Turun risteilijätilaukset: Telakalla suunnitellaan kelluvia luksuskaupunkeja

Telakkayhtiö Meyer Turku pyrkii suunnittelemaan Royal Caribbean Cruisesille kaksi risteilijäalusta, jotka valmistuessaan löisivät muut laivayhtiöt ällikällä.

talous
Oasis of the Seas testikierroksella Itämerellä syyskuussa 2009.
STX Europen Turun telakalla rakennettu Oasis of the Seas -risteilyalus testikierroksella Itämerellä syyskuussa 2009.Royal Caribbean / EPA

Meyer Turku toimittaa Royal Caribbean Cruisesille kaksi uuden sukupolven risteilyalusta, jotka aiesopimuksen mukaan toimitetaan vuosina 2022 ja 2024. Suunnittelutyöhön aiotaan nyt käyttää aiempaa enemmän aikaa, koska varsinainen alusten rakentaminen alkaa vasta vuosien päästä.

– Nyt ei kilpailla pelkällä hinnalla, vaan älyllisillä ratkaisuilla, mitä meillä on asiakkaalle tarjota, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.

Projekti-insinöörinä Turun telakalla toimiva Jere Oksman korostaa, että vaikka uusinta teknologiaa risteilijöistä tulee löytymään pilvin pimein, pitää suunnittelussa pitää myös pää kylmänä.

– Me emme suinkaan laita nippua insinöörejä pöydän ääreen kasaamaan laivaan kaikkea teknologiaa, jota vain pystymme keksimään, vaan kuuntelemme tarkasti asiakkaan toiveita. Uusien risteilijöiden suunnittelussa on nyrkkisääntö, että kolmasosa pitää olla yhtiön aiemmista laivoista tuttua, kolmasosa paranneltua ja kolmasosa jotain ihan uutta, Oksman summaa.

Wow-efekti on löydettävä apinoimatta

Tulevina vuosina Turun telakalla seurataan tarkasti, millaisia uusia risteilyaluksia maailmalla valmistuu. Risteilyalusten valmistuessa niiden on oltava alan huippua.

– Asiakkaamme ei tietenkään halua, että apinoimme muita laivayhtiöitä. Uusien risteilyalusten tulee olla Royal Caribbean Cruires -brändin mukaisia, ja niissä tulee olla vahvasti wow-efektiä, projekti-insinööri Jere Oksman kertoo.

Koko Turun telakan suunnitteluorganisaatio on mukana risteilyalustilauksen alkumetreiltä asti. Asiakas valitsee perinteisesti itse arkkitehtitoimistot, ja päättää milloin nämä astuvat mukaan suunnittelutiimin työhön. Suunnitteluvaiheessa tarvitaan lukuisien eri ammattilaisten näkemystä.

– Muotoilijat ja sisustusarkkitehdit ovat esimerkiksi vastuussa siitä, että laiva viestii jo ulkoapäin sitä, mitä sisällä on luvassa. Risteilijäalusten suunnittelu on huikean mielenkiintoista ja haastavaa, Turku Meyerin suunnittelujohtaja Jarno Soinila kertoo.

Laivan konseptisuunnittelun periaatteet, esimerkkikuva.
Esimerkkikuva havainnollistaa laivan konseptisuunnittelun tavoitteita. Valmiista laivasta ei tule kuvan kaltainen.Kimmo Gustafsson / Yle

Risteilijät kuin miljoonan palan palapelejä

Meyer Turun suunnittelujohtaja Jarno Soinila kuvaa tämän päivän risteilyaluksia älykkäiksi uiviksi kaupungeiksi, joiden luonnetta voidaan verrata kolmiulotteiseen palapeliin, joka koostuu kymmenestä miljoonasta osasesta. Jokainen osa tulee määritellä ja sijoittaa oikealle paikalleen laivan suunnittelun aikana.

– Laivan perussuunnittelun alkaessa telakalla on käytössä utuinen visio palapelin lopputuloksesta. Sen tulee kuitenkin olla sen verran selkeä, että uskallamme sitoutua kiinteään hintaan ja kiinteään toimitusaikaan, Soinila toteaa.

1500 omakotitalon kokoisia risteilijöitä

Tilattujen risteilijöiden kokoa ei ole vielä julkistettu. Suunnittelujohtaja Jarno Soinila kuitenkin hahmottelee yhden risteilijän pinta-alaksi noin 200 000 neliömetriä. Se vastaa 1 500:aa keskikokoista suomalaista omakotitaloa.

– Matkustajien yhteisessä käytössä olevia tiloja tulee 50–100 kappaletta. Esimerkiksi vuonna 2009 Turun telakalta luovutettuun Oasis of the Seas -alukseen rakennettiin 100 metriä pitkä ja 20 metriä leveä keskuspuisto, jossa pystyi käyskentelemään taivasalla. Puiston varrelle istutettiin 12 000 kasvia, Soinila kertoo.