristeyksiä koskevan toimintaohjelman, jossa suunnitellaan tasoristeysturvallisuuden kokonaisvaltaista parantamista valtion rataverkolla.

– Toimintalinjaohjelmaan liittyen olemme laatimassa toimenpidesuunnitelmaa tuleville vuosille tasoristeysten turvallisuuteen liittyen. Tälle on tavoitteena saada oma, erillinen rahoitus eli korvamerkittyä rahaa tasoristeysten poistoon, Mikkonen kertoo.

Suomen noin 2 800 tasoristeyksestä lähes 70 prosenttia on vartioimattomia.