Älä luota sokeasti yrityksiin – sinusta kerätään paljon tietoa

Kuluttajan mahdollisuus vaikuttaa omien tietojensa käyttöön paranee keväällä 2018, kun EU:n jäsenmaissa otetaan käyttöön digimaailmaan räätälöity uusi tietosuoja-asetus.

Kotimaa
Rekisteröintisivu internetissä
Yritykset keräävät sinusta yhä enemmän tietoja. Pian voit itse vaikuttaa siihen, kuka niitä saa käyttää.Yle

S-ryhmä aiheutti kesällä kuohuntaa, kun se ilmoitti ryhtyvänsä keräämään kanta-asiakkaidensa ostoista entistä yksityiskohtaisempaa tietoa. Kohu sai monet huolestumaan siitä, missä ja miten heiltä kerättyä tietoa yrityksissä käytetään. Hyödynnetäänkö tietoja pelkästään omassa markkinoinnissa vai luovuttavatko yritykset tietoja eteenpäin.

– En mä nyt välttämättä tykkää siitä, että kauppa tietää mun kuukausittaiset maito-ostokset. Vaikka ne laittavat sitten sen perusteella niitä tarjouksia, niin tarvitseeko nyt kaikki asiat tietää, espoolainen Päivi Virtanen ihmettelee Helsingin keskustan iltapäiväruuhkassa.

Vantaalainen Pasi Oikarinen on huolissaan siitä, että eri paikoissa kerätyt tiedot keskittyisivät yksiin käsiin.

Kuluttajaliitossa ollaan huolissaan samasta asiasta.

– Kun henkilötietoja sisältäviä rekistereitä yhdistellään, voi ihmisestä piirtyä hyvinkin paljastava profiili, Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario sanoo.

Yritykset kokeilevat nyt, missä tietosuojan rajat menevät

EU:n uutta tietosuoja-asetusta aletaan soveltaa reilun puolentoista vuoden päästä.

– Monet yritykset kokeilevat nyt ennen uutta asetusta kepillä jäätä ja katsovat kuinka pitkälle rajoja voi venyttää tietoja kerättäessä, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo.

Uudessa tietosuoja-asetuksessa kuluttajalle annetaan oikeus esimerkiksi siirtää itseään koskevat tiedot järjestelmästä toiseen.

– Kuluttaja pystyy itse määrittelemään, kuka niitä tietoja saa käyttää, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio kuvaa.

Tämä tarkoittaisi sitä, että asiakas saisi siirtää esimerkiksi S-ryhmässä hänestä kerätyt tiedot vaikkapa Keskolle. Tai päinvastoin.

Omien tietojen tarkistaminen helpottuu

Meillä on jo tällä hetkellä oikeus vuoden välein tarkistaa itseämme koskevia tietoja yritysten asiakasrekistereistä. Monissa yrityksissä tarkistuspyyntö on käyttöehtojen mukaan täytynyt tehdä kirjeellä ja vastaukseksi on saattanut tulla iso pino paperia.

Jatkossa omien tietojen tarkistaminen on huomattavasti helpompaa. Tarkistusta voi pyytää sähköisesti, ja myös vastaus on annettava sähköisessä muodossa.

Tietosuojaviranomaisten asema vahvistuu

Jos tietosuojan uudet pelisäännöt tuovat kuluttajille lisää oikeuksia, niin yrityksille ne tuovat tiukempia sääntöjä siitä, miten asiakkaiden tietoja pitää suojata.

Asetuksen noudattamista valvovat tietosuojaviranomaiset, jotka voivat määrätä yrityksille sakkorangaistuksia. Enimmillään sakko voi olla 20 miljoonaa euroa tai neljä prosenttia yrityksen maailmanlaajuisesta liikevaihdosta

– Idea on, että se on riittävän varoittava sillä tavalla, ettei kenenkään kannata kuvitella saavansa markkinoilla hyötyä lainvastaisella toiminnalla, tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio sanoo.

Jos silti tulee ongelmatilanteita, niin niihin pystytään reagoimaan paljon tehokkaammin kuin vielä tällä hetkellä.

Käyttöehdot kannattaa lukea

Tietosuojavaltuutettu muistuttaa, että kuluttajan on aina hyvä olla vähän varuillaan sekä tutustua kumppaniin ja tämän käyttämiin ehtoihin. Tässä kohtaa monet luottavat liikaa siihen että, yritykset hoitavat nämä asiat. Harva lukee käyttöehdot ennen kuin suostuu niihin.

– No en yleensä hirveän pitkälle lue, täytyy sanoa rehellisesti, Pasi Oikarinen myöntää.

– Useinhan se saattavat olla sellaisia pitkiäkin tekstilitanioita, että ne helposti saattaa vain ohittaa, Päivi Virtanen sanoo.

Tuula Sario Kuluttajaliitosta painottaa, että jos tietoja luovuttaa, niin kannattaa ainakin katsoa, mitä saa vastineeksi.