Hittituote on jo olemassa – verkkojätti Alibaba houkuttelee suomalaisyrityksiä Kiinaan

Suomalaisyritysten kansainvälistymistä ajava Finpro rohkaisee Kiinaan verkkokaupan kautta. Etenkin suomalaisilla elintarvikkeilla olisi kysyntää.

talous
Alibaban työntekijöitä pääkonttorissa Kiinassa.
Alibaban työntekijöitä Hangzhoun pääkonttorissa Kiinassa.Qilai Shen / EPA

Maailman suurin verkkokauppa Alibaba houkuttelee toden teolla eurooppalaisia yrityksiä verkostoonsa. Nyt kiinalaisjätin mahdollisuuksia markkinoidaan myös suomalaisyrityksille.

Helsingissä yrityksille järjestetyssä tilaisuudessa Alibaban Pohjoismaiden johtaja Amee Chande lätkäisee ruudulle lukemat, joista moni kauppias on voinut vain uneksia.

– Kiinassa on 300 miljoonan ihmisen nouseva keskiluokka ja puoli miljardia kuluttaja. Suomalaisien yrityksien haasteena on se, kuinka myydä ja markkinoida puolelle miljardille kiinalaiselle.

Chande tietää, että houkutuksista huolimatta suomalaiset yritykset eivät hevin lähde Kiinan nopeasti muuttuville markkinoille. Verkkokaupan kautta kynnys laskee.

Täyden palvelun paketti

Alibaba keskittyy nyt houkutteluun. Se tarjoaa yrityksen tuotteille sivustonsa, kuljetus-, varastointi- ja jakeluverkoston, ja hoitaa lisäksi rajan ylityksen tullit ja verot.

Kauppaa Suomesta Kiinaan voidaan tehdä euroilla, eikä yritys tarvitse erillistä liiketoimintalupaakaan. Kiinteitä kustannuksia ei ole, vaan Alibaba ottaa myynnistä korkeintaan kymmenen prosentin osuuden.

Verkkokauppa oli Suomessa Finpron kutsumana markkinoimassa itseään. Suomalaisyritysten kansainvälistymistä ajavan Finpron toimitusjohtaja Markus Suomi tuntee ne vaikeudet, jotka pitävät suomalaisyritykset syrjässä Kiinan kiinnostavista markkinoista.

– Jos lähtee tyhjästä rakentamaan omaa verkkokauppaa, on vaikea löytää oikeat kumppanit ja tietää mikä puhuttelee kiinalaista kuluttajaa ja miten saada heidät ylipäänsä edes löytämään omalle sivulle, Suomi luettelee.

Alibabaa hän kehuu estoitta.

– Jos vaihtoehtoja vertaa, niin uskon että tällaisen vakaan ja vahvan kumppanin kautta on parempi mennä markkinoille.

Valio menee jo

Finpron tilaisuudessa Helsigissä oli kuulolla muutama kymmenen yritystä, mutta nimettöminä. Vain Reima, luonnonmarjayhtiö Kiantama ja Valio kertovat kiinnostuksestaan avoimesti.

– Nettikaupan aloitus voi olla jo tänä vuonna. Sitä kovasti työstämme Valiolla, sanoo kategoriajohtaja Pia Jormanainen.

Nyt Valion viennistä kahdeksan prosenttia menee Kiinaan, lähinnä teollisuuden käyttöön. Verkkokaupan kautta lastenruokien ja maitojauheen myynti aiotaan aloittaa myös suoraan kuluttajille. Tänään omasta Kiinan päänavauksesta ilmoitti myös Atria.

Alibaban valttina on koko. Sen kautta lähtee 30 miljoonaa pakettia päivässä. Se tavoittaa 430 miljoonaa asiakasta. Tästä otoksesta Chande näkee kirkkaasti tuotteet, joita kannattaa tarjota.

– Suomesta ja Pohjoismaista ruokaa, ja varsinkiin meren antimia niiden tuoreuden ja terveellisyyden takia. Kuluttajatuotteissa ulkoilu- ja sisustustuotteita. Mutta myös koruja ja asusteita, Chande listaa empimättä.

Hänen mukaansa suomalaiset merkit kuten Angry Birds ja Marimerkko alkavat olla yhä tunnetumpia. Myös kiinalaisten vauhdilla kasvava matkailu tekee suomalaisiakin brändejä tutuksi, kun turistit ”altistuvat” niille, Chande muotoilee.