"Paketteja menee minne sattuu" – nämä viisi asiaa ärsyttävät Postin toiminnassa

Satojen lauttasaarelaisten kirjeet lojuivat maanantaina kadunvarressa. Tämä ei ole kuitenkaan ainoa asia, joka hiertää kansaa Postin toiminnassa.

posti
Postin auto.
Ismo Pekkarinen / AOP

Jopa noin 400 talouden kirjeet oli jätetty maanantaina lojumaan kadunvarteen Lauttasaaressa Helsingissä.

Tapaus ei ollut ainoa laatuaan – postia löydettiin kadulta lojumasta Lauttasaaressa myös viime perjantaina.

Toissa päivänä kerrottiin, että Posti tekee asiassa rikosilmoituksen, koska ilkivaltaa ei ole pystytty sulkemaan pois.

Yleisöä Lauttasaaren tapaus kuitenkin puhutti: moni koki, että Postin toiminnassa olisi parantamisen varaa yleisemminkin.

Listasimme tähän juttuun viisi asiaa, jotka Postin toiminnassa koettiin hankalaksi. Niitä kommentoi myös yhtiö itse.

Omista kokemuksistasi voit kertoa meille jutun lopussa olevalla lomakkeella.

1. Kirjeet tulevat myöhässä tai ne menevät väärään osoitteeseen

Yleen otti tiistaina yhteyttä mies, joka kertoi asuvansa putkiremontin takia evakossa ja tehneensä siksi Postille tilapäisen osoitteenmuutoksen.

Hänen mukaansa lopputulos on ollut, että posti tulee kolme viikkoa myöhässä – tai se menee hänen kesämökilleen, kokonaan toiselle paikkakunnalle.

– Ellen olisi mennyt sinne, siellä se olisi lojunut. Siellä lojui laskuja ja muun muassa pankkitunnuksia, mies kertoi.

Ongelma on tuttu myös yrittäjä Jonna Jalkaselle. Hän pyörittää Helsingissä maahantuontiyritystä, jonka päämarkkinana on Ruotsi.

– Paketteja menee minne sattuu, Jalkanen sanoo.

– Silloin kun käytimme Postia Ruotsin lähetyksiin, tämä oli tyypillistä. Sen takia olemme vaihtaneet Ruotsin toimijaa. Se on tietenkin sääli.

Posti vastaa: "Olemme pahoillamme, että palvelumme ei ole onnistunut näiden henkilöiden osalta. Jakeluaikaan vaikuttaa postimäärän lisäksi se, missä päin reittiä asuu. Toisille postit voivat tulla päivän aikana totuttua aikaisemmin, toisille myöhemmin. Jos postit ovat myöhässä useita päiviä, on kysymys poikkeavasta tilanteesta. Selvitämme ja korjaamme sen mahdollisimman nopeasti. Vain promillen murto-osa 11 miljoonasta päivittäisestä lähetyksestä ei mene suoraan saajalleen, vaan matkassa voi olla mutkia."

2. Miten luotettava Posti on?

– Pahinta on varmasti epäluottamus: on aika hankalaa luottaa toimijaan, joka ei hienoista systeemeistään huolimatta tiedä, missä lähetykset kulkevat, Jonna Jalkanen sanoo.

Luottamusta voivat nakertaa myös Lauttasaaren kaltaiset tapaukset – joskaan syytä sille, miksi satojen ihmisten kirjeet lojuivat ulkona, ei vielä tiedetä.

Posti vastaa: "Luotettavuus on postilaisille kunnia-asia. Seuraamme postinkulkua, mutta kaikki lähetykset eivät yksittäin ole vielä seurattavia, sellaisia ovat esimerkiksi tavalliset kirjeet. Luotettavuuteen liittyy myös avoimuus – jos meillä on häiriöitä, kerromme niistä avoimesti asiakkaillemme. Mitä tulee Lauttasaaren postikimppuihin, se on erittäin poikkeuksellinen tapaus, josta teimme rikosilmoituksen. Silloin, kun emme itse pysty asiaa selvittämään, teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa."

