Rockikonia intohimoisesti fanittava kitaristi: "Dylanin suurin taideteos on Dylan itse"

Vuosia Bob Dylania seurannut muusikko Markus Nordenstreng ei säästele ylisanoja kuvaillessaan amerikkaisen rocklegendan vaikutusta musiikille – se on monumentaalinen.

Nobelin kirjallisuuspalkinto
Bob Dylan

Markus Nordenstrengin mielestä oli jo aikakin, että Dylanille osoitettiin arvostusta Nobel-palkinnon (siirryt toiseen palveluun)muodossa.

– Dylan on ohittamaton hahmo musiikkinsa, kirjallisuutensa ja runoutensa kautta. 1950–60-luvusta eteenpäin ei ole kovin monta nimeä, jotka olisivat vaikuttaneet yhtä valtaisasti ja suuren määrään ihmisiä kuin Dylan on tehnyt.

Nordenstreng korostaa, että amerikkalaisikonin vaikutus ulottuu paljon musiikkia ja kirjallisuutta laajemmalle, kuten kuvataiteeseen, elokuviin ja journalismin. Monialaista Dylania voikin hyvällä syyllä kutsua renesanssimieheksi.

Laulaja-kitaristi toteaa hymyillen, että Dylanin suurin taideteos on kuitenkin Dylan itse.

Olisiko Suomessakaan olemassa Hectoria ja Dave Lindholmia ilman Dylania? Todennäköisesti ei.

Markus Nordenstreng

Nordenstreng on myös itse lauluntekijä. Hän sanoo Dylanin musiikin vaikuttaneen nykyiseen hiphop- ja rap-sukupolveen asti, vaikka nykymuusikot eivät välttämättä tajua ammentavansa Dylanin perinnöstä.

– Hän on vain aivan häikäisevä kirjoittaja, jonka vaikutus on ollut massiivinen. Like a Rolling Stone (siirryt toiseen palveluun)-single on vaikuttanut lauluntekijöihin ympäri maailmaa. Olisiko Suomessakaan olemassa Hectoria ja Dave Lindholmia ilman Dylania? Todennäköisesti ei.

Nobelin historian ensimmäinen lauluntekijä

75-vuotias Bob Dylan oli mukana Nobelin kirjallisuuden palkinnon ennakkolistauksissa, mutta hänen voittoaan ei pidetty kovin todennäköisenä. Dylan avasi nyt uuden aikakauden Nobelin historiassa. Hän on ensimmäinen palkittu rocklyyrikko.

Markus Nordenstreng.
Markus Nordenstreng.Outi Kuitunen / Yle

– Kyllä tässä historian kirjoja liikutellaan. Tietyllä tapaa tämä on hatun nosto myös rock-musiikille. Siinä mielessä tämä oli rohkea päätös Nobel-komitealta, että palkintoa ei annettu kirjailijalle.

Markus Nordenstreng sanoo suoraan, että Dylan olisi ansainnut palkintonsa jo 20–30 vuotta sitten. Hän ajoittaa Dylanin musiikillisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavimman kauden 1960-luvun alusta 1970-luvun puoliväliin.

Dylan keikkailee edelleen säännöllisesti. Nordenstreng kertoo nähneensä idolinsa lavalla noin 15 kertaa vuosien varrella. Hän kuvailee keikkoja epätasaisiksi. Parhaimmillaan ne ovat olleet tajunnan räjäyttäviä kokemuksia, huonoimmillaan tylsiä, suorastaan vastenmielisiä.

– Dylanilla on tapana versioida omia kappaleitaan. Joskus mennään maaliin, joskus tulee huteja. Dylan on ollut enemmän tai vähemmän Never Ending Tourillaan 1980-luvun lopulta lähtien. Uskon, että siellä on taustalla kykenemättömyys pysähtyä paikoilleen. Ilmeisesti hän on onnellisin tien päällä.

Nordenstreng tuskailee, kun häntä pyytää nimeämään suosikkialbuminsa ja -kappaleensa Dylanin mittavasta tuotannosta.

– Tuo on aivan mahdoton kysymys. Tänään albumi on Blood on the Tracks, joka on tilitys Dylanin avioerosta 70-luvun alussa. Kappaleista Lay Lady Lay. (siirryt toiseen palveluun) Siinä on järjettömän kaunis biisi ja teksti. Se on myös aika uskalias sille ajalle, kun siinä liikutaan seksin alueella.