S-ryhmän myynti: Päivittäistavarakauppa vauhditti, huoltoasemat ja rautakauppa hidastivat

Ketju valittelee, että bensan ja dieselin alhainen hinta vaikuttaa ABC-asemien myyntiin.

talous
S-ryhmän lippu.
Ismo Pekkarinen / AOP

S-ryhmän tammi–syyskuun 2016 veroton vähittäismyynti kasvoi 1,8 prosenttia ja oli 8 150 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi erityisesti päivittäistavarakaupassa, mutta myös käyttötavara myi hyvin, kauppaketjusta kerrotaan.

S-ryhmän Suomen käyttötavarakaupan myynti kasvoi 2,4 prosenttia ja oli 848 miljoonaa euroa. Kotimaan päivittäistavarakauppa kasvoi 3,9 prosenttia ja oli 5 049 miljoonaa euroa.

S-ryhmän mukaan muissa liiketoiminnoissa myynnit kehittyivät yleiseen taloudelliseen tilanteeseen nähden hyvin. Polttonesteiden alempi hinta sekä vapautuneet aukioloajat vaikuttivat edelleen ABC-asemien myyntiin.

S-ryhmän ravintoloiden myynti laski pienemmän toimipaikkaverkoston takia. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti kuitenkin kasvoi.