Vieraan vallan koneita tunnistavan lentäjän taidonnäyte: Ohjaa yhdellä kädellä, toisella pitää kameraa

Tunnistuslennolla ei käden parane vapista, kun ohjaaja "parkkeeraa" koneensa tunkeilijan kyljen tuntumaan napatakseen mahdollisimman hyvän kuvan. Tavallinen käsikamera suoriutuu tehtävästä erinomaisesti, paljastaa ilmasotaopin pääopettaja Saku Joukas Maanpuolustuskorkeakoulusta.

ilmavalvonta
Ilmavoimat julkaisi Twitterissä kuvan ilmatilaa loukanneeksi epäillystä SU-27-hävittäjästä.
Hornetissa on mahdollisuus pimeällä käyttää valovahvistimia tai tunnistusvalonheitintä, jolla kohde voidaan valaista.Puolustusvoimat

"Foreign Aircraft fighter, you are in Finnish airspace". Näillä sanoilla alkaa suomalaisen hävittäjälentäjän yhteydenpito Suomen ilmatilassa lentävän vieraan vallan edustajan kanssa. Viesti lähetetään radiolla kansainvälisellä hätätaajuudella.

Lentäjän tehtävä tunnistustilanteessa on hakeutua lähelle maalia ja jopa siivelle. Kun viesti ilmatilaloukkauksesta on annettu, lentäjä ilmoittaa mihin suuntaan tunkeilijan kannattaa poistua päästäkseen pois Suomen alueelta.

Mikäli sana ei tehoa, tai radiolla yhteyttä ei saada, voi kuljettaja päiväsaikana huomion herättääkseen vaaputtaa konetta, ja ohjata nokallaan oikeaan lentosuuntaan. Yöaikaan vilkutellaan valoja.

Tämän jälkeen tunkeilijasta napataan valokuva.

– Ilmavoimat käyttää valokuvaamiseen tavallista tarkoitukseen hieman muokattua hyvälaatuista kameraa. Ohjaaja toisella kädellä ohjaten ja toisella kuvaa ottaen napsii tunnistuskuvat. Hornetissa on mahdollisuus pimeällä käyttää valovahvistimia tai tunnistusvalonheitintä, jolla voidaan valaista kohde, ja lentäjällä on käytössään pimeänäkölaitteet, ilmasotaopin pääopettaja Saku Joukas kertoo.

Hornetien kolme valmiustasoa

Tunnistuslentotehtävä liittyy alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen. Ilmavoimissa pidetään yllä jatkuvaa valmiutta lähettää yksi tai useampi hävittäjä tunnistamaan tunkeutuja visuaalisesti.

Ilmavoimilla on käytännössä kolme erityyppistä valmiustasoa: Kenttävalmius, tehostettu kenttävalmius tai koneet lähetetään ilmaan etukäteen päivystämään, joilloin päästään minuutin tai parhaimmillaan jopa alle minuutin valmiuteen. Tämä voi selittää sen, miten perjantaina tapahtuneissa ilmatilaloukkauksissa tunnistaminen tapahtui niin nopeasti.

Video paljastaa miten venäläiset reagoivat tunnistuslentoihin?

Youtubeen ladatun videon (siirryt toiseen palveluun) väitetään paljastavan, miten venäläiset lentäjät reagoivat suomalaisten tekemiin tunnistuslentoihin. Vuonna 2014 maanpuolustus.net-sivuston lataamassa videossa kuullaan lataajan mukaan kahden SU-27 ja A-50 -koneiden miehistön välistä keskustelua tilanteessa, jossa Hornet lähestyy venäläiskoneita.

Sen mukaan venäläismiehistöä kiinnostaa kaksi asiaa: koneen tunniste ja sen aseistus. Koneen tunniste jää salaisuudeksi, mutta aseistuksesta he pääsevät perille nopeasti.

– Kaksi alhaalla ja kaksi taaempana, katso nyt se on menossa minun alle. Kyllä, sillä siellä on ohjukset, videolla kuultava miesääni kertoo venäjäksi.

Välittömästi tämän jälkeen suomalaiskone jatkaa videon mukaan jo matkaansa kohti Helsinkiä. Videon kesto on runsaat neljä minuuttia. Yle ei ole voinut varmistaa sen aitoutta.

Sotilaslentokoneet käyttävät sekä salattuja että salaamattomia radiotaajuuksia. Periaatteessa on mahdollista, että ohjaamossa käydyn keskustelun voi tallentaa kuka tahansa asiansa osaava radioamatööri.

Vuonna 2014 venäläiskoneet loukkasivat Suomen ilmatilaa neljä kertaa.

Lisää aiheesta:

Uutiskooste: Tämän tiedämme venäläiskoneiden epäillyistä ilmatilaloukkauksista