Kuluttajavirasto: S-ryhmän vihreä dynastia ei rajoita kilpailua

Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei enää syynää SOK:n bonusjärjestelmää. Kanta-asiakkuus ei viraston mukaan ole sellainen, että tappaisi ruokakaupan kilpailun sitouttamalla uskollisuuteen.

talous
Mies suorittaa ostoksia itsepalvelvelukassalla kaupassa
Heikki Rönty / Yle

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK on päässyt kilpailuviranomaisten bonusjärjestelmäsyynistä. Selvitys on kesätnyt vuosia – viranomaiset alkoivat tutkia vuonna 2014, rajoittaako S-ryhmän vihreä kanta-asiakaskortti lainvastaisesti kilpailua.

Tuolloin uusi laki luokitteli yrityksen määräävään markkina-asemaan, jos sillä on yli 30 prosentin siivu markkinoista. Noin suuret osuudet on sekä S-ryhmällä että Keskolla, S-ryhmällä peräti 46 prosenttia.

Kun S-ryhmän asiakas käyttää maksaessaan bonuskorttia, hän saa alennusta hinnasta. Tällä voi Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) mukaan olla kuluttajalle myönteisiä, mutta myös kilpailun vastaisia vaikutuksia. Kuitenkin bonuksen vaikutus oli kovin pieni, kun KKV selvitti kuluttajien käyttäytymistä ostospaikkaa valitessa.

Halu keskittää samaan kaupparyhmään on ostospaikan valinnassa 11. merkittävin kriteeri.

KKV:n päätös

Kuluttaja valitsi kauppansa ennen kaikkea sijainnin perusteella ja käytti yleensä muidenkin kuin S-ryhmän kanta-asiakaskorttia.

– Selvityksen perusteella myös kanta-asiakkuuteen liittyvillä tekijöillä on vaikutusta ostospaikan valintaan. Vaikutusta voidaan kuitenkin pitää huomattavasti vähäisempänä kuin monien muiden valintaan vaikuttavien tekijöiden: selvityksen mukaan halu keskittää samaan kaupparyhmään on pääasiallisen ostospaikan valinnassa 11. merkittävin valintakriteeri, KKV:n päätöksessä kerrotaan.

KKV:n mukaan ilmi ei ole tullut sellaista, mikä aiheuttaisi "asiakkaita uskollisuuteen sitouttavan vaikutuksen, joka voisi sulkea pois SOK:n kilpailijoita päivittäistavarakaupan markkinoilta".

– On hyvä, että toimintatapoja on nyt selvitetty ja käyty läpi tarkasti. Haluamme toimia läpinäkyvästi, sanoo SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine.

Markkinointi epäilyttää vielä

SOK joutuu silti erillisessä selvityksessä yhä vastaamaan kilpailuviranomaisille hämmentävästä markkinoinnistaan. SOK puhuu alennusjärjestelmän mainonnassaan kuukauden ostokertymästä, mutta vuoden bonuskertymästä.

Kesällä KKV puuttui ostoksista kerättäviin asiakastietoihin. SOK ilmoitti heinäkuussa alkavansa kerätä aiempaa tarkempia tuotekohtaisia tietoja muun muassa S-Ryhmän ruokakaupoissa ilman eri lupaa.

Lopulta myös Kuluttajaliiton ja tietosuojavaltuutetun paine saivat kauppiaat perääntymään. Asiakas saakin kieltää ostotietojensa hyödyntämisen markkinoinnissa.