1. yle.fi
  2. Uutiset

Tutkija: Leuto ja kirkas syksy virkistää suomalaisen matkaa kohti pimeää kautta

Kulunut syksy on ollut viime vuoden tapaan leuto. Tutkijan mukaan se lisää myös ihmisten intoa liikkumiseen.

kaamos
Kaksi naista kävelee puistossa.
Julia Sieppi / Yle

Suomessa on jo toinen peräkkäinen leuto syksy. Auttaako se ihmisiä jaksamaan?

– Lämpimällä syksyllä voi olla sellainen vaikutus, että se saa ihmiset herkemmin liikkumaan. Mutta jos päivät jatkuvat harmaina, luonto ei pysty enää tarjoamaan riittävää valoannosta, tutkimusprofessori Timo Partonen sanoo.

Partosen mukaan ihmisen sisäinen kello jää aina jälkeen nopeissa aikataulumuutoksissa, oli kyse sitten kesäajasta, vuorotyöstä tai lentomatkailusta. Talviaikaan siirtyminen on siis lähinnä ihmisen uni- ja valverytmiä sekoittava lisärasite kaamoksen keskellä.

Kaamosmasennus on harvinaista

Marraskuu ja tammikuu ovat kaamosoireiden kannalta vaikeimmat kuukaudet. Oireet alkavat yleensä lokakuussa, joillakin jo syyskuun puolella. Helmikuun lopulla alkaa helpottaa.

Kaamosoireita esiintyy Suomessa noin 20 prosentilla naisista ja 12 prosentilla miehistä. Osalla kiusa jää lieväksi, mutta pienen joukon kohdalla voidaan puhua suoranaisesta kaamosmasennuksesta. Sen yleisyys on noin prosentin luokkaa.

Valohoito on tehokkainta ottaa aamun tunteina ja säännöllisesti, vähintään viitenä aamuna viikossa.

Timo Partonen

– Oireita voi olla väsymys, jolloin pitkäkään uni ei virkistä. Ruokahalu voi muuttua niin, että ilmaantuu makeannälkää ja paino nousee, kertoo tutkimusprofessori Partonen.

Kaamosmasennukseen liittyy tyypillisten kaamosoireiden lisäksi masennusoireita, kuten itkuisuutta ja ärtymystä sekä sitä, että mielenkiinto katoaa asioihin, joita on aiemmin pitänyt tärkeinä.

Keinovaloa, liikuntaa ja asenne kohdalleen

Ystävykset Lotta Lahti ja Maarit Manninen uskovat vitamiinien, keinovalon ja positiivisen asenteen voimaan.

– Jos lähtee valittamisen linjalle, niin olo vain pahenee. On mielekkäämpää keskittyä ajattelemaan edessä olevia mukavia asioita. Ja aurinkolampulla saa itsensä paremmin hereille, Lahti ja Manninen kertovat Hakaniemen torin harmaassa säässä.

Tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan kirkasvalolamput lievittävät oireita ja niillä hoidetaan myös kaamosmasennusta. Vaikutukset ovat yleensä nähtävissä jo ensimmäisen viikon sisällä.

– Valohoito on tehokkainta ottaa aamun tunteina ja säännöllisesti, vähintään viitenä aamuna viikossa. Vitamiinien ja tiettyjen ruoka-aineiden vaikutuksesta sen sijaan ei ole näyttöä. Mutta liikunnalla on suuri merkitys, jos se on säännöllistä kuntoliikuntaa, joka nostaa sykettä ja kestää noin tunnin kerrallaan, Partonen sanoo.

Lue seuraavaksi