Turun telakka porskuttaa, vaikka vielä äsken poliitikot etsivät syyllisiä

Alkutalvesta 2012-2013 perussuomalaiset puuhasivat välikysymystä, Antti Rinne haukkui hallitusta ja Martin Saarinkangas puoluetoveriaan Jan Vapaavuorta.

telakkateollisuus
Mein Schiff 5 Meyerin Turun telakalla
Nora Engström / Yle

Meyerin Turun telakalla menee nyt niin lujaa, että talven 2012-2013 synkät tunnelmat näyttävät enää pahalta painajaisunelta. Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus oli juuri evännyt korealaisten omistaman STX-telakkayhtiön pyytämän 50 miljoonan euron lainan ja päätöksen seurauksena hallitusta roimittiin olan takaa sekä omien että vieraiden joukosta.

Toimihenkilöiden Pro-liiton puheenjohtaja, tuleva SDP:n puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Antti Rinne jyrisi Demokraatissa (siirryt toiseen palveluun), että pääministerillä meni pupu pöksyyn, kun lainaa ei uskallettu myöntää.

Tavallisesti uutisköyhiä joulun välipäiviä puolestaan piristi telakkaveteraani Martin Saarinkankaan (kok.) haastattelu, jossa tämä arveli puoluetoverinsa elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren saattavan päätyä historiaan miehenä, joka tappoi suomalaisen telakkateollisuuden.

Saarikankaan telakan entinen pääluottamusmies, hallituksessa istuvan vasemmistoliiton kansanedustaja Kari Uotila oli ehtinyt vaatia hallitukselta lainan hyväksymistä jo eduskunnan budjettikäsittelyssä joulun alla.

Perussuomalaiset jättivät välikysymyksen

Murinaa kuultiin siis Kataisen siinä vaiheessa vielä kuuden puolueen hallituksen omistakin riveistä, joten oli selvää, että huomattavasti laajemmalla poliittisella liikkumavapaudella varustettu oppositio käytti tilanteen hyväkseen. Eduskuntavaalijytkyn 2011 myötä suurten joukkoon noussut perussuomalaiset johti hyökkäystä.

PS:n helmikuussa jätetty välikysymys tivasi muun muassa seuraavaa:

– Onko hallitus valmis turvaamaan TUI 1 ja TUI 2 -risteilyalusten rahoituksen tarvittaessa esimerkiksi valtion pääomasijoituksella STX Finlandiin?

Samalla tiedusteltiin, kykeneekö hallitus "asettamaan omistajapolitiikassa ideologian sivuun ja tekemään käytännöllistä ja isänmaallista omistajapolitiikkaa".

Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja oli nykyinen perussuomalaisten oikeus- ja työministeri Jari Lindström.

Pekkarinen tiesi liikaa

Keskusta ei monen yllätykseksi yhtynyt perussuomalaisten välikymykseen. Edellisen hallituksen elinkeinoministerillä Mauri Pekkarisella on arveltu olleen perussuomalaisia tarkempaa tietoa STX-telakkayhtiön tilasta, eikä Pekkarinen itsekään ole tulkintaa pyrkinyt kiistämään.

Luottamusäänestyksessä keskusta kuitenkin äänesti perussuomalaisten mukana hallitusta vastaan – vähän kuin muodon vuoksi.

Sen sijaan edustaja Uotila (vas.) pysyi ruodussa. Hallitusrintama ei säröillyt.

STX kuralla, Meyer astuu kuvaan

Oppositio ei kuitenkaan tiennyt, että STX Finlandin ja koko telakkayhtiön talous oli jo pahasti pakkasella ja elämänlanka korealaisen suurpankin peukalon alla. Hallituksen avainministerit tulivat sen tietämään viimeistään silloin, kun talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti yksimielisesti hylätä lainahakemuksen.

Tarvittiin uusi omistaja, mutta millä saada korealaiset myymään? Sitäkään ei sopinut paljastaa, että Suomella oli jo tiedossa ostaja, perinteinen saksalainen laivanrakentaja Meyer Werft. Korealaisten pyytämä hinta olisi saattanut nousta.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori kertoo kirjassaan Puoliholtiton Suomi, että poliitikoista vain pääministeri Jyrki Katainen (kok.) tiesi neuvotteluista. Jopa ministeriön matkalaskut salattiin.

Kauppasopimus julkistettiin elokuussa 2014. Meyer osti ensin enemmistöosuuden ja lopulta koko telakan.

Ja loppu on ainakin suomalaisen telakkateollisuuden historiaa.