3. Laatikoita niputetaan yhteen

Helsingissä Pirkkolassa asukkaat saivat äskettäin kirjeen, jossa Posti ilmoitti, että postilaatikoita pitää ryhmitellä, kertoo Pirkkolan Omakotiyhdistyksen puheenjohtaja Lisa Ressler-Gabrielsson.

Laatikot ovat tähän asti sijainneet talojen kohdalla yksitellen. Nyt Posti haluaa kuitenkin niputtaa niitä yhteen.

Ressler-Gabrielsson arvostelee tapaa, jolla asiasta ilmoitettiin: yhtäkkiä ja yksipuolisesti. Hänen mukaansa ratkaisu on erikoinen myös siksi, että alue on kaavalla suojeltu.

– Emme mekään voi laittaa mitä tahansa minne haluamme, ja nyt Posti menee toisen maalle ja vetoaa postilakiin, Ressler-Gabrielsson kuvailee tilannetta.

– En ymmärrä, että jos on osakeyhtiö niin kuin Posti tänä päivänä on, niin parantaakseen tulostaan se voi määritellä, että teidän täytyy tehdä näin että meidän kustannustasomme alenee, hän ihmettelee.

Posti vastaa: "Postilaatikoiden ryhmittely eli sijoittaminen useamman laatikon ryhmään tehdään aina yhteistyössä postinsaajan ja kunnan kanssa. Ryhmittelystä hyötyvät myös alueen asukkaat. Kun postijakelua helpotetaan ryhmittelyllä, se hillitsee jakelukustannusten nousua ja hinnankorotuspaineita esimerkiksi jaettavien lehtien tilaushinnoissa. Mitä vähemmän on jaettavaa, sitä kalliimpaa on yksittäisen lähetyksen jakelu. Usein noutomatka muuttuu vain muutamilla metreillä."

4. Posti tulee yhä myöhemmin – ehkä myös yhä harvemmin

Elokuussa uutisoitiin muistiosta, jonka liikenne- ja viestintäministeriö oli lähettämässä lausuntokierrokselle.

Siinä esitettiin kahta vaihtoehtoista mallia postinjakelun tiheydeksi: viisipäiväisen jakelun säilyttämistä tai siirtymistä kolmipäiväiseen jakeluun ja keräilyyn koko Suomessa.

Postin perusjakelua on uudistettu jo aiemmin, ja osa asiakkaista saa postinsa nyt jopa vasta illalla.

Moni onkin kysynyt perustellusti, mitä vaikkapa päivän sanomalehdellä tekee, jos sen saa luettavakseen iltakuudelta tai -kahdeksalta.

Posti vastaa: "Viiden päivän jakeluvelvoitteen keventäminen koskisi vain postimerkillä maksettuja kirjeitä ja kortteja. Muiden kirjeiden, muun muassa laskujen, jakelu ei kuulu yleispalvelun piiriin. Niiden jakelua muutokset eivät koske. Sanomalehtiä voidaan edelleen jakaa viitenä tai seitsemänä päivänä viikossa – nekään eivät kuulu yleispalvelun piiriin. Lehtiyhtiöt päättävät itse, millaisen jakelupalvelun ostavat tai tarjoavat."

5. Miksi Posti leikkaa nurmea eikä keskity vain postinjakeluun?

Korvauspolitiikka on olematon, hinnoittelu kallis, postia jaetaan vääriin osoitteisiin, luettelee yrittäjä Jonna Jalkanen epäkohtia.

– Onhan se erikoista, että vaikka ydintoiminta ei ole kunnossa, he alkavat leikata ruohoa, hän kiteyttää.

Posti onkin ilmoittanut laajentavansa toimintaansa monille sellaisille alueille, joihin sitä ei heti yhdistäisi: esimerkiksi terveys- ja hoivapalveluihin sekä elintarvikekuljetuksiin.

Jotkut ovat ihmetelleet, kärsiikö Postin ydintoiminta, kun kasvua haetaan muualta.

Posti vastaa: "Postinjakelu on ehdottomasti edelleen Postin ydintoimintaa ja se hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla. Muutokset ovat kuitenkin välttämättömiä: postimäärät vähenevät kymmenen prosenttia vuosittain. Uudet palvelut ovat asiakkaidemme toivomia, ja ne ovat omia työkokonaisuuksiaan, jotka hoidetaan postinjakelun lisäksi."

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